Gallring

Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

168 inlägg 38086 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Carabas  
#739327 Det är helt skilda regler på en flygande skördare och en vanlig skördare. Om det blir ett fel på den som flyger kan den säkert färdas flera mil innan den störtar, det ställs högre krav på säkerhetsfunktioner och utprovning av en flygande farkost. Det verkar vara en gräns för CE märkta drönare vid 25kg med nyttolast.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

r93  
#739341
Mangan skrev:Ett skördarhuvud hängt i en kran?


Ja! En väldigt märklig film som ger fler frågor än svar?

Vi såg ett skördarhuvud som åkte ner för ett träd som sedan kapades med så hög stubbe att vederbörande aldrig mer fått sätta sin fot i sydöstra Småland.

Sedan klippt precis när trädet lyfter?

Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

JörgenO  
#743482
JörgenO skrev:Här är en film med persondrönare från Jetson som åker runt i skogen. Visar lite på lyftkapaciteten hos drönarna



Den här ”drönarmoppen” som är på G att kommersialiseras väcker ett stort habegär hos mig😃 även om skogsanvändning inte är det första.
Finns fler filmer på Youtube.


Det visar sig att grundarna till Jetson-företaget är svenskar och att de fått in order på 100st att levereras 2022 och ytterligare 100 2023. Nu letar de fabrik för att bygga allt men har redan fått in förskott + en extern investerare för att finansiera produktionen (också svensk.)
Prisindikationen är 830 000 kr
https://www.di.se/digital/prototypen-fl ... ch-fabrik/

Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Sjögården  
#743532 Då får man börja akta sig när träden börjar flyga över till grannens timmerhög då..
2022 är hemskt nära 😉

Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Ängagärdet  
#743583 27 ton med 100m radie.
Torde man väl klara av alla skogliga åtgärder på en hyfsat välaronderad skogsfastighet från ett ställe med? Peta i den en data fil så kan den markbereda å plantera. Lite AI så kan den säkert röja själv oxå!

Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Granstorp  
#743608 Man kan tro och tycka vad man vill om dessa flygande farkoster i skogsbruket, men det vore naivt att tro att vi även i framtiden ska dundra fram med dagens typ av skogsmaskiner i skog och mark! Sen kan jag hålla med om att man ser många utmaningar….

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Elmhult  
#751328 Test av drönaren på LinkedIn

https://www.linkedin.com/posts/airfores ... 03936-YGGB

Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Baggböla  
#752483
Torbjörn Johnsen skrev:Sveaskog går idag ut med ett pressmeddelande där de informerar om att Sveaskog är en partner till Airforest. Både vad gäller finansiering och att ställa upp med gallringsskog för testkörning.

Redan i ett tidigt skede gick Sveaskog in som samarbetspartner med nyckelkompetens, finansiering och upplåtande av mark till AirForestrys idé om att utveckla eldrivna gallringsdrönare för skogsbruket,


Klimatfrågan och kolbindning verkar ligga bakom Sveaskogs intresse för att bidra till ny teknik:

Stickvägar­ är de vägar som tas upp i skogen för att skogsmaskinerna ska kunna avverka och köra ut virket ur skogen och de utgör normalt sett 20 procent av skogens yta. Med drönarna kan alltså denna yta få fortsätta växa som en frisk ungskog och därmed även få fortsätta binda kol. Dessutom är drönaren eldriven vilket betyder minskad dieselanvändning.


Läs hela pressmeddelandet här.


Som alla andra så är jag skeptisk. Men ändå en kul idé.

*Argumentet om stickvägsarealen är både dumt och fel. Skogen är inte en åker, utan en stickväg utgör produktion ioch med trädens rötter och kronor både går över och under en stickväg. Det hade varit ett argument om man hade ett bestånd som hade en grundyta på 10 000 m³sk/ha.

*Drönaren måvara eldriven, dock lär den behövas laddas ute i fält, antingen med ett dieseldrivet elaggregat eller ett enomt batterilager. Fördelen försvinner ju helt när och om man börjar återuppväcka gamle El-forest.

*Bestånden där de kanske kan tänkas vara tillämpliga är ju unga och homogena, vilket sannolikt tyder på en skött skog. Vilket troligvis innebär att det redan finns befintlig utbyggt vägsystem att nyttja konventionellt. Så tillämpbar areal där den skulle vara konkurrenskraftig blir ju mindre från konceptets start. Volymen väg lär oavstt inte minska efter som vägar likvälbehövsi alla andra skogsbruksåtgärder. I bästa fall kan man låta en väg ligga i träda fram till andra gallringen.

*Hela iden med ett hängande aggregat men slangar och varjar och sånt i en gallringskog känns ju direkt som dålig idé. Hur många prototyper kan tänkas gå i backen och i kras innan (om det ens går) att göra det driftsäkert? Min spådom är att prototypen kommer gå sönder och då tröttnar finansiärerna.

*Argumentet med nyttan av att en drönare samtidigt läser genom olika sensoer skogsbeståndet skiljer ju sig inget emot att ha sensorer på en gallringsskördare som updaterar beståndsdata. Där är vi ju redan idag.

