Gallring

Maskineri för gallring av blöta marker.

65 inlägg 25921 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Elmhult  
#737697 E. Utan tvekan. Se bara till att vara redo när rätt läge infinner sig. Men detta är ju det tråkiga och vettiga alternativet... 😉 😎

Malwa
Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

praktikanten 95  
#737702
hlb skrev:Jag finns i Södra Småland en mil öster om Markaryd. Ring eller skicka mess till 0708 646405 , om du har vägarna förbi.

Oj där är man inte ofta! Men hör av mig om det blir planer på att åka neröver 👍

Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

hlb  
#737725 Ändå har jag bara 7 min till E4-an. Räkna med några timmar för en enkel lunch och rundturer i skogen med ATV.

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

praktikanten 95  
#737731
hlb skrev:Ändå har jag bara 7 min till E4-an. Räkna med några timmar för en enkel lunch och rundturer i skogen med ATV.

det låter gött! kanske blir en liten roadtrip till småland i sommar då!

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738021
Elmhult skrev:E. Utan tvekan. Se bara till att vara redo när rätt läge infinner sig. Men detta är ju det tråkiga och vettiga alternativet... 😉 😎


Nu har det rätta läget infunnit sig för E. Bättre fruset blir det inte och stora Ecologen är på väg för slutavverkning på samma plats.
Bara det att jag är en skogsnördig och pryltokig skogsforumist som inte vill ha in stora Ecologen i såna här bestånd. Så därför blev det C. P25:an anländer på onsdag. Efter ön i myren finns det 170 ha till på fastigheten i spannet 30-50 år. Tänker mig en pensionärstillvaro som heltids P25-gallrare när jag inte har körning för skotaren. Enda sättet att få reda på om det passar mig är att prova. Gör det inte det så finns det säkert någon annan som vill överta ekipaget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742434 Har inte hunnit köra så mycket för det blev skotning ungefär samtidigt som Kranman anlände. Runt 20 timmar har det blivit. Har hunnit med de flesta nybörjarfelen som att vinscha ikull alltihop.
Maskinen är smidig och flexibel, Man tar virke från båda håll. Man kan smyga in i beståndet med ett mellanstråk och mata ut emot vägen.
Matningen går alldeles tillräckligt fort när man lärt sig att använda spakarna med hjärnan urkopplad.
Hugger i en granplantering som är tät som en rågåker och det måste vara idealiskt för maskinen. Enstaka klentimmerstockar kapar jag ur manuellt så är det sorterat och klart.
Var helt inställd på att jag skulle ha en diesel men bensinmotorn räcker till i ork och att hantera en bränslesort till är överkomligt.
Skulle tänka mig att man upparbetar cirka 2 fub i timmen när man blir varm i kläderna. Räkna 5 timmar körning 2 timmar fällning och någon timme kringplock och att njuta av livet så kan det bli 10 fub om dagen. Helt ok tycker jag.
Det gör sig inte själv, man känner att man gör något. Men att springa med vajern är nog en hälsosammare träning än att släpa ihop stockar i hög.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744758 Har kommit till bortre änden på basvägen och gallrat ena sidan. Börjar bli långt att släpa soppa till Kranman. Men nu blir det bara några instick från basvägen innan jag vänder åter.
1642793340_img_0101.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745092 Ungefär när man börjar glädja sig åt en enkel maskin där inget kan krångla så händer det här. Slanglösa däck på en maskin som ska gå i skogen! Man blir trött. Givetvis vid det bortersta trädet i hela huggningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

hlb  
#745102 Vilka fina vägar du gör. Det positiva med däcket är att man ser felet tydligt.

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745103 Du har en poäng där. Skotaren står still för mystiskt elfel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

alias  
#745110
Skogsola skrev:Ungefär när man börjar glädja sig åt en enkel maskin där inget kan krångla så händer det här. Slanglösa däck på en maskin som ska gå i skogen! Man blir trött. Givetvis vid det bortersta trädet i hela huggningen.


Tror att du missförstått det här med lågtrycksdäck - du kan inte kompensera ett för högt tryck i övriga sju däck genom att släppa ut all luft ur det där däcket... 😉

Fördelen här är ju att det är ett smidigare hjul/däck att hantera jmf ett fullstort skotardäck på fälg (är det 700 × 26,5 eller något dylikt på Rottnen?).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745116 Typ så. Fast när skördaren som hugger mina slutavverkningar får punka på traktordelen är det etter värre. Då får Rottnen assistera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

alias  
#745118
Skogsola skrev:Typ så. Fast när skördaren som hugger mina slutavverkningar får punka på traktordelen är det etter värre. Då får Rottnen assistera.


Kan tänka mig det, tyckte att 600 × 22,5 hjulen på Minibrunetten var fullt tillräckliga att baxa runt vid punka eller packboxbyte i boggilådan.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745327 Fint Skogsola, blivande pelarsal på G.

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754183 Efter en två månaders turne med skotaren är jag tillbaka i självverksamheten. Kranman small igång direkt efter vilan. Ägnar vinterns sista skälvande dagar till att gno vidare ute på ön i blötan.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).