Gallring

Om stamkvistning, övervallning och gallring

23 inlägg 5788 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nytänk i återbeskogning / gallringsfritt

Sjögården  
#725909 Har en nitisk granne som stamkvistar mycket tall men behåller stamantalet på gränsen till självgallring ,eller t.o.m över.
Rätt meningslöst då det aldrig blir dimensioner på tallen.
Vi lär knappast få merbetalt för kvistfri massaved och klentimmer framledes heller.
Stamkvistar man bör man ställa ut tallen rätt ordentligt för att få dimension och också något betalt för arbetet.
Eller rättare sagt nästnästa skogsägare får betalt för ditt arbete… 😉

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Nytänk i återbeskogning / gallringsfritt

Fredrik Reuter  
#725924
Sjögården skrev:Har en nitisk granne som stamkvistar mycket tall men behåller stamantalet på gränsen till självgallring ,eller t.o.m över.
Rätt meningslöst då det aldrig blir dimensioner på tallen.
Vi lär knappast få merbetalt för kvistfri massaved och klentimmer framledes heller.
Stamkvistar man bör man ställa ut tallen rätt ordentligt för att få dimension och också något betalt för arbetet.
Eller rättare sagt nästnästa skogsägare får betalt för ditt arbete… 😉


Fast hur är det nu, "tar" inte huvudstammarna, alltså de "härskande" träden i ett bestånd ändå vad de behöver och utvecklas gott?

Det finns ju de som hävdar att härskande och medhärskande träd borde synas ut innan ev. förstagallring helt enkelt för att om de avverkas då så kommer produktionen att minska?

Användarvisningsbild

Re: Nytänk i återbeskogning / gallringsfritt

Lars Lundqvist SLU  
#725928
Fredrik Reuter skrev:Fast hur är det nu, "tar" inte huvudstammarna, alltså de "härskande" träden i ett bestånd ändå vad de behöver och utvecklas gott?

Nej, ett fåtal av de allra största träden kommer att utvecklas på ungefär samma sätt oavsett om du gallrar eller ej, men det gäller bara ett fåtal, kanske 10-15% av de som normalt är kvar till slutavverkning.

Fredrik Reuter skrev: Det finns ju de som hävdar att härskande och medhärskande träd borde synas ut innan ev. förstagallring helt enkelt för att om de avverkas då så kommer produktionen att minska?

Om det vore på det viset så skulle höggallring generellt sänka den långsiktiga volymproduktionen, och det gör den inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om stamkvistning, övervallning och gallring

Sjögården  
#725931 Jodå men med täta, tidiga och modiga röjningar och gallringar kan man enligt min erfarenhet styra vilka som skall bli huvudstammar.
Naturen styr det till de grovkvistiga och förhärskande stammarna.
De fyller min massavedtrave eller t.om blir kvävegödslande röjningsvirke men det väljer man ju själv vad man vill prioritera.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Nytänk i återbeskogning / gallringsfritt

Älgfoderodlare  
#725998 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Om stamkvistning, övervallning och gallring

Sjögården  
#726001 Ursäkta om jag gav dig en negativ känsla, det var inte meningen.
Var och en gör naturligtvis efter eget sinne och känsla.
Min poäng är att om man lägger så himla mycket arbete på att stamkvista ett par tusen tallar är det rätt meningslöst att aldrig ge dem chansen att bygga dimension och valla över kvistarna.
Har man ett överslutet bestånd och vill ha det så av det något skäl, oftast av rädsla för snöbrott,blir det kvistfritt ändå med tiden.
Då är det bättre att lägga den kraften på något annat.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Om stamkvistning, övervallning och gallring

Älgfoderodlare  
#726024 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Om stamkvistning, övervallning och gallring

Sjögården  
#726073 Jag ser många exempel där man inte har vågat ställa ut tallen i tid och för varje år som går blir det svårare och mer riskabelt att göra det.
I vårt område blev det väldigt mycket toppbrott sista vintern i dessa bestånd och framförallt där man inget gjort sedan planteringen.
Har själv fått hantera sådana bestånd som stått överslutna alldeles för länge och det har varit mycket arbete att få tillräckligt mycket krona på dem
Finkvistigt och bra virke blir det med tiden.Helt utan behov av stamkvistning.
Men många röjningar och gallringar har det blivit.. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).