Gallring

Röjning som blev 4 ggr så dyr

77 inlägg 21848 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727316 Enligt skogsbruksplan röjde jag som definitivt inte är någon röjare 2,1 ha på några kvällar förra veckan. Ca 2 tankar/kväll, 7 l bensin.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727327 Här var ett beredskapslag som hade så långt från kojan till skiftet så på morgonen så hann de inte fram utan fick vända för att vara tillbaka till frukosten. Sen började de gå men fick vända för att hinna tillbaka till lunch. Kanske går de där än?

Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

isteskog  
#727328 Som i Hårgadansen då! De dansade tills bara skallarna var kvar ..... 😉

Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

339  
#727400
Skogsola skrev:Här var ett beredskapslag som hade så långt från kojan till skiftet så på morgonen så hann de inte fram utan fick vända för att vara tillbaka till frukosten. Sen började de gå men fick vända för att hinna tillbaka till lunch. Kanske går de där än?


🤣

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

räven99  
#727646 uppdatering av tråden.

efter samtal med virkesköparen idag !

jag skulle va nöjd har fått mer betalt för virket än jag skulle haft så han hade kompenserat med ca 20000 i tillägg och det var 7 lass grus lagt på körvägen jag har betalt 2 av dem ska kolla nästa gång jag är där om det är skottkärrelass eller om nån har snott gruset för inte har jag sett så många sten i vägen där.
sen skulle det kosta ca 4000 varje gång man kör en skogsmaskin till hygget tror inte många skogsägare behöver betala den för att sälja sitt timmer jag slapp iallafall den kostn...
han hade lejt en grävmaskin att rätta till vägen efter dem på ca 300m han tog 8 timmar för det ! den grävaren ska nog inte jag anställa...

har gallring kvar ca 3,7 ha och ca 200 m3fub och han uppskattar mellan 10-20 kvar till mig när det är klart ,ska man våga köra på det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

Grålle52  
#727648 Röjningen då??? Det är ju den vi alla förundras över.

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

räven99  
#727651 Ja de röjde nog hela vägen mellan Arvika och glava 🙃

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

339  
#727672
räven99 skrev:uppdatering av tråden.

efter samtal med virkesköparen idag !

jag skulle va nöjd har fått mer betalt för virket än jag skulle haft så han hade kompenserat med ca 20000 i tillägg och det var 7 lass grus lagt på körvägen jag har betalt 2 av dem ska kolla nästa gång jag är där om det är skottkärrelass eller om nån har snott gruset för inte har jag sett så många sten i vägen där.
sen skulle det kosta ca 4000 varje gång man kör en skogsmaskin till hygget tror inte många skogsägare behöver betala den för att sälja sitt timmer jag slapp iallafall den kostn...
han hade lejt en grävmaskin att rätta till vägen efter dem på ca 300m han tog 8 timmar för det ! den grävaren ska nog inte jag anställa...

har gallring kvar ca 3,7 ha och ca 200 m3fub och han uppskattar mellan 10-20 kvar till mig när det är klart ,ska man våga köra på det?


Hur har ni diskuterat gallringen? Några riktlinjer? Visst går det få ett fint netto på en lejd gallring men det är ju det som står kvar som räknas och har ett värde. Risken är ju att få hela gallringsbeståndet sönderkört. Man tar "kubiken" och lämnar "skiten".

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

Camaro1969  
#727697
räven99 skrev:uppdatering av tråden.

efter samtal med virkesköparen idag !

jag skulle va nöjd har fått mer betalt för virket än jag skulle haft så han hade kompenserat med ca 20000 i tillägg och det var 7 lass grus lagt på körvägen jag har betalt 2 av dem ska kolla nästa gång jag är där om det är skottkärrelass eller om nån har snott gruset för inte har jag sett så många sten i vägen där.
sen skulle det kosta ca 4000 varje gång man kör en skogsmaskin till hygget tror inte många skogsägare behöver betala den för att sälja sitt timmer jag slapp iallafall den kostn...
han hade lejt en grävmaskin att rätta till vägen efter dem på ca 300m han tog 8 timmar för det ! den grävaren ska nog inte jag anställa...

har gallring kvar ca 3,7 ha och ca 200 m3fub och han uppskattar mellan 10-20 kvar till mig när det är klart ,ska man våga köra på det?


grus och grävmaskin borde virkesköparn/bolaget betala om inget annat avtalats.

Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727706
räven99 skrev:Ja de röjde nog hela vägen mellan Arvika och glava 🙃

Eftersom man är Edabo så är man nyfiken på företaget.

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

räven99  
#727708 He he jadu kanske kommer 😊

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727724
räven99 skrev:He he jadu kanske kommer 😊

Skicka pm

Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727758 Börjar namnet på F och slutar på p ? Varit omskrivna här tidigare sista veckorna.

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

Milo  
#728818
räven99 skrev:Hej har fått notan efter slutavverkningen och röjning av 2,5 ha med röjsåg fick ungefär pris på 6000 per ha för röjningen tänkte att då blir röjningskostnad 15-20 tusen ! Då har de lagt 165 timmar och 100 mil i reseersättning totalt 70 tusen ringde direkt till killen som jag haft kontakt med under hela processen på måndag han ska kolla på det å höra av sig under veckan men det gjorde han inte ! Har varit så förbannad hela veckan känns som ett bedrägeri mot den lilla skogsägaren.

Dom verkar få härja fritt i skogen, man har väldigt lite att säga till om.
Har avverkat och stött på problem hos företaget vi anlitade, stor del av virket ligger kvar sen snart ett halv år tillbaka. 🤬

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730260 trodde att du gnällde över 6000 kr/ha för en tungröjningen 🤣 Många större röjfirmor har väl även gps i sina bilar bör kunna be om exempelvis körjournal. Känns som att det bör ha varit många nybörjare i det arbetslaget som utförde röjningen. Själv har vi drygt 5% av våra objekt som slutar på mer än 6000 kr/ha. Priserna i skogsvården har gått upp en hel del de senaste åren men priserna du fick betala låter hutlösa även för tunga röjningar i södra Sverige.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).