Gallring

Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

168 inlägg 38088 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

adahlm  
#793837 Tror inte heller det blir verklighet inom närmsta 10 åren, finns helt för många olika sorters problemträd i en Första gallring

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

svampbob  
#793875
Robur Clivus skrev:Snubblade över denna ganska nyinspelade "pitch" från Airforestry. Lite mer info kommer fram i klippet, tex att drönaren kan lyfta 400kg men är optimerad för 200 kg, även lite klipp på när deras aggregat kvistar en tall.


Vi får hoppas att dom har jurister som ser till att dom inte blir stämda.
Filmen ser skum ut med sina klipp. Jag gissar att aggregatet hänger från en kran. Hur funkar aggregatet på en stam med en rejäl krok eller en stam med klyka/dubbeltopp.

När jag kollade senast så tyckte jag mig se några kursare från teknisk datavetenskap. Ska vi vara ärliga så har institutionerna ägnat åtminstone 25 år åt autonom teknik inom skogen. Jag kan inte komma på någon produkt som har blivit kommersiell.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Sjögården  
#793880 Finns mycket som bör gå att utveckla med ny teknik utan mänsklig förare.
Markberedning, plantering , sådd, inventering, m.m m.m
Men tror nog att det behöver göras i huvudsak från marken..😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).