Gallring

Röjning som blev 4 ggr så dyr

77 inlägg 21749 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

räven99  
#727082 det är första gångs röjning det handlar om underväxtröjningen har jag gjort själv innan avverkningen.

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

80-90  
#727086
räven99 skrev:80-90 vad tycker du man kan förvänta sig betala eller tidsåtgång för ca 2,7 ha om det är trångt i mellan röjningen ?

Röjer ett bestånd nu på 7 ha som e väldigt tätt . Där hamnar jag på ca 0,5 ha om dagen .. men de priserna du har betalat är helt åt h

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

Grålle52  
#727088 Röjde 2.1ha grön vägg åt mig själv. Tog 55h. Gör ca 0,3ha per dag.
Ps jag är akademiker. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

svampbob  
#727089 Jag håller på med ett område på knappt en halv ha. Kostnaden för kunden kommer nog bli i det här häradet eller så blir det helt gratis beroende på hur man räknar. Den här röjningen finns i ett av de projekt som jag håller i och jag tyckte det var onödigt att ta in en röjare för en sån liten bit så jag gör det själv och tänker att jag samtidigt kan ha lite koll på projekten som jag har i området.
Jag hann med en tank vardera under två mornar i veckan. Det var en skön start på dagen och sedan lättare att sitta stilla på mötena.

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

Erre  
#727090
räven99 skrev:det är första gångs röjning det handlar om underväxtröjningen har jag gjort själv innan avverkningen.

Okej.
Så det var inte underröjning du hade lejt?
Du hade lejt röjning i plantskog.
Ålder på den?

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

räven99  
#727092 Osäker på ålder kanske mellan 15-20 år eller 5-7 meter höga ungefär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

isteskog  
#727097 Då fattade jag dig åt helsicke.... Tyckte att det var underväxtröjning det handlade om. Du får nog skriva lite tydligare så att en annan hänger med ..... 😉

Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

hpskog  
#727109 Trodde också att det var underväxtröjning men även om det varit en väldigt eftersatt röjning, så var det väldigt dyrt. Vi pratar om 2,5 ha. Om köparen trott att det skulle bli 6000/ha så kanske man i värsta fall fått acceptera någon femhundring till, men 165 timmar är orimligt. Den dyraste röjning jag själv fakturerat hamnade på 6000/ha. Och då skämdes jag. Hoppas du får till någon dialog med köparen och röjfirman.

Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

isteskog  
#727111 När jag hade röjfirma för ca 10 år sedan så hamnade vi en gång på 6000 kr/ha på en treskiktad röjning.... Den var tuff för grabbarna. 🤣

Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

jannee  
#727113 Du håller på att bli ordentligt blåst.
Ta dit en oberoende fackman (skogskunnig) som kan bedöma vad som gjorts och vad det kan vara värt.

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

räven99  
#727131 Jannee ja jag kommer nog inte va nöjd med att bli så blåst . Men jag kommer lägga ut namnet på bolaget här det verkar va många som läser den här chatten iallafall 😊 funderar på om lokaltidningen kan va intresserad jag känner dessutom väldigt många som har skog härikring så jag tror negativa nyheter kan kosta mer för ett företag än förtjänsten av uppblåsta fakturor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

Axl  
#727157 Spelar väl egentligen ingen roll vad som är en rimlig kostnad eller vad någon annans röjning kostat. Har man sagt ett pris får man väl stå för det och inte bara skicka en faktura på något helt annat.

Avatar Fallback

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

jannee  
#727193 Tyvärr är det så idag att muntliga avtal inte är juridiskt bindande.
Annars håller jag helt med TS att ett löfte är ett löfte, men det är som med politiken att ett löfte oftast endast är en förhoppning, om ifall att.........
Bara till att göra en besiktning av området av en oberoende kvalificerad person.

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

Samlarn  
#727198
jannee skrev:Tyvärr är det så idag att muntliga avtal inte är juridiskt bindande.
Annars håller jag helt med TS att ett löfte är ett löfte, men det är som med politiken att ett löfte oftast endast är en förhoppning, om ifall att.........
Bara till att göra en besiktning av området av en oberoende kvalificerad person.

När har detta ändrats? Är ett antal år sedan jag läste lite avtalsrätt och entreprenadjuridik men då lärde vi oss att i de flesta fall så är de båda lika bindande med några få undantag. Det svåra är att bevisa vad som är överenskommet, det stod ingenstans i avtalslagen att ett avtal måste vara skriftligt men det är väl att rekommendera har man fått lära sig.

Användarvisningsbild

Re: Röjning som blev 4 ggr så dyr

räven99  
#727200 Jannee och samlaren jag fick ett skriftligt förslag på allt som skogsbolaget skulle hjälpa mig med då jag ej är så kunnig och det är min mor som står som ägare på egendomen det gäller . Det värsta är att jag fick ett mycket gott förtroende för killen som var med mig i skogen och den jag har haft kontakten med hela tiden i avverkningsprocessen .

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).