Gallring

Keto Forst W skördaraggregat på 9 tons grävmaskin?

7 inlägg 8248 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Keto Forst W skördaraggregat på 9 tons grävmaskin?

Stegus  
#711973 Hej Skogsforum.

Har blivit rejält förälskad i att "påta" i skogen, men är i behov av lite rådgivning gällande utrustning.

Situationen:
Är fläckvis pensionär och har en del fritid mellan arbetsprojekten. Har införskaffat några skogsskiften inom "traktoravstånd" från bostaden. Totalt ca 60 ha. Jag har inte för avsikt att livnära mig på skogsbruk, men man vill ju ändå att hobbyn ska vara i närheten av lönsam om det går. Det första som slog mig var hur mycket träd det är i skogen ;D
Jag har försökt mig på är att öppna upp lite, dels genom att klippa (Dalaklippen 250 på grävmaskin) bort tusentals smågranar så att man numera kan gå och se någonting. Dessutom börjat avverka och vända ner stubbar 3-4m brett så att man kan köra omkring lite med 4-hjuling/traktor. Efter ca ett år med motorsåg och en 9 tons grävmaskin kan jag konstatera att jag gjort 1% av det jag önskar. Har lite planer på att öppna upp några större ytor och anlägga t.ex. en kräftsjö.
Har testat att processa de klippta träden med en lånad Hypro 500 och det fungerar ok, men det blir två moment. Först gå med grävmaskin och klippa, sedan en vända till med traktor och Hypron. Känner att jag behöver skaffa något bättre om jag ska få lite mera utfört.

Har kikat på en Malwa 560 och Vimek 404. De ser båda ut att vara ok, men det blir stora pengar. 1-2 Mkr

Så nu till frågan.
Har fått förslag och offert från Finland på sprillans skördaraggregat Keto Forst W med komplett styrsystem (Logmit ) med knappsatser och en 2m teleskopjibb med S45 fäste. Installation på grävaren ser ut att vara skitenkel (är automationselektriker till yrket) och priset totalt är ca 300 Tkr. Känner att detta är riktigt vettigt, men har aldrig testat grävmaskin som skördare. Har kört en hel del med grävaren i skogen (Volvo ECR88) och jag trivs bra med den.

Någon som har erfarenhet eller synpunkter på Keto Forst W monterat på grävmaskin?
Kan det fungera ok? Tar tacksamt emot alla erfarenheter / tips och råd som kan finnas.

Jag vet att det säkert är "effektivare" att leja profft på gallring och avverkning, men det jag gillar är att få vara i skogen och lite varsamt försöka få till fina områden. Finns inget bättre än att ta en kaffe på fotsteget och titta ut över ett landskap man skapat själv.

Tack på förhand.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Keto Forst W skördaraggregat på 9 tons grävmaskin?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711981 Finns många på forumet som hugger med grävmaskinsbyggen. Stötestenen är framkomligheten och den verkar du fixa samt rörelsemönstret på grävarna som är annorlunda än på skördarna. Har gått i samma tankar själv med ett aggregat på en EC70. Men jag är inte automatationselektriker och jag vet inte hur jag ska få till det.

Användarvisningsbild

Re: Keto Forst W skördaraggregat på 9 tons grävmaskin?

Vante  
#712001 Fönderade på sätta klipp på kedjegrävare Davis har satt diesel i den en 2 två cylindrar elverks motor lambardini en liten maskin 4 WD som atv men tyngre.

Avatar Fallback

Re: Keto Forst W skördaraggregat på 9 tons grävmaskin?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712041 Finns några klipp på Youtube där det körs med grävmaskin

Användarvisningsbild

Re: Keto Forst W skördaraggregat på 9 tons grävmaskin?

Peter ö  
#738233 Jag har ett sådant aggregat som du funderar på. Köpte det i somras för att ta reda på alla snöbrott som blev förra vintern. Jag har monterat det på en kubota kx080 . Jag är mycket nöjd med konceptet och särskilt med aggregatet, det man bör ha koll på är att få tillräckligt flöde. Kubotan har 100 l/min på extrakretsen och det fungerade hyfsat men nu har min trollkarl till mekaniker lyckats med att ”låna” ca 35 minutliter till ifrån pump 2 och det blev en grym skillnad. Framkomligheten tycker jag inte är något stort problem då jag bär med skopan på bladet och det tar ca 5min att byta från aggregat till skopa. Jag verkar i höga kusten med allt vad det innebär med brant terräng o dylikt. Har kört ca 1000 m3 och är väldigt nöjd med såväl återförsäljare som aggregat.

Användarvisningsbild

Re: Keto Forst W skördaraggregat på 9 tons grävmaskin?

Peter ö  
#738261 Kan tillägga att jag köpte allt komplett med logmit m6 styrsystem av Marcus Holm på Holm trade i Finland.

Användarvisningsbild

Re: Keto Forst W skördaraggregat på 9 tons grävmaskin?

johkje  
#751536 Har köpt samma aggregat som du Peter så jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig för att höra hur du löste hydrauliken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).