*Toppen på ett träd är ju onekligen det sämsta sättet att angripa ett träd, den kan vara yvigt och kvistig. I förstagallringen vill man ju dessutom helst bli av med träd med dålig kvalité, skador och dubbelstammar. Att angripa från toppen är ju som att ta en lövräfsa i räfsan istället för i skaftet. Helt bakvänt, från att i stället Hur angriper man en dubbelstam med denna? Kommer aggregatet men sin lilla massa klara av att hitta och undvika en grov sprötkvist och inte fastna medn knivarna och dra ner hela drönaren i närmsta träd?

*Vore det inte enklare och vettigare om man verkligen verkligen vill ha en drönare i någon sorts avverkning inte börja först kanske i röjningen, dels är träden mindre att hantera vilket nog är en fördel om man ska hålla på med en drönare, man slipper ha 15-meters slangar som hänger ner i en tät skog, man slipper kvistningen och en jävla massa rörliga delar. Då hade man iallafall börjat lära sig krypa innan man börjat gå. Den motormanuella röjningen är dessutom dyr. Men är ju också en dålig idé egentligen.

Men ioch för sig så landade mänskligheten på månen, och det för väldigt länge sedan men det å andra sidan var ju aldrig tänkt att tillämpas i komersiell verksamhet.

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Elmhult  
#752487 Anledning till eldrivning är för att det är mycket snabbare och enklare att justera propellrarna. Du kan inte ändra hastighet på propeller så snabbt med förbränningsmotor. Med elmotorer går det blixtsnabbt. Mindre rörliga delar är också en av fördelarna. 👌🌳

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Elmhult  
#758019 De har fått tillstånd testa drönaren.

https://www.mynewsdesk.com/airforestry/ ... ht-3178138

Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

JAndersson  
#761599 I senaste avsnittet av podden "bilar med sladd" har man med ett i mitt tycke intressant reportage om AirForestry även om det är bitvis är lite "tillspetsat" när man pratar om traditionell gallring.
Reportaget börjar ca 43 minuter 40 sekunder in, https://bilarmedsladd.se/sa-stjal-bedra ... ddstolpen/

Tydligen kommer man börja med att göra fullskaliga tester hos kund under 2023.

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Elmhult  
#761600
JAndersson skrev:I senaste avsnittet av podden "bilar med sladd" har man med ett i mitt tycke intressant reportage om AirForestry även om det är bitvis är lite "tillspetsat" när man pratar om traditionell gallring.
Reportaget börjar ca 43 minuter 40 sekunder in, https://bilarmedsladd.se/sa-stjal-bedra ... ddstolpen/

Tydligen kommer man börja med att göra fullskaliga tester hos kund under 2023.


Ena killen där börjar yra på slutet men på det hela låter det ju skitbra! Ser fram emot att se en demonstration!! Låter väldigt intressant! 300kwh/dag/drönare var beräknade bränsleåtgången.

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

alias  
#761688
Elmhult skrev:
JAndersson skrev:I senaste avsnittet av podden "bilar med sladd" har man med ett i mitt tycke intressant reportage om AirForestry även om det är bitvis är lite "tillspetsat" när man pratar om traditionell gallring.
Reportaget börjar ca 43 minuter 40 sekunder in, https://bilarmedsladd.se/sa-stjal-bedra ... ddstolpen/

Tydligen kommer man börja med att göra fullskaliga tester hos kund under 2023.


Ena killen där börjar yra på slutet men på det hela låter det ju skitbra! Ser fram emot att se en demonstration!! Låter väldigt intressant! 300kwh/dag/drönare var beräknade bränsleåtgången.


Jag brukar vilja bryta ner tal och storheter till något konkret;

300kWh motsvarar väl energiinnehållet i ca 30 liter diesel. Tar i detta fall inte hänsyn till förbränningsmotorns verkningsgrad jmf elmotor.

Jag har inte räknat nämnvärt på elektriska formler sedan gymnasiet, men om jag inte tänker helt fel så borde ett 180 Ah 12 V fordonsbatteri (som väger så pass mycket att jag inte bär det längre än nödvändigt, ~ 45-55 kg vid en snabb googling) räcka i ca 3,5 minuter.

Rätta mig gärna om jag har gjort någon principiell eller räknemässig tankevurpa nedan. Jag förutsatte ett system med likspänning för att slippa fundera på effektfaktorn.

Energimängden 300 kWh delat på 8 h arbetsdag borde ge att det genomsnittliga effektuttaget hamnar på 37,5 kW eller 37 500 W

Då I=P/U => 37 500 W / 12 V = 3 125 A

180 Ah / 3 125 A = 0,0576 h × 3 600 s/h = 207 s => ca 3,5 min

Kan detta stämma i grova drag?

Tänker att det borde krävas många batteribyten på en arbetsdag för att hålla nere farkostens egenvikt...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Elmhult  
#761689 Jag skiter egentligen i detaljerna. Bara det funkar.
Jag kan ha missuppfattat det. Lyssna på podden, kolla deras linked-in sida, information finns för räknesugna säkert.

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Tralsmo  
#761694 Ja tror precis tvärtom.
Detaljerna är extremt viktiga.
Alias är säkert i närheten.

Själv tror ja inte ett skvatt på det där.
Ja väntar tills dom provkört får vi se.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).