Gallring

HPR gallringsanalys

10 inlägg 3938 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HPR gallringsanalys

Anton Holmström  
#728695 Hej!
Jag skulle vilja kontrollmäta några färska gallringar för där det finns data från HPR Gallringsanalys. Finns det någon i Södra Sverige som vill dela med sig av gallringsrapporter till mig?

Tex skogsägare som har begärt ut gallringsdokumentation från HPR Gallringsanalys eller en entreprenör som vill dela med sig av data?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: HPR gallringsanalys

Johan$$on  
#728782 Vad är syftet med att mäta på enskilda objekt? Det är ju knappast någon exakt vetenskap utan bara en uppskattning av hur skogen kan se ut, kan ju visa helt fel på enskilda objekt.
De enda värdena som är tillförlitliga är ju utagsvärdena.

Användarvisningsbild

Re: HPR gallringsanalys

Anton Holmström  
#728790
Johan$$on skrev:Vad är syftet med att mäta på enskilda objekt? Det är ju knappast någon exakt vetenskap utan bara en uppskattning av hur skogen kan se ut, kan ju visa helt fel på enskilda objekt.
De enda värdena som är tillförlitliga är ju utagsvärdena.


Jag förstår nog inte din fråga. Det som är intressant i gallring som skötselåtgärd är ju att veta vad som står kvar i skogen?
Menar du att även om gallringsföretagen använder HPR analys så redovisar de inga siffror till skogsägaren?

   TS
Avatar Fallback

Re: HPR gallringsanalys

Johan$$on  
#728865 Min poäng är att hpr kräver relativt skötta homogena bestånd för att stämma bra, ju mer ojämna, dimensionspridda, varierande trädslag osv desto längre från sanningen kommer siffrorna vara.

Den stora poängen med hpr är ju mängden data, efter som du får siffror på vartenda gallring som görs kan du ju göra stora övergripande analyser över längre perioder som förmodligen stämmer ganska bra, men på ett enskilt objekt kan det vara väldigt långt från sanningen.

Användarvisningsbild

Re: HPR gallringsanalys

Anton Holmström  
#728882 Ok, jag trodde att skördarföraren använde HPR analys för styrning av åtgärd på det enskilda beståndet och att det var det som var syftet med programmet. De få gallringar med HPRanalys från som jag mätt i så har det legat tokigt fel i programmets skattningar. Tänkte det därför skulle vara intressant att följa upp noggrannare. :/

   TS
Avatar Fallback

Re: HPR gallringsanalys

Johan$$on  
#728889 Det används absolut en del så, men man måste vara medveten om att det varierar väldigt mycket hur väl det stämmer med verkligheten.
Man får inte glömma att programmet uppskattar hur det tror att beståndet ser ut baserat på tillgänglig data, det är verkligen inget facit.

Användarvisningsbild

Re: HPR gallringsanalys

Erre  
#728892
1632504004_dsc_0843.jpg

Användarvisningsbild

Re: HPR gallringsanalys

skogsjan695xl  
#729123 När vi var på kurs då vi började med hpr-gallring så sas det att det finns inget bättre sätt att mäta skogen idag. Baserat att man går in i gallring vid ca 15m höjd.
Sen funkar det olika bra beroende vilken skördare aom används. John deere och komatsu funkat det bäst på pga att de har givare som talar om i vilken vinkel kran står i kontra basmaskin. Alla andra maskiner räknar ett snitt av alla träden du avverkar är vägträd. Mot JD och komatsu som talar om att mellan vinkel X och Y är vägträd, resten är i beståndet. Även kopplat till gps punkt.

Avatar Fallback

Re: HPR gallringsanalys

alias  
#729138
skogsjan695xl skrev:När vi var på kurs då vi började med hpr-gallring så sas det att det finns inget bättre sätt att mäta skogen idag. Baserat att man går in i gallring vid ca 15m höjd.
Sen funkar det olika bra beroende vilken skördare aom används. John deere och komatsu funkat det bäst på pga att de har givare som talar om i vilken vinkel kran står i kontra basmaskin. Alla andra maskiner räknar ett snitt av alla träden du avverkar är vägträd. Mot JD och komatsu som talar om att mellan vinkel X och Y är vägträd, resten är i beståndet. Även kopplat till gps punkt.


Förutsätter att JD och Komatsu räknar vägträden som "facit" för hur beståndet i genomsnitt såg ut före gallring och att man jämför dessa träd mot uttaget i mellanzonerna för att skatta gallringsstyrka och gallringsform m.m.

Jag tänker dock att så fort man frångår ett stikt geometriskt mönster (t.ex. 20 m c-c avstånd på stickvägarna) för vägdragningen och istället börjar välja vägsträckning aktivt, där man som förare finner det lämpligt, så borde man rubba det slumpmässiga i urvalet av vägträden.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: HPR gallringsanalys

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729158 Den skördarförare som hittar naturliga luckor att köra i lurar skjortan av datorn.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).