Gallring

Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

168 inlägg 38478 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Lars Lundqvist SLU  
#761763
torpöbo skrev:Som en gammal huggare och hästkarl berättade för mig från en fikarast i en huggsrkoja då hästen var på väg ut ur skogen och skotaren på väg in. Detta var någon gång på 60-talet. "Tror ni det kommer komma en maskin som både klarar av att fälla, kvista och aptera timret(engreppsskördare)." Konsensus rådde om att det inte var möjligt.
Vi kan så här i efterhand konstatera att det tog ca 20 år till att en maskin kom som kunde fälla, kvista och aptera.

Med andra ord är det farligt att sitta o dömma ut innovationer och nytänk. Om 20 år kanske vi har gengasdrift på våra skogsmaskiner och tar bränslet direkt ur skogen under arbetets gång.

Den tekniska utvecklingen utgick den gången från ett konkret problem. Arbetet med att manuellt fälla, kvista och kapa träd är tungt och innehåller farliga moment. Det dör fortfarande människor som sysslar med det.

Min fråga är helt enkelt vilket konkret problem det är man försöker lösa nu?

Fredrik Reuter skrev:(stickvägarna kan man nog argumentera vara av ondo för skogsproduktionen idag i praktiken).

Nej, det kan man faktiskt inte. Det finns ingen forskning som stödjer ett sånt påstående. Vid slutavverkning står alla träd på stickvägsavstånd från varandra, och fältexperiment bekräftar att trädrader kan stå på stickvägsavstånd redan från plantering utan att produktionen påverkas.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Torbjörn Johnsen  
#761768 Att det inte finns någon forskning som visar på att stickvägar kan utgöra ett problem kan ju också bero på att det inte forskats specifikt på just det? När vi letat efter forskningsresultat om inverkan av stickvägar på t ex skaderisk, stormfällning, produktion mm så finns ganska lite underlag att luta sig på. Däremot finns det gott om både skogsägare och andra som anser att allt för breda och täta stickvägar leder till både skaderisker och tappad produktion. Även om det i teorin inte påverkar p g a förband mm.

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

adahlm  
#761769
Min fråga är helt enkelt vilket konkret problem det är man försöker lösa nu?


Ekonomin i förstagallringen är väl ett grundproblem som kunde kanske förbättras med hjälp av dehär,
Även kvaliteten efter gallringen är garanterat bättre om man bara kan plocka ut endast de stammar som måste bort - utan att behöva tänka på hur maskinen skall komma nära stammen. På längre sikt borde drönarens kamera / AI kunna göra bättre val än en skördarförare,
Alla körvägar blir kvar och växa och samlar kubik till andragallring

Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Lars Lundqvist SLU  
#761777
Torbjörn Johnsen skrev:Att det inte finns någon forskning som visar på att stickvägar kan utgöra ett problem kan ju också bero på att det inte forskats specifikt på just det?

Det finns en hel del forskning, både i Sverige och på andra håll, men mycket är gjort längre tillbaka, när mekaniseringen tog fart.
Frågan är hur ni söker?

Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Lars Lundqvist SLU  
#761778
Torbjörn Johnsen skrev:Däremot finns det gott om både skogsägare och andra som anser att allt för breda och täta stickvägar leder till både skaderisker och tappad produktion.

… och om forskning inte bekräftar det vi tror så ska vi misstro den? Bara forskning som bekräftar vad vi redan tror är pålitlig? 😉

Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Lars Lundqvist SLU  
#761779
adahlm skrev:Även kvaliteten efter gallringen är garanterat bättre om man bara kan plocka ut endast de stammar som måste bort - utan att behöva tänka på hur maskinen skall komma nära stammen. På längre sikt borde drönarens kamera / AI kunna göra bättre val än en skördarförare
(min understrykning)
Hur många och vilka stammar som ska gallras ut och när, är ett skötselproblem, inte ett avverkningsproblem och kräver ett annat beslutsstöd. Det beslutet måste vara taget innan gallringen börjar. Men det finns inte stöd för idén om att det exakta trädvalet är viktigt för nåt annat skäl än att plocka bort exv skadade träd, dubbelstammar, osv.

