Gallring

Gallra själv under en hel sommar

22 inlägg 8187 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallra själv under en hel sommar

alias  
#704659
busholle skrev:
alias skrev:Till vissa privatsågverk kan man ju samlägga gran- & talltimmer samt normaltimmer och klentimmer i samma välta eller lägga dem i olika vältor intill varandra och slippa travavdrag på varje liten hög.

MVH
Alias


Min närmsta privatsåg tar allt i samma välta och kör ut massaveden på timmersorteringen. När de får fullt så drar de en vända till bruket med rensorterad barr och granmassa.
De behåller nog en del självverksamma på det viset.


Det var ju att ta det ett steg längre. Trevligt initiativ rent logistiskt 👍 (sen vet ju inte jag hur detta slår i sågverkets prissättning mot skogsägaren).

Både Södra, Sydved och privatsågverken vill nog helst slippa småkladdar med manuellavverkat leveransvirke i normalläget, men de är nog ändå glada över viss självverksamhet för att slippa jaga smärre barkborreangrepp och strövindfällen med egna avverkningsresurser.

Södra (och ev. även Sydved) kör 1600-sortiment direkt till bruken och då får nog köpsågverken vara flexibla på andra sätt (för att plocka ut maximalt med sågråvara och ändå behålla nöjda leverantörer).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tor 11 mar 2021, 17:22, redigerad totalt 1 gång.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra själv under en hel sommar

alias  
#704660
hlb skrev:Problemet är att älgflugorna tydligen har lärt sig känna igen ljudet av Hypron.


Du får köra på biodlarklädsel bakom Hypron, för att stänga dem ute. 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv under en hel sommar

John LLA  
#704667 Älgflugor tror jag inte vi har där jag håller till. Däremot finns det mygg och knott så det räcker till. Men man är ju van. Så länge man har arbetskläder på sig stör det inte så mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra själv under en hel sommar

machonisti  
#704736 Älgflugan avskräcks inte arbetskläder den krälar glatt in under.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv under en hel sommar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704902
busholle skrev:
alias skrev:Till vissa privatsågverk kan man ju samlägga gran- & talltimmer samt normaltimmer och klentimmer i samma välta eller lägga dem i olika vältor intill varandra och slippa travavdrag på varje liten hög.

MVH
Alias


Min närmsta privatsåg tar allt i samma välta och kör ut massaveden på timmersorteringen. När de får fullt så drar de en vända till bruket med rensorterad barr och granmassa.
De behåller nog en del självverksamma på det viset.

Oj, här får vi att ta massaveden för sig, men får inte avdrag.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv under en hel sommar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704920
bengt.a skrev:
busholle skrev:
alias skrev:Till vissa privatsågverk kan man ju samlägga gran- & talltimmer samt normaltimmer och klentimmer i samma välta eller lägga dem i olika vältor intill varandra och slippa travavdrag på varje liten hög.

MVH
Alias


Min närmsta privatsåg tar allt i samma välta och kör ut massaveden på timmersorteringen. När de får fullt så drar de en vända till bruket med rensorterad barr och granmassa.
De behåller nog en del självverksamma på det viset.

Oj, här får vi att ta massaveden för sig, men får inte avdrag.


Visst är det lyxigt men det funkar bara på små partier.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv under en hel sommar

Svendufva  
#705020 Om du inte behöver gallra av ekonomiska skäl utan för att minska stamantalet så kan du gå in och röja/gallra bort alla framtida 0-träd (träd som kommer att ge mindre intäkter än avverkningskostnaden vid en slutavverkning. Jag skulle tro att det är de träd som är upp till 15-16 cm bhd). Träden lämnas i skogen där de fällts.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).