Gallring

Gallringsröjning

51 inlägg 16828 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringsröjning

Sjögården  
#730504 Instämmer, har hört detsamma..

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringsröjning

alias  
#730526
Erre skrev:Exakt.
När jag började köra med kedjeröjsågen och körde ner grovt så ville svärfar att jag skulle plocka ihop det till ved.
Jag sa att då stannar ju röjsågen. Det viktigaste är att den går. Men jag kan röja ner det så kan du plocka ihop det och köra ut det.
Det plockades aldrig något efter mig. 😉
Och istället så hann jag en hel del.


Alltid bra att göra en konsekvensanalys av de olika alternativen och sätta ord på dem. 👍

Om man har stor areal sena röjningar/röjningsgallringar och ska ta sig tid att hugga ved på all den arealen så blir snart bestånd som är "lagom röjningsmogna" i dagsläget också sena/eftersatta röjningar innan man hinner dit.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallringsröjning

Robur Clivus  
#740268 Lite bilder från senaste gallringsröjningen! Varierat konfliktbestånd, mestadels bördig mark (G28-G32) på dryga 4 hektar som är i 30 års åldern och tidigare oröjt, riktig djungelröjning med mycket hämmande björk i övre kronskiktet som piskat granen, (Debiterar nöjeskontot med minst 120h stångsågskörning):
1640212653_2021-03-05_13.34.54.jpg
$matches[2]

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsröjning

isteskog  
#740289 Där har du att göra, Robur Clivus! Mycket ved på backen för en vednörd ..... 😢

Användarvisningsbild

Re: Gallringsröjning

Sjögården  
#740291 En utmaning för en röjare men röj först och ta hand om veden när/om du hinner .
Den försvinner av sig själv.. 😉

Avatar Fallback

Re: Gallringsröjning

Robur Clivus  
#740294
Sjögården skrev:En utmaning för en röjare men röj först och ta hand om veden när/om du hinner .
Den försvinner av sig själv.. 😉


Japp, det har varit planen, ska ta tillvara det mest lättåtkomliga, resten får bli näring, nya områden väntar så man får prioritera sin tid.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).