Skördaren rör sig minst några meter ovanför topparna på träden och ser inte hur stammen ser ut längre ner. En skördarförare har bara sekunder på sig att se, så det vore i såna fall bättre med kamera/AI-stöd i skördarhytten, som hjälper föraren att bedöma träden i förväg.

Om man inte gör stickvägar vid första gallring så måste man göra det vid andra, och då blir den gallringen i princip bara att hugga stickvägar. Man måste titta på resten av omloppstiden, inte bara på den enskilda åtgärden här och nu.

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

r93  
#761781 Hur ska en AI se skador/krök en meter upp på stammen uppifrån?

Tittade på airforestrys twitter, där ligger en ganska ny film när dom kör upp drönaren en meter, nja, det ser inte bra ut.
Hade det inte varit bättre att köpa en drönare som klarar vikten som behövs och koncentrera sig på det mer skogliga, istället för att bygga en egen drönare från grunden?

Väderleken kan ju ställa till det ordentligt, trädtoppar rör sig ganska mycket.

Så här i midsommartider kan vi ju alla ta och hänga en penna från midjan och sedan pricka en flaska, det är svårt utan stärkande dryck.

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

alias  
#761784 Kollade just på bilden på aggregatat i artikeln som Fredrik länkade till och jag blir inte klok på hur aggregatet ska kvista stammen. Både rullmatning och stegmatning bygger ju på att något greppar om stammen för att man ska tvinga kvistknivarna igenom grenarna.

Styrningen av aggregatet kanske går att lösa via blåtand, men nog bör man väl behöva några kablar från drönadens batteri och ner till aggregatet och dessa bör väl lämpligen inte kunna trassla ihop sig med wiren.

Vad gör man om aggregat eller wire fastnar i trädet och batterinivån börjar bli oroväckande låg?

Hur mycket vätska för rotrötebehandling går det åt per m3fub i förstagallring? Drönaren bör väl lämpligen bära med sig tillräcklig mängd så att den klarar sig mellan batteribytena för rationellast möjliga logistik.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

ujja  
#761787
Lars Lundqvist SLU skrev:I mina ögon ser det ut som om man inte är klar över vilket problem det är man vill lösa.

Det här projektet är med största sannolikhet teknikdrivet där man fått forskningsmedel utan någon djupare analys.
Istället för att spilla pengarna på det här projektet borde man vänta in tekniken tills den är mogen eller att idén går att avfärda pga att tekniken inte fungerar eller att lösningen blir för dyr.

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Tralsmo  
#761789
ujja skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:I mina ögon ser det ut som om man inte är klar över vilket problem det är man vill lösa.

Det här projektet är med största sannolikhet teknikdrivet där man fått forskningsmedel utan någon djupare analys.
Istället för att spilla pengarna på det här projektet borde man vänta in tekniken tills den är mogen eller att idén går att avfärda pga att tekniken inte fungerar eller att lösningen blir för dyr.



Du kan ha rätt ujja.

Däremot tror ja att det kan va bra att man gör det här experimentet ändå.

Ja trodde ju att det va ett aprilskämt när ja hörde de.
Men man kan nog lära sig rätt mycket värdefullt på det.
Inte minst teknikmässigt.

Kanske inte det blir en kostym men väl en väst.

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

r93  
#761790
alias skrev:Kollade just på bilden på aggregatat i artikeln som Fredrik länkade till och jag blir inte klok på hur aggregatet ska kvista stammen. Både rullmatning och stegmatning bygger ju på att något greppar om stammen för att man ska tvinga kvistknivarna igenom grenarna.

Styrningen av aggregatet kanske går att lösa via blåtand, men nog bör man väl behöva några kablar från drönadens batteri och ner till aggregatet och dessa bör väl lämpligen inte kunna trassla ihop sig med wiren.

Vad gör man om aggregat eller wire fastnar i trädet och batterinivån börjar bli oroväckande låg?

Hur mycket vätska för rotrötebehandling går det åt per m3fub i förstagallring? Drönaren bör väl lämpligen bära med sig tillräcklig mängd så att den klarar sig mellan batteribytena för rationellast möjliga logistik.

MVH
Alias


Om du tittar på filmen från deras hemsida så ser du att det är matarhjul på skördaraggregatet, det som väcker fler frågor är en mystisk vajer som går till vänster, vart slutar den?

