Gallring

Gallra själv?

40 inlägg 13981 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallra själv?

Hemmanstomten  
#725861 Hejsan!

Jag behöver gallra ut ca 300 m3sk, och jag har funderat på motormanuell gallring med grålle och timmervagn.

Jag har dock några funderingar som jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med.

1. Hur gör jag ett korrekt stamval? Jag har använt mig av gallringsmallen och skogsbruksplan för att få fram en lämplig plan för utförandet av gallringen, men själva stamvalet är ett mysterium. Jag känner till att man ska spara huvudstammar och bistammar, men hur långt ska det vara mellan två träd för att det mindre ska klassas som en skadlig bistam?

2. Kan jag köra en grålle på 1200kg i skogen utan att riskera rotskador? Anledningen till att jag frågar är då jag gärna, om möjligt, skulle vilja undvika stickvägar.

3. Är det lönsamt att gallra denna mängd själv kontra att leja bort gallringen?

Tack så mycket på förhand för hjälpen!!



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra själv?

alias  
#725868
Hemmanstomten skrev:Hejsan!

Jag behöver gallra ut ca 300 m3sk, och jag har funderat på motormanuell gallring med grålle och timmervagn.

Jag har dock några funderingar som jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med.

1. Hur gör jag ett korrekt stamval? Jag har använt mig av gallringsmallen och skogsbruksplan för att få fram en lämplig plan för utförandet av gallringen, men själva stamvalet är ett mysterium. Jag känner till att man ska spara huvudstammar och bistammar, men hur långt ska det vara mellan två träd för att det mindre ska klassas som en skadlig bistam?

2. Kan jag köra en grålle på 1200kg i skogen utan att riskera rotskador? Anledningen till att jag frågar är då jag gärna, om möjligt, skulle vilja undvika stickvägar.

3. Är det lönsamt att gallra denna mängd själv kontra att leja bort gallringen?

Tack så mycket på förhand för hjälpen!!


Jag tolkar dina frågeställningar som att du inte har manuellgallrat något tidigare.

300 m3sk motsvarar ca 240 m3fub och det är en rätt respektingivande mängd att ge sig på om man inte har någon vana och gott om tid.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv?

Älgfoderodlare  
#725870 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725872 Vi vet ju inget om tidsschemat. Tar han 10 helger om året på sig och håller på i tio år så grejar han det även om han är ovan. Hugger han åtminstone 2,5 meter väg åt grållen så ska han klara sig från skador. Det är ett lämpligt avstånd mellan träden överlag. Lönsamt är det garanterat inte men det kan vara trevlig motion.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv?

machonisti  
#725904 Manuell gallring för mig är rakt igenom motion. Övriga positiva effekter är mindre stormskador och mera kantareller för att inte tala om den personliga viktkontrollen.
Jag tvivlar på att du tar för mycket snarare vill det lämna för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv?

Hemmanstomten  
#725912 Tack för alla svar!

Jo, jag är helt ny på detta. Jag fick ganska hastigt och lustigt ta över en fastighet som behöver gallras.

Det jag mest är ute efter är maximal avkastning i detta läget, och kan avvara varje helg för att jobba själv med gallringen.

Men om det inte är lönsamt att hugga ut själv och sälja som leveransvirke är det kanske bättre att leja bort det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra själv?

Axl  
#725914 Då får just inga pengar om du lejer bort det. Men avstår du inkomster från något annat för att utföra gallringen själv så förlorar du ännu mer. Men räknar du med att din egen tid är värd noll så får du in mer pengar på att göra det själv. Är du dessutom fundersam på rotskador efter en grålle så antar jag att du inte är så sugen på att leja in en gallringsskotare på 25 ton för att köra ut virket.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv?

Elis76  
#725935 Ta kontakt med den skogsägarförening du tillhör så hjälper de dig.

Norra Skog gjorde själv en större beståndsgående låggallring åt mig förra hösten. Entreprenören hade mindre bandgående skördare och skotare med miljöband [ECO-band] och ingenting blev sönderkört, inte ens ett skrapmärke på angränsande träd.

Många entreprenörer kör inte med hjulbundna fordon, men det är bara att ta upp det med inspektorn och specificera det i gallringskontraktet. Är man orolig för vissa markavsnitt som kan skadas så gäller det att risa ordentligt. Det gäller även att skydda bäcköverfarter för att undvika upprivning av slam, skydda berghällar etc.

Däremot kan du göra underväxtröjning själv, där sparar du pengar. En van röjare röjer mellan 1 - 3 ha/dag beroende på hur det ser ut.

Tar Du in en entreprenör, behöver man även tillsammans med denne och/eller inspektorn bestämma sig för om Du skall använda stickvägsgående- eller beståndsgående-/mellanzons gallring. Det beror lite på hur trakten ser ut.

