Gallring

Maskineri för gallring av blöta marker.

65 inlägg 25946 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735663 Det ska till en extrem torksommar om man ska ge sig dit på otjälad mark. Det är många faktorer som ska passa in om det ska funka med inlejda maskiner. Rätt väder, rätt maskin i rätt tid. Plus att det blir onödigt mycket väg i såna här känsliga bestånd efter Ecologföraren som är min huvudsakliga kollega. Med en småskalig variant skulle man kunna rota där när man vill.

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735664
Iskog skrev:Dika ur blötmarken till börjas med 😉


Gränsar till 20 ha myrimpediment. Tror inte att myndigheterna blir jätteglada om man försökte. Området är som en ö i myren där det finns högre och fastare fläckar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

dotcom  
#735675 Vad är en p25?
Och förväntar du dig ett netto eller en rejäl förlust per Kubikmeter?

Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735679
Skogsola skrev:
bengt.a skrev:B, effektivare än man tror.

Funkar nog om det bara gäller att flotta virket iland till traktorväg. Avigsidan är att det är det enda som den kan användas till.

Håller med bengt.a. Går förvånansvärt fort att lasta och lämnar nästan inga spår efter sig 👍

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735683
dotcom skrev:Vad är en p25?
Och förväntar du dig ett netto eller en rejäl förlust per Kubikmeter?


En P25 är en liten vinschmatad kvistare-kapare med egen drivning. Skulle man skaffa en sådan så finns det obegränsat med jobb åt den förutom just de här områdena.
Ska det göras med riktiga maskiner så förväntar jag mig ett litet netto. Ska det göras med någon form av småskalighet så förväntar jag mig en strålande förlust på nöjeskontot.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735789 Ibland rasar pusselbitarna på plats fortare än man kan ana. Tänkte mig en småsnuvig söndagsförmiddag med lite P25-porr på Youtube. Då dyker det upp en på Blocket i närområdet så gott som oanvänd. Bensinmotor iofs men med alla tillbehör. Skiljde 80' mot en ny diesel med motsvarande utrustning så jag kan leva med bensinmotorn tills jag ser om det är min grej överhuvudtaget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Grålle52  
#735795 bara 300, men hur går det då med fyllesladdandet??

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735851
Skogsola skrev:
bengt.a skrev:B, effektivare än man tror.

Funkar nog om det bara gäller att flotta virket iland till traktorväg. Avigsidan är att det är det enda som den kan användas till.

Fin att köra plant med, har man djur så är den nyttig vid stängsling med en kärra efter.

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735884
Grålle52 skrev:bara 300, men hur går det då med fyllesladdandet??


Man får väl skaffa en fyrhjuling för att langa upp soppa till P25:an. Så att man inte behöver dra den till vägen för att tanka varenda dag. Tanken är liten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

praktikanten 95  
#737581
hlb skrev:Lägger bara ut bilden. Helt överlägsen metod. Har gallrat stora arealer helt utan körskador. Ser fantastiskt fint ut nu några år senare. 35 m vinschning från var sida ger tillräckligt med ris för skotning med griplastarvagn.


bättre att skota med riktig maskin med rejäla band runt om, mindre marktryck + effektivare ist för ett gärdesspöke 👍 . du har ju bra bredd på vägarna!

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

tallen100  
#737594 Är övertygad om att hlb får bästa resultatet om han gör som han brukar och kör med egna grejor, det har vi sett bevis på många gånger, kvalité👍

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

praktikanten 95  
#737613
tallen100 skrev:Är övertygad om att hlb får bästa resultatet om han gör som han brukar och kör med egna grejor, det har vi sett bevis på många gånger, kvalité👍

hur och var?

Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

hlb  
#737633 Praktikanten är välkommen att kolla. Skulle vara trevligt att träffas och kanske kan jag lära mig något. Jag vill ha mer än 2.80 mellan träden i denna myrgallring. Jag har kollat gallringar med bandmaskiner. Det bästa var Malwa med dubbla vagnar och halva lass hos grannen, men mitt resultat var bättre på likadan mark, Skillnaden berodde på att jag hade mer ris under vägen genom vinschningen 2 x 35 m.

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

praktikanten 95  
#737654
hlb skrev:Praktikanten är välkommen att kolla. Skulle vara trevligt att träffas och kanske kan jag lära mig något. Jag vill ha mer än 2.80 mellan träden i denna myrgallring. Jag har kollat gallringar med bandmaskiner. Det bästa var Malwa med dubbla vagnar och halva lass hos grannen, men mitt resultat var bättre på likadan mark, Skillnaden berodde på att jag hade mer ris under vägen genom vinschningen 2 x 35 m.

jag hade med nöje sett hur du gör, skicka pm så får vi se. var i landet bor du?

Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

hlb  
#737690 Jag finns i Södra Småland en mil öster om Markaryd. Ring eller skicka mess till 0708 646405 , om du har vägarna förbi.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).