Gallring

Ny skötselstrategi för gran?

29 inlägg 11414 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny skötselstrategi för gran?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701433
Reymond skrev:Skogshare undrade varför jag inte bara röjer och skippar gallringen?
Frågan är befogad. Sitter väl kvar i gamla mönster med att plantera 2500-3000 gran/ha. Helt korkat om någon frågar mej idag.
Men jag har börjat för 15 år sedan gå ner i plantantal som lägst 1600-1700 plant/ha.
Blivit mycket bra hitintills. Enda nackdelen är att det blirså jäkla mycket ljus emellan så björkslytet växer
som tusan.
Så ja en gallring blir det, men med en grövre medelstam för skördaren.
Nästa projekt kanske blir Max 1000 plant/ha. Har väl varit för feg.


Jag har ingen egen skog men skulle gallra gran högst en gång vid max 15-16m höjd, sen avverka tidigare än motsvarande tallbestånd. Är det planterad fd åker så skulle jag nog inte gallra alls utan avverka direkt det blir lovligt och plantera nästa generation. Granen mår ju inte dåligt av att stå lite tätt medan risken för vindfällen är ganska stor i "välgallrade" bestånd.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Ny skötselstrategi för gran?

skogshare  
#706962
Skogsbrukarn skrev:Jag har en skötselfilosofi som följer:
För att få en bra avkastning från min skog strävar jag efter att ta ut så stor andel av tillväxten som möjligt i slutavverkning. Gallringen, som kan medföra skador speciellt granbestånden, vill jag minimera. Uttag i gallring gör ju också att det genomsnittliga rotnettot minskar.

När jag sätter gallringsnettot i relation till intäkten från slutavverkningen blir jag tveksam till om jag ska gallra över huvud taget i detta bestånd, med alla risker som det innebär. Varför inte bara röja till 3 meters förband och låta stå till slutavverkning?😎


@Skogsbrukarn, vilka nackdelar / fördelar tror du det innebär om du i stället röjer till 3,5 meters förband? Alltså 800 stammar/ha i stället för 1.100.

Avatar Fallback

Re: Ny skötselstrategi för gran?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707030 Tror ju att då börjar han tappa mycket i produktion.

Användarvisningsbild

Re: Ny skötselstrategi för gran?

skogshare  
#707126
Skogsola skrev:Tror ju att då börjar han tappa mycket i produktion.


Sett över hela omloppstiden, menar jag, att de gallringsfria alternativen för gran, med 800 respektive 1100 stammar / ha  kvar till slutavverkning, i princip har likvärdiga förutsättningar att tillvarata markens produktionsförmåga och att utveckla en bra stamform. Men det glesare beståndet ger snabbare en eftersträvat, stor medelstamsvolym - frågan är hur mycket snabbare - och mindre självgallring på grund av mer ljus, större grönkronor, bättre rotutrymme och mindre konkurrens om vatten och näring. Jag gissar att det också blir stormtåligare och  mindre känsligt för uttorkning - ffa när angränsande bestånd avverkas. Slutligen ger det glesare beståndet också goda förutsättningar för inblandning av ffa tall och björk samtidigt som markvegetationen ökar och skogen blir ljusare, mer tilltalande och inte minst betydligt framkomligare - inte minst för ATV. En ev. nackdel med färre stammar är säkert en något lägre virkesdensitet.

Avatar Fallback

Re: Ny skötselstrategi för gran?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707134 Fick fasen googla ffa. Framförallt.....

Användarvisningsbild

Re: Ny skötselstrategi för gran?

Stavve  
#709682 Intressant tanke! Är inne på någon variant av det. Dels har vi granskog gallrad enligt "skolboken" mao hård förstagallring 35-40 % av GY, sedan har vi nu testat 6-7 hektar G30-G32 förröjd, sedan gallrat beståndsgående, det ena beståndet håller dryga 200 m3sk/ha efter gallring, 35 år bör stå uppåt 300 m3sk/ha vid 40 år, tillväxt cirka 16 m3sk/ha/år. Så där är en idé att inte gallra mer utan då kalhugga beståndet vid LSÅ alternativt när det bedöms ha vettig timmerandel. Själva beståndsgående gallringen gick jämnt ut med virket, en kostnad på några tusenlappar per ha för förröjning. Så i princip bör samma effekt kunna åstadkommas med en stenhård röjning. Sedan har åtminstone jag själv intuitivt svårt att röja ned planterade förädlade plantor...

Jag tror dock att man utifrån snytbaggar, vilt, frost etc behöver ha ett större plantantal för att kunna röja ned sedan så kommer nog inte gå ned så mycket i plantor per ha.

