Gallring

Första gallring

38 inlägg 13405 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Vedproducent  
#703947
Denny skrev:
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Då måste det vara bättre (mer ekonomiskt) att till hösten/vintern gå runt med en röjsåg och Strandklinga såga ned allt den tyar med för att sedan låta detta ligga kvar.
Eller använda dig av en liten motorsåg typ MS 201
Kommer visserligen att se för djävligt ut under den närmaste 10 års perioden, men biologiskt sett kan det nog inte möta några hinder.

Om man bortser från att det är olagligt och att det blir enormt yngelmaterial för barkborren så är det säkert lönsamt jämfört med att betala 1000 kr m3 fub i gallringskostnad.

Ja det går ju inte att röja ner 40m3/Hektaret och låta ligga men knappast så hård röjning du tänkt dig Jannee. 😎

Nej men annars gör det ju varken från eller till. Röja bort bort max 5 kubik eller i bekämpningsområde för barkborre 3 kubik. 35 årig orörd granskog borde ju hålla i alla fall 200 fub per hektar. Röja bort 5 av 200 kubik kan kvitta helt. Det är ungefär 200 stammar per hektar du max kan röja bort om vi säger att dom håller en fallande bit massaved. Står det i den röjda delen 2500 stammar blir det 2300 efter röjning.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Första gallring

Denny  
#703953 5m3 utav rå ved över 10cm... det är ju en väldig insats om man kommer över det. Det är väl skogskubik vi pratar om i uttag eller? I ett orört 35 årigt bestånd skulle jag tro han ökar medelstammen betydligt..

Avatar Fallback

Re: Första gallring

jannee  
#703954 I ett naturreservat går det att få ha hur mycket död ved som helst, där finns det tydligen inga begränsningar på varken död stående eller liggande skog.

Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Kjohan  
#703956
Denny skrev:5m3 utav rå ved över 10cm... det är ju en väldig insats om man kommer över det. Det är väl skogskubik vi pratar om i uttag eller? I ett orört 35 årigt bestånd skulle jag tro han ökar medelstammen betydligt..


I skogsbruksplanen är det 170 kubik på hektar.
Och 2 ST inköpare har uppskattat medelstammen till 0.1

   TS
Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Vedproducent  
#703958
Denny skrev:5m3 utav rå ved över 10cm... det är ju en väldig insats om man kommer över det. Det är väl skogskubik vi pratar om i uttag eller? I ett orört 35 årigt bestånd skulle jag tro han ökar medelstammen betydligt..

Som en lite grövre förröjning går det helt säkert bra. Men ska du in lite och gallra så är du väldigt snart uppe i dom volymerna som får lämnas. Det är 10 cm på bark och 5 m3 sk som är gränserna för gran (3 m3 sk i bekämpningsområde). Det är väldigt lite om du ska börja röra i gallringsstammar. Men viktigast av allt är väl att man själv gör vad man kan för att bekämpa barkborren. Den gillar virke som är klenare än 10 cm också.

Avatar Fallback

Re: Första gallring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703959
Kjohan skrev:ca 18 meter

Ska man ens gallra efter 16 m ? Och definitivt inte orört. Gallrade själv ett tallbestånd nu på ca 18 m, ca 60-65 år. När mamma blev vid det skiftet i mitten av 90-talet var det i stort sett oröjt. Tre vintrar gick vi igenom ca 4 ha och var lite för snåla direkt med facit i hand. Men har städat lite under åren när det blivit snöböjar och toppbrott m.m. Den gallring jag gjorde nu skulle gjorts för 15-20 år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Sjögården  
#790985
1675358132_65c093a2-865b-421d-a0cb-1fcd8f2644a4.jpeg
1675358132_18246d0e-ae90-4896-bcb0-07dc158bf589.jpeg
Kommit ur röjningsgallringen in i en riktig förstagallring .
Planterat hösten 99 och tallen är självsådd.
Börjar likna skog igen😉

Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Sjögården  
#791118
1675440491_b93aad1d-5fa4-489b-a2e9-0fbd28161e23.jpeg
Gammal älgskada eller prolepsis?
Vad tror ni ?
Kommer att växa in i rotstocken med tiden.
Har normalt kvistat bort denna skada för länge sedan men tyckte det var intressant hur den skulle utvecklas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).