Gallring

Gallring gran 1600 plantor/hektar

25 inlägg 11632 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring gran 1600 plantor/hektar

Skogshenke  
#703128 Hej,
Jag undrar hur ni skulle rekommendera plan för gallring av gran där planteringen har varit 1600 plantor/hektar.

Det man kan läsa är att man efter första gallring när träden är kring 14meter ska man lämna ca 1600 stammar, men nu är det redan detta antal. Hur hade ni gjort?

Marken är i Västra Götaland och med relativt god tillväxt. Marken i fråga är delvis känslig för torka kanske mer av tallmark, men andra delar är god fuktighet under största delen av somrarna med god tillväxt. Träden är idag i snitt ca 14 meter.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703131 Hoppa över första gallring och göra andragallring direkt? Vad säger skogsbruksplanen (om en uppdaterad finns)?

Jag vill gärna se lite bilder på det där beståndet om du har. Eller i verkliga livet. :)

Användarvisningsbild

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

Skogshenke  
#703138
Mangan skrev:Hoppa över första gallring och göra andragallring direkt? Vad säger skogsbruksplanen (om en uppdaterad finns)?

Jag vill gärna se lite bilder på det där beståndet om du har. Eller i verkliga livet. :)


Jag kan ta några bilder. Tidigare ägare gjorde ingen skogsbruksplan, är en liten fastighet och planering kanske inte var så prioriterat.. Håller på med skogsbruksplanen och slipar på den. Så här långt har det varit mycket röjning, plantering samt stamkvistat av tall. Mååånga timmar, men det blir bra. Men efter röjning så ser jag att många träd är förtryckta och växer för dåligt/långsamt på grund av för lite ljus och gallring behövs. Men när det är ca 2,5 meters planteringsförband så blir det lite svårare och veta vad man ska ta bort eftersom det lätt blir glest om man tar lite för mycket. Förmodligen så blir det ok om man tar var fjärde stam i varje rad ungefär. Nu är planteringen 20 år och tror att om 4-5år borde vara rätt tid beroende på hur det växer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703200
Mangan skrev:Hoppa över första gallring och göra andragallring direkt? Vad säger skogsbruksplanen (om en uppdaterad finns)?

Jag vill gärna se lite bilder på det där beståndet om du har. Eller i verkliga livet. :)


Hur tänkte vi nu? 🤣

Användarvisningsbild

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

Skogshenke  
#703201
Skogsola skrev:Hoppa över första gallring och göra andragallring direkt?

Hur tänkte vi nu? 🤣

Jo jag förstår vad du tänker 😁, gör man det så blir det aldrig gallring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

skogshare  
#703621 @Skogshenke, får du ibland luckor i dina glesa planteringar, som du gärna vill fylla ut med hjälpplantering i stället för björk och i så fall med vad? Vore intressant att höra hur det kan fungera med skuggföredragande lärk eller douglasgran som ju växer snabbt i ungdomen förutsatt rätt mark. Men de är kanske alltför begärliga för viltet?

Användarvisningsbild

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

Skogshenke  
#703622
skogshare skrev:@Skogshenke, får du ibland luckor i dina glesa planteringar, som du gärna vill fylla ut med hjälpplantering i stället för björk och i så fall med vad? Vore intressant att höra hur det kan fungera med skuggföredragande lärk eller douglasgran som ju växer snabbt i ungdomen förutsatt rätt mark. Men de är kanske alltför begärliga för viltet?


På den ytan jag tänker i detta fall finns inga luckor utan det är glest planterat, men jag ska driva upp Douglas gran och sätta på olika ställen i syfte att se hur det går. Man måste testa lite och se vad som händer. Ska även plantera ut lite ponderosa tall, men på mer öppna ytor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

skogshare  
#703639
Skogshenke skrev: På den ytan jag tänker i detta fall finns inga luckor utan det är glest planterat, men jag ska driva upp Douglas gran och sätta på olika ställen i syfte att se hur det går. Man måste testa lite och se vad som händer. Ska även plantera ut lite ponderosa tall, men på mer öppna ytor.


Spännande, @Skogshenke! Håll oss informerade!

Avatar Fallback

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703655 Varför ens gallra

Användarvisningsbild

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

Skogshenke  
#703696
bengt.a skrev:Varför ens gallra


Tänkte så först men ser inte det som realistiskt med 1600 stammar/hektar till en slutavverkning. Mitt mål är ca 850 stammar till slutavverkning. Sedan träd som får bättre med ljus växer mer än dubbelt så fort i diametertillväxt eller även tre gånger så fort/mycket.

Träd som stått mer fritt har växt till en diameter på 35cm på ca 45år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703748 Billigare att bara fälla något träd och låta det ligga samt tillåta lite självdöd ved. Jag gallrar bara för att främja tall och löv. Granen verkar klara sig.

Avatar Fallback

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703749 Detta är lite intressant.

Avatar Fallback

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703762 De har ett annat tänk, som gör att de har m3 kvar.
https://www.facebook.com/tidningenatl/v ... 772803896/

Användarvisningsbild

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

Skogshenke  
#703834
bengt.a skrev:De har ett annat tänk, som gör att de har m3 kvar.
https://www.facebook.com/tidningenatl/v ... 772803896/


De är intressanta, men att ligga på under 300 kubik/hektar är en katastrof idag. Under 500kubik/hektar är dåligt, då har man gallrat för mycket eller inte planterat eller sparat löv i granskogen.

Med ca 800 stammar på en plan mark med snitt storlek på 0,8 kubik blir FUB 640kubik/hektar om stammarna är ungefär med diameter 33cm och höjd 24,5meter.

Men frågan är hur man väljer stammar när antalet inte möjliggör att man gallrar varannan stam. Det är ofrånkomligt att vissa träd kommer stå tätt med risk för försämrad tillväxt.

Vill man inte gallra alls så kanske man bara ska plantera 1000-1200 plantor/hektar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring gran 1600 plantor/hektar

jannee  
#703844 Ni tar fram orimliga virkesmängder/ha.
Det är inte alla som har så bördiga marker.
Sätter jag runt 1600 plant/ha kan jag om 30 år gallra bort ALLT löv.
Vad som senare sker står i stjärnorna att skåda.
Den åttatandade granbarkborren eller återkommande torksomrar gör att man är osäker.
Sanningen är dock den att gallrar jag inte får jag en självgallring men också en försämrad tillväxt på hela beståndet.
Sydved avverkade ett 70 årigt bestånd gran i Blekinge som endast var röjt 1 GÅNG.
Blev bara massaved av allt + runt 20 % bränsleved.
Detta var INNAN granbarkborren 2018

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).