Men är Du grön i ditt skogsägande så skulle jag föreslå att Du väntar med gallring till nästa säsong och använder det kommande året till att utbilda dig. Skogsägarföreningarna håller kurser och kör även utbildningar i fält.
Senast redigerad av Elis76 fre 03 sep 2021, 10:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725936 Finns det undertryckta småträd i gallringen så kan du förbereda genom att röja ner dem. Det är garanterat lönsamt att göra själv.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725939
Hemmanstomten skrev:Tack för alla svar!

Jo, jag är helt ny på detta. Jag fick ganska hastigt och lustigt ta över en fastighet som behöver gallras.

Det jag mest är ute efter är maximal avkastning i detta läget, och kan avvara varje helg för att jobba själv med gallringen.

Men om det inte är lönsamt att hugga ut själv och sälja som leveransvirke är det kanske bättre att leja bort det?

Vad säger att det behöver gallras ? Har själv skog som var markerat gallring, avverkade i vintras. Ett område på ett skifte var markerat gallring, får stå 5-8 år innan det avverkas. Resten gallras så det ser trevligt ut med motorsåg än så länge .

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv?

Hemmanstomten  
#725943 Tack återigen för de väldigt nyttiga svaren!

Ja, jag har redan gått en del utbildningar med skogskunskap och norra, men de frågor jag ställde här var de som jag ansåg inte besvarades i kurserna.

Som sagt, jag är främst intresserad av att få ut pengar på gallringen. Jag bor nära fastigheten och har massa tid över. Jag känner inget behov av att översätta vinst till en timlön då det mest är slutsumman jag är intresserad av, oavsett tidsåtgång.

Men som det låter verkar det ju i slutändan vara mer lönsamt att gallra själv, om jag förstått det rätt?

Den sista frågan som återstår är väl tumregler vid stamval. Hur nära är för nära när det kommer till bistammars avstånd till huvudstammar osv?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra själv?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725947 Men vad är det för sorts skog det handlar om, ålder, trädslag m.m

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv?

Hemmanstomten  
#725948
bengt.a skrev:Men vad är det för sorts skog det handlar om, ålder, trädslag m.m


Blanskog fast med tall som dominerande trädslag.

Väldig variation på åldern också. Jag har inte tillgång till skogsbruksplanen i skrivande stund då jag är bortrest.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra själv?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725949 Är ingen expert, men ändå...
Gallringsmallar är väl oftast utformade för homogena bestånd i trädslag och ålder? Har man bland/bondskog så får man nog fundera på vad man vill ha för skog kvar efter gallringen och hugga därefter. Ofta kan det ju vara partier som är täta och andra som är glesa så uttaget får anpassas efter det. Ett relaskop är ju bra hjälp under arbetets gång för att se volymen som blir kvar.
Bra också att fundera på att man skapar bestånd som står mot väder, vind och insekter på ett så bra sätt som möjligt.
Att gallra för bra skog i framtiden är ingen sedelpress direkt, oavsett om man gör det själv eller tar hjälp. Är du främst ute efter pengar, kanske det går att slutavverka någon del redan nu och sedan jobba med gallring i de delar som har bäst förutsättningar framöver?

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv?

Hemmanstomten  
#725972
björken skrev:Är ingen expert, men ändå...
Gallringsmallar är väl oftast utformade för homogena bestånd i trädslag och ålder? Har man bland/bondskog så får man nog fundera på vad man vill ha för skog kvar efter gallringen och hugga därefter. Ofta kan det ju vara partier som är täta och andra som är glesa så uttaget får anpassas efter det. Ett relaskop är ju bra hjälp under arbetets gång för att se volymen som blir kvar.
Bra också att fundera på att man skapar bestånd som står mot väder, vind och insekter på ett så bra sätt som möjligt.
Att gallra för bra skog i framtiden är ingen sedelpress direkt, oavsett om man gör det själv eller tar hjälp. Är du främst ute efter pengar, kanske det går att slutavverka någon del redan nu och sedan jobba med gallring i de delar som har bäst förutsättningar framöver?


Ja, det verkar ju vara direkt omöjligt att gallra själv då det inte finns några tumregler att gå efter. Jag har pratat med en rådgivare som säger att jag bör gallra ut 30% av beståndet. Men när jag inte ens vet hur man får reda på hur nära en bistam ska stå en huvudstam för att den ska anses vara skadlig så blir det ju svårt att gallra över huvud taget.

Man kan ju givetvis gå ut och på känn gallra ut träd så att det ser bra ut, men detta lär ju knappast bli perfekt.

Känns lite synd bara att leja bort allting när man tycker det är kul med skogsarbete, och dessutom förlora massa pengar på samma gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).