Gallring

Gallring gran 1600 plantor/hektar

25 inlägg 11541 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

skogshare  
#703866
Skogshenke skrev:De är intressanta, men att ligga på under 300 kubik/hektar är en katastrof idag. Under 500kubik/hektar är dåligt, då har man gallrat för mycket eller inte planterat eller sparat löv i granskogen.

Med ca 800 stammar på en plan mark med snitt storlek på 0,8 kubik blir FUB 640kubik/hektar om stammarna är ungefär med diameter 33cm och höjd 24,5meter.

Men frågan är hur man väljer stammar när antalet inte möjliggör att man gallrar varannan stam. Det är ofrånkomligt att vissa träd kommer stå tätt med risk för försämrad tillväxt.

Vill man inte gallra alls så kanske man bara ska plantera 1000-1200 plantor/hektar.


Återigen menar jag att det, åtminstone i gran, är med en eller ett par röjningar som det slutliga stamantalet fram till slutavverkning bör bestämmas. På genuina granmarker - ej torra - minst 800 stammar/ha. Härigenom uppnås både optimal volymproduktion och riskminimering. Frågan är om självdöende träd behöver avverkas för att undvika angrepp av barkborre?.Den eftersträvade medelstamsvolymen regleras också genom kortare eller längre omloppstid. Utöver tänkt röjningsstrategi är valet  av plantantal/ha också beroende av, vilken plantavgång och ev behov av hjälpplantering man är beredd att acceptera och vilket självföryngrat lövinslag man eftersträvar

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703868
Skogshenke skrev:
bengt.a skrev:De har ett annat tänk, som gör att de har m3 kvar.
https://www.facebook.com/tidningenatl/v ... 772803896/


De är intressanta, men att ligga på under 300 kubik/hektar är en katastrof idag. Under 500kubik/hektar är dåligt, då har man gallrat för mycket eller inte planterat eller sparat löv i granskogen.

Med ca 800 stammar på en plan mark med snitt storlek på 0,8 kubik blir FUB 640kubik/hektar om stammarna är ungefär med diameter 33cm och höjd 24,5meter.

Men frågan är hur man väljer stammar när antalet inte möjliggör att man gallrar varannan stam. Det är ofrånkomligt att vissa träd kommer stå tätt med risk för försämrad tillväxt.

Vill man inte gallra alls så kanske man bara ska plantera 1000-1200 plantor/hektar.

Då gör det väl inget om de klenare står kvar. Dyra att få ut är de med.

Användarvisningsbild

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

Skogshenke  
#703875 Får man mossa och annat att växa på marken under en tid efter gallring eller röjning så ökar det biomassan i marken. Fäller man förtryckta träd och låter de ligga så ger det också biomassa och mylla.
Tror man ibland underskattar behov av att det finns virke och grenar på marken som förmultnar. Detta får man vid gallring.
Men frågan är hur mycket man kommer plantera per hektar i framtiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703936 Jag ska inte plantera 2000/ ha nästa gång

Avatar Fallback

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703949 Ett problem har ju varit att man aldrig vet i förväg hur många som klarar sig.

Användarvisningsbild

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

Skogshenke  
#703955 Men om plantor dör så är det bara att stödplantera. Blir billigare än att plantera mycket och sen röja bort. Med drönare idag så är det en kanon bra hjälp att få överblick

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703960 Får gå bort mycket om jag ska stödplantera, avgång beror på något. Får komma det som kommer istället.

Användarvisningsbild

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

Rossignol  
#763862
skogshare skrev:
Skogshenke skrev:De är intressanta, men att ligga på under 300 kubik/hektar är en katastrof idag. Under 500kubik/hektar är dåligt, då har man gallrat för mycket eller inte planterat eller sparat löv i granskogen.

Med ca 800 stammar på en plan mark med snitt storlek på 0,8 kubik blir FUB 640kubik/hektar om stammarna är ungefär med diameter 33cm och höjd 24,5meter.

Men frågan är hur man väljer stammar när antalet inte möjliggör att man gallrar varannan stam. Det är ofrånkomligt att vissa träd kommer stå tätt med risk för försämrad tillväxt.

Vill man inte gallra alls så kanske man bara ska plantera 1000-1200 plantor/hektar.


Återigen menar jag att det, åtminstone i gran, är med en eller ett par röjningar som det slutliga stamantalet fram till slutavverkning bör bestämmas. På genuina granmarker - ej torra - minst 800 stammar/ha. Härigenom uppnås både optimal volymproduktion och riskminimering. Frågan är om självdöende träd behöver avverkas för att undvika angrepp av barkborre? Den eftersträvade medelstamsvolymen regleras också genom kortare eller längre omloppstid. Utöver tänkt röjningsstrategi är valet  av plantantal/ha också beroende av, vilken plantavgång och ev behov av hjälpplantering man är beredd att acceptera och vilket självföryngrat lövinslag man eftersträvar


"Frågan är om självdöende träd behöver avverkas för att undvika angrepp av barkborre?"

Mycket relevant fråga om man ska köra gallringsfritt.

Användarvisningsbild

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

Rossignol  
#778168
jannee skrev:Ni tar fram orimliga virkesmängder/ha.
Det är inte alla som har så bördiga marker.
Sätter jag runt 1600 plant/ha kan jag om 30 år gallra bort ALLT löv.
Vad som senare sker står i stjärnorna att skåda.
Den åttatandade granbarkborren eller återkommande torksomrar gör att man är osäker.
Sanningen är dock den att gallrar jag inte får jag en självgallring men också en försämrad tillväxt på hela beståndet.
Sydved avverkade ett 70 årigt bestånd gran i Blekinge som endast var röjt 1 GÅNG.
Blev bara massaved av allt + runt 20 % bränsleved.
Detta var INNAN granbarkborren 2018


Menar du att inget av virket var grövre än 12 cm i topp trots att det var 70 år?

Avatar Fallback

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

jannee  
#778194 Jag förstår att det är skiftet i Blekinge som Sydved avverkade.
Och ja, du har rätt men nu tar eller tog Sydved massaved på ALLT som var under 18 cm i topp.
Står granen tätt eller är undertryckt växer den också dåligt.
Har själv slutavverkat områden som tidigare dimensionsavverkats, räknar man årsringarna på rotstocken är de så pass täta att det är med svårighet man kan räkna, men på de innersta 15 cm är det inte alls ovanligt med både 50 men även 70 årsringar. Restskogen har grovnat bra efter den fullvuxna avverkades men inte längdmässigt.
Det är just den skogen man får fram när man endast plockar bort de fullvuxna, kanske bra kvalitet på restskogen, men inte växer den in några pengar inte.
Nu älskar ju granbarkborren sådan skog så snart är dess era över.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).