Gallring

Skogsröta p-form utbredning samt påverkan vid röjning

3 inlägg 2261 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsröta p-form utbredning samt påverkan vid röjning

mno011  
#725088 P-formen av skogsröta angriper Lärk och Tall, den sägs för Tall kunna orsaka stora tillväxtförluster.
Vet någon var man kan hitta P-formens utbredning?
Jag håller till i norra Örebro län och har försökt hitta en karta över utbredningen.
Ur mitt tycke så skulle jag tycka det var mycket bra om man kunde följa rötan via en karta samt att skogfors eller skogsstyrelsen underhöll denna.

P-formen skulle då också medföra att tall skulle må bra av gallring vintertid alternativt att stubbehandling sker.
Ofta sker nog stubbehandling i maskinell gallring i tallbestånd då inslag av gran skall behandlas.

Som självverksam kan det då få konsekvenser att gallring och kanske röjning bör utföras under + 5 grader med risk för tex märgborre i röjningsskog.

Var finns kartan eller info om P-formens utbredning?
Röja tall under +5, någon som tänker så?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Skogsröta p-form utbredning samt påverkan vid röjning

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725091 Karta vet jag inte om det finns någon. Men p formen finns upp till Sundsvall och ner sedan mot norra Dalarna vidare ner mot Orsa och sedan norra Värmland. Enkelt uttryckt.

Avatar Fallback

Re: Skogsröta p-form utbredning samt påverkan vid röjning

alias  
#725096
mno011 skrev:P-formen av skogsröta angriper Lärk och Tall, den sägs för Tall kunna orsaka stora tillväxtförluster.
Vet någon var man kan hitta P-formens utbredning?
Jag håller till i norra Örebro län och har försökt hitta en karta över utbredningen.
Ur mitt tycke så skulle jag tycka det var mycket bra om man kunde följa rötan via en karta samt att skogfors eller skogsstyrelsen underhöll denna.

P-formen skulle då också medföra att tall skulle må bra av gallring vintertid alternativt att stubbehandling sker.
Ofta sker nog stubbehandling i maskinell gallring i tallbestånd då inslag av gran skall behandlas.


Som självverksam kan det då få konsekvenser att gallring och kanske röjning bör utföras under + 5 grader med risk för tex märgborre i röjningsskog.

Var finns kartan eller info om P-formens utbredning?
Röja tall under +5, någon som tänker så?


Som svar på stycket som jag markerat med fetstil i citatet ovan;

Tror inte att både gran och tallstubbar behandlas automatiskt överlag, utan det programmeras nog efter eget tyckande.

Kollade på en gallring som en Södra-entreprenör genomfört i ett tall-granbestånd hösten 2020.

Granstubbarna var behandlade men ej tallstubbarna.

Vad är det som säger att en obehandlad tallstubbe inte kan infekteras av rotröta och sprida det vidare till de sparade granarna bredvid?

Sågbart sortiment, tall:
1630078108_20201107_112133.jpg


Sågbart sortiment, gran:
1630078108_20201107_112147.jpg


Tallstubbe, obehandlad:
1630078108_20201107_111841.jpg


Frisk granstubbe, behandlad:
1630078108_20201107_111041.jpg


Rötangripen granstubbe, behandlad:
1630078108_20201107_111202.jpg


Det är för mig obegripligt att stubbehandling mot rotröta på tallstubbar inte är standardkrav i områden där P-formen av rotröta är konstaterad.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).