Användarvisningsbild

Re: Ny skötselstrategi för gran?

skogshare  
#709683
Stavve skrev: Så i princip bör samma effekt kunna åstadkommas med en stenhård röjning. Sedan har åtminstone jag själv intuitivt svårt att röja ned planterade förädlade plantor...

Jag tror dock att man utifrån snytbaggar, vilt, frost etc behöver ha ett större plantantal för att kunna röja ned sedan så kommer nog inte gå ned så mycket i plantor per ha.


@stavve, röj helst istället lite försiktigare två - tre gånger för att undvika oönskat sly. Sista gången i tall / löv vid 6-8 m trädhöjd med tanke på både kvalitetsdaning, älgbetning och ev. snöbrott.

Användarvisningsbild

Re: Ny skötselstrategi för gran?

Granstorp  
#709686 Väntar på 2000st granplantor och har nu bestämt mig för att testa att sätta dessa med ca 3meters avstånd. Varför sätta dom tätare när du ändå kommer röja ner många av dom några år senare? Och med dagens priser på massaved så är väl ofta efterkommande gallring en kostnad istället för intäkt. Kan säkert bli lite extra mycket lövröjning dom kommande åren pga att det kommer bli ett ökat ljusinsläpp, men det borde också innebära mer mat åt det vilda som då kanske skonar övrig skog.

Dagens rekommendationer gällande antal plantor per hektar är nog ganska hårt påverkade av skogsbolagen som vill säkra framtida gallringar!

Användarvisningsbild

Re: Ny skötselstrategi för gran?

skogshare  
#709689
Granstorp skrev:Väntar på 2000st granplantor och har nu bestämt mig för att testa att sätta dessa med ca 3meters avstånd. Varför sätta dom tätare när du ändå kommer röja ner många av dom några år senare? Och med dagens priser på massaved så är väl ofta efterkommande gallring en kostnad istället för intäkt. Kan säkert bli lite extra mycket lövröjning dom kommande åren pga att det kommer bli ett ökat ljusinsläpp, men det borde också innebära mer mat åt det vilda som då kanske skonar övrig skog.


@Granstorp, tänk bara på att du ska ha lite marginal för fejning av rådjur och andra naturliga avgångar. Om du har kronhjort bör du heller inte låta lövslyet komma upp för tätt och högt eftersom hjorten har en förkärlek för att stå inne i tätningarna och repa granbarken.

Avatar Fallback

Re: Ny skötselstrategi för gran?

Hanatorp  
#709719 Om man gallrar måste man tänka på att all gallring sänker volymen fub och inkomsten. Har man gran så 🏝 ökar risken för stormfällning ordentligt. Jag planterar 1000 plantor per ha. Jag har lärt mig av tvillingarna Eriksson. Det man skall göra är röjningar så man blir av med det klenaste pinnarna. Plantera utifrån ståndorten. Varje trädslag har sin ståndort.

Användarvisningsbild

Re: Ny skötselstrategi för gran?

Knagge  
#709721 Det är roligt och se att många har egna strategier i skogen .

Jag hade ute en inspektor för några år sedan och tittade på ett LRK och han menade på att jag hade stort gallringsbehov i många bestånd .

Jag sa att jag hugger själv manuellt då tittade han på mig och sa du ser väl att kronorna börjar bli små .
Gallringsbehov är bara ett sätt att hitta massaved .

Användarvisningsbild

Re: Ny skötselstrategi för gran?

halvproffs  
#709725
Knagge skrev:Det är roligt och se att många har egna strategier i skogen .

Jag hade ute en inspektor för några år sedan och tittade på ett LRK och han menade på att jag hade stort gallringsbehov i många bestånd .

Jag sa att jag hugger själv manuellt då tittade han på mig och sa du ser väl att kronorna börjar bli små .
Gallringsbehov är bara ett sätt att hitta massaved .


Känner igen det där. Skoglig rådgivare och inköpare som det heter nu är bara ute efter kubik.
Jag talade med min om deras urusla priser.
Betalningen är inte så viktigt utan huvudsaken är att skogsägaren är nöjd med gallringen.
Man tar sig för pannan. 😤

Användarvisningsbild

Re: Ny skötselstrategi för gran?

Lars Lundqvist SLU  
#709960
1618695965_03d36345-3f3c-4eed-9165-aeca5b9bc69a.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Ny skötselstrategi för gran?

halvproffs  
#709968 Björken är granens moder var det någon som uttrycket myntade.
Tall planterad är,! granen till besvär är

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).