Gallring

Gallra själv?

40 inlägg 13872 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallra själv?

Danskar´n  
#730730 Kanske ska timmervagnen ersättas med en gallringsbank eller en vinch med lång vajer, som räcker från skogskanten till mitten av stycket.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra själv?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730731 Viss du ikkje alt har, kjøp deg ei lett sag til jobben, mitt råd. Dersom du ikkje har ein plass og kvila skulle du hatt eit sånt telt som det blei vist bilde av på forumet for nokre år sidan.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv?

Danskar´n  
#730733 Lavvu? 🙂

Avatar Fallback

Re: Gallra själv?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730744 Nei var ikkje akkurat det heller, meinar og huska at det var firkanta med ovn inni men ein lavvu kan vel og brukas. Kan det ha vore sundelius som hadde teltet, ikkje sikker muligeins.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv?

jannee  
#730768 En 4 meter bred rak väg tar mindre utrymme än en 3 meter krokig, en gata på 4 meter blir inget större vindfång, däremot dessa 6 meter som en skördare gör.
Beståndet sluter sig över en 4 meter bred väg, om det är gran, tall blir kronorna högre upp.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv?

Danskar´n  
#730777
can skrev:Nei var ikkje akkurat det heller, meinar og huska at det var firkanta med ovn inni men ein lavvu kan vel og brukas. Kan det ha vore sundelius som hadde teltet, ikkje sikker muligeins.


Jeg husker ikke hellerå ha sett det, men det låter som ett militärtelt, å dem får man på overskuddslagern...men det går å ha ovn i lavvun åsså, som du sikkert vet å de moderna sättes opp snabbt med en sentrums-pinne... 👍

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv?

Erre  
#730778
jannee skrev:En 4 meter bred rak väg tar mindre utrymme än en 3 meter krokig, en gata på 4 meter blir inget större vindfång, däremot dessa 6 meter som en skördare gör.
Beståndet sluter sig över en 4 meter bred väg, om det är gran, tall blir kronorna högre upp.

Sant när det gäller skördare å 6 m.
Men gallrar jag själv så blir det inte några raka vägar.
Dom ska slingra lagom.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv?

sundelius  
#730780
can skrev:Nei var ikkje akkurat det heller, meinar og huska at det var firkanta med ovn inni men ein lavvu kan vel og brukas. Kan det ha vore sundelius som hadde teltet, ikkje sikker muligeins.

Du kommer ihåg rätt, sök på Tältet

Avatar Fallback

Re: Gallra själv?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730789 Med liten vagn måste man köra många gånger i samma väg, så det kan löna sig att göra den lite bredare.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv?

jannee  
#730792 Kommer du att nyttja traktor och vagn med vajerspel kan du ha långt mellan vägarna.
Du fäller, kvistar ovansidan för att sedan dra till dig trädet och vid vägen aptera och kvista färdigt.
Har själv använt mig lite av den tekniken och med lite övning fungerar den jättebra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).