Användarvisningsbild

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Lars Lundqvist SLU  
#761792 Hur hindrar man aggregat och stam från att tippa i sidled? Tyngdpunkten måste ligga nedanför vajerns infästning i aggregatet, vilket gör att stammen ovanför aggregatet måste väga mindre än aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

ujja  
#761793
Tralsmo skrev:Du kan ha rätt ujja.
Däremot tror ja att det kan va bra att man gör det här experimentet ändå.
Ja trodde ju att det va ett aprilskämt när ja hörde de.
Men man kan nog lära sig rätt mycket värdefullt på det.
Inte minst teknikmässigt.
Kanske inte det blir en kostym men väl en väst.

Absolut att man kommer att lära sig en del men den lärdomen kan också finansieras i andra branscher, gissningsvis ligger vapenindustrin längst fram i drönarutvecklingen.

Det som annars kännetecknar en duktig innovatör och entreprenör är kunskapen att ta en fungerande teknik och funktion från ett tillämpningsområde till ett nytt tillämpningsområde och därigenom ta ett stort kliv utan att ta en för stor teknisk risk. I det här fallet (tror) jag inte tekniken är mogen för att komma vidare kommersiellt inom rimlig tid.

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Tralsmo  
#761796 Har funderat en del på upprinnelsen till den här gallringsdrönaren.

Det ligger ju i tiden just nu å har gjort ett tag.
Alla överallt är impade och tycker det ser roligt ut.
Känner flera som har skaffat vanlig drönare.
Fått höra av flera att det borde ja skaffa.
Har själv inte tyckt att det varit det minsta roligt.
Den flyger ju nästan själv.
Ja har flugit en del med andra ting.
Så nåt som flyger av sig själv roar mig måttligt.

Hursomhelst är ja ju inte dummare än ja begriper att det är ett jättbra verktyg i skogskötsel .

Har faktiskt övervägt att köp en.

Avatar Fallback

Re: Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

Robur Clivus  
#761830 Min övertygelse är att initiativ och innovation som detta är precis vad skogsbranschen behöver och något som vi skogsägare verkligen ska uppmuntra i en konservativ bransch.
Jag är även fullt instämmande i många av de frågetecken som lyfts med konceptet utifrån ingenjörstänk och hur lösningen kan tänkas fungera i ett konventionellt skötselprogram, framtiden får utvisa.
Det jag gillar med denna uppfinnaranda är att detta kommer trigga och stimulera ytterligare entreprenörer och innovatörer samt nytänk!
Ta gärna 40 min och kolla den fantastiska historietillbakablick i "Från stocksåg till skördare"
, jämför den skaparglädje och innovationsutveckling som ledde fram till där vi är idag och hur många lekfulla koncept som avhandlades under denna period och hur många som behövde gå i graven.
Projekt som dessa kan leda till något helt oväntat när uppfinnarandan triggas igång i en bransch som är ganska mätt och fet (Lex Facit). Hade varit kul att höra vilka ideèr och spinn-offer som iallafall jag börjar klura på när jag ser sådant här. lite exempel:
- Vad hade hänt om de i framtiden kombinerar drönaren med helium tank eller liknade lätt gas (tänk luftskepp) som kompenserar egenvikten för drönaren inklusive batteri, vad hade det gett för möjligheter?
- Kan konceptet skalas för klara även slutavverkningsträd?
- Om vi vänder på tankesättet och förutsätter att det finns en drönare som klarar alla träd-dimensioner, transportavstånd inom fastighet blir av mindre betydelse och stickvägar behövs inte i en skog, hur skulle man välja skogsskötselsystem utifrån detta och vad skulle detta kunna öppna upp?
- Kan man toppkapa timmerställningar och fröträdställningar ekonomiskt i mogna tallbestånd för att skapa fetved?
Spåna gärna i tråden om ni funderat på andra ideèr/koncept, kanske kan kickstarta en ny entreprenör som leder till nåt vi alla tjänar på.

Så oavsett hur detta projekt slutar anser jag som sagt vi ska hurra initiativet!
De som anser att vi nästan är fulländade tekniskt i skogen rekommenderas lite teknikhistorieläsning.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).