Gallring

Första gallring

38 inlägg 13307 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Denny  
#703881 Hur många m3 är det tänkt att det ska tas ut? Din inköpare måste väl ha presenterat någon form utav anbud?

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Kjohan  
#703886 Han har bara sagt att det blir från 2000 stam till 1300 per hektar

   TS
Avatar Fallback

Re: Första gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703888
Skogsola skrev:Släpp inte ut någon med motorsåg och bonntraktor på ren timtid bara.


Man kommer lätt upp i 1000:-/fub i förstgallring i så fall. :)

Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Kjohan  
#703891 Tror han prata något om 30-40 kubik per hektar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Första gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703896
1614978353_prestation_van_huggare.png
1614978353_virkestransport_i_gallring.png


Detta är från "Motorsågen i ett uthålligt skogsbruk"

Avatar Fallback

Re: Första gallring

Denny  
#703910 Vet inte om jag är fel ute men blir väl ca 0,05 i medelstam och ett +/-0 resultat hade jag vart ganska nöjd med om du nu får tag i din inköpare igen😁 sen finns ju många parametrar att ta hänsyn till om man har siffror. Växer det fortfarande bra? Beräknad tillväxt efter gallring? Du får väl väga den "vinsten" mot kostnaden att gallra isåf. Ev låta skogen växa på sig lite till. Men det blir ju inga astronomiska summor om gallringen går back med 20-30kr m3... det är ju trots allt en investering i framtida skogen👍 Motorsåg o traktor alternativet låter dyrt...

Avatar Fallback

Re: Första gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703927 Enligt tabellen så presterar en van huggare 0,5 m3/ timme i 0,05 skog. Det verkar rimligt. Med 380 kr / timme så är vi på 760 kr /m3 bara för huggningen. Lägg till skotning med bonntraktor så spräcker vi nog 1000 kr nivån.

Avatar Fallback

Re: Första gallring

jannee  
#703933 Då måste det vara bättre (mer ekonomiskt) att till hösten/vintern gå runt med en röjsåg och Strandklinga såga ned allt den tyar med för att sedan låta detta ligga kvar.
Eller använda dig av en liten motorsåg typ MS 201
Kommer visserligen att se för djävligt ut under den närmaste 10 års perioden, men biologiskt sett kan det nog inte möta några hinder.

Avatar Fallback

Re: Första gallring

Denny  
#703935 Jag personligen är mycket positiv till "röjgallringar" men kanske i eftersatta bestånd i första hand... i detta fall utgick jag från att det redan va förröjt ganska ordentligt men att beståndet va ganska ungt ännu?

Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Kjohan  
#703937 Allt som ska gallras är oröjt 35 årigt. Men hälften har jag glesat isär till 2 meters förband och hälften ska jag ta mig och göra nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Vedproducent  
#703939
jannee skrev:Då måste det vara bättre (mer ekonomiskt) att till hösten/vintern gå runt med en röjsåg och Strandklinga såga ned allt den tyar med för att sedan låta detta ligga kvar.
Eller använda dig av en liten motorsåg typ MS 201
Kommer visserligen att se för djävligt ut under den närmaste 10 års perioden, men biologiskt sett kan det nog inte möta några hinder.

Om man bortser från att det är olagligt och att det blir enormt yngelmaterial för barkborren så är det säkert lönsamt jämfört med att betala 1000 kr m3 fub i gallringskostnad.

Avatar Fallback

Re: Första gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703940 Eller tillbaka till utgångsläget. Släpp in en erkänt duktig gallringsgrupp och var nöjd med ett nollresultat.

Avatar Fallback

Re: Första gallring

Denny  
#703942
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Då måste det vara bättre (mer ekonomiskt) att till hösten/vintern gå runt med en röjsåg och Strandklinga såga ned allt den tyar med för att sedan låta detta ligga kvar.
Eller använda dig av en liten motorsåg typ MS 201
Kommer visserligen att se för djävligt ut under den närmaste 10 års perioden, men biologiskt sett kan det nog inte möta några hinder.

Om man bortser från att det är olagligt och att det blir enormt yngelmaterial för barkborren så är det säkert lönsamt jämfört med att betala 1000 kr m3 fub i gallringskostnad.

Ja det går ju inte att röja ner 40m3/Hektaret och låta ligga men knappast så hård röjning du tänkt dig Jannee. 😎

Avatar Fallback

Re: Första gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703944 Hur högt är beståndet? Om det är 35 år och oröjt så kanske det är för riskfyllt att gallra nu.

Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Kjohan  
#703945 ca 18 meter

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).