Gallring

Ny skötselstrategi för gran?

29 inlägg 11417 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny skötselstrategi för gran?

Skogsbrukarn  
#701095 Jag har en skötselfilosofi som följer:
För att få en bra avkastning från min skog strävar jag efter att ta ut så stor andel av tillväxten som möjligt i slutavverkning. Gallringen, som kan medföra skador speciellt granbestånden, vill jag minimera. Uttag i gallring gör ju också att det genomsnittliga rotnettot minskar.
De senaste 10 åren har jag huggit i stort sett tillväxten på mina 400 ha. 80% i slutavverkning och 20% av volymen i gallring. Jag har ändå inga eftersläpande gallringsbehov. Men då röjer jag hårt, gallrar aldrig gran äldre än 35 år och slutavverkar i tid.
I granbestånden (som i huvudsak bara anläggs på G28 och bättre marker, i övrigt föryngras med tall) har jag blivit mer och mer övertygad om att plantera glest, röja hårt, undvika gallring och slutavverka tidigt.
Tallen kan skötas mer traditionellt. Med tanke på större risk för avgångar planterar jag tätare, röjer senare (dock alltid tidig lövsanering). Tallen tål också gallringarna bättre och kan slutavverkas senare.
Just nu lövröjer jag en granplantering som är sex år. SI>G30. Jag räknar med att skogen bör vara färdig att slutavverka vid 45-50 år. Dvs om ca 40 år. Slutavverkningen bör då ge ca 200 000 kr/ha. ( 400 m3fub*500 kr).
Om jag ska gallra beståndet bör jag göra det senast vid 25-30 år för att det inte ska bli barkborre eller stormskador. Gallringen kanske ger 5000 kr /ha i netto. ( 50 m3fub*100 kr).
När jag sätter gallringsnettot i relation till intäkten från slutavverkningen blir jag tveksam till om jag ska gallra över huvud taget i detta bestånd, med alla risker som det innebär. Varför inte bara röja till 3 meters förband och låta stå till slutavverkning?
Någon annan dom tänker som mig?
Är det så att vi skogsbrukate historiskt har indoktrinerats (av statlig propaganda = sks) att gallra mer än vad som är företagsekonomiskt klokt för att producera råvara som skapar arbetstillfällen åt andra än oss själva?
😎



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Ny skötselstrategi för gran?

lerbo  
#701106 Du tar ju bort möjligheten å förbättra kvaliteten

Avatar Fallback

Re: Ny skötselstrategi för gran?

jannee  
#701107 Jag gilla skogsbrukarns tankegång. :-bd
Planterar numera själv "glest", max 1600 plant/ha.
Kommer självföryngrad björk som jag räknar med att det ska gallras bort vid 1:a och kanske sista gallring vid 30 till 35 års ålder.
Håller även med när det gäller röjning, inget träd ska någonsin hindra något annat från att växa optimalt.
Planteringarna har en tendens att i bland se lite luckiga ut, men när skogen är i 30 års ålder syns ej mer något av detta.
Allt detta kom sig av sig själv i. o. m. att jag misskötte min första plantering jag gjorde på 70 talet. Brunnsröjde aldrig, röjningarna blev också för sent gjorda. Efter att jag gjort en gallring vid ca 35 års ålder såg det ändå bra ut, var visserligen inte mycket som behövde gallras bort, mestadels blev det löv (bra till vedbrand).

Avatar Fallback

Re: Ny skötselstrategi för gran?

80-90  
#701109
Skogsbrukarn skrev:Jag har en skötselfilosofi som följer:
För att få en bra avkastning från min skog strävar jag efter att ta ut så stor andel av tillväxten som möjligt i slutavverkning. Gallringen, som kan medföra skador speciellt granbestånden, vill jag minimera. Uttag i gallring gör ju också att det genomsnittliga rotnettot minskar.
De senaste 10 åren har jag huggit i stort sett tillväxten på mina 400 ha. 80% i slutavverkning och 20% av volymen i gallring. Jag har ändå inga eftersläpande gallringsbehov. Men då röjer jag hårt, gallrar aldrig gran äldre än 35 år och slutavverkar i tid.
I granbestånden (som i huvudsak bara anläggs på G28 och bättre marker, i övrigt föryngras med tall) har jag blivit mer och mer övertygad om att plantera glest, röja hårt, undvika gallring och slutavverka tidigt.
Tallen kan skötas mer traditionellt. Med tanke på större risk för avgångar planterar jag tätare, röjer senare (dock alltid tidig lövsanering). Tallen tål också gallringarna bättre och kan slutavverkas senare.
Just nu lövröjer jag en granplantering som är sex år. SI>G30. Jag räknar med att skogen bör vara färdig att slutavverka vid 45-50 år. Dvs om ca 40 år. Slutavverkningen bör då ge ca 200 000 kr/ha. ( 400 m3fub*500 kr).
Om jag ska gallra beståndet bör jag göra det senast vid 25-30 år för att det inte ska bli barkborre eller stormskador. Gallringen kanske ger 5000 kr /ha i netto. ( 50 m3fub*100 kr).
När jag sätter gallringsnettot i relation till intäkten från slutavverkningen blir jag tveksam till om jag ska gallra över huvud taget i detta bestånd, med alla risker som det innebär. Varför inte bara röja till 3 meters förband och låta stå till slutavverkning?
Någon annan dom tänker som mig?
Är det så att vi skogsbrukate historiskt har indoktrinerats (av statlig propaganda = sks) att gallra mer än vad som är företagsekonomiskt klokt för att producera råvara som skapar arbetstillfällen åt andra än oss själva?
😎

Tror 100% på ditt resonemang👍👍enda skillnaden är att jag försöker skapa lite mer blandskog än kanske du gör ?!?

Avatar Fallback

Re: Ny skötselstrategi för gran?

Sörlänningen  
#701184
Skogsbrukarn skrev:Jag har en skötselfilosofi som följer:
Är det så att vi skogsbrukate historiskt har indoktrinerats (av statlig propaganda = sks) att gallra mer än vad som är företagsekonomiskt klokt för att producera råvara som skapar arbetstillfällen åt andra än oss själva?
😎


Jo, men så är det ju, när det gäller granskog. Det tror jag alla som har ägnat någon tid att fundera på det här är eniga om idag. När det gäller annat än ren granskog är det ju inte lika enkelt att säga bu eller bä. Sedan kanske man inte bara skall anklaga staten för propagandan, utan på senare tid kommer den väl kanske snarare från skogsbolagen.

Det brukar ju vara ett väldigt tjat från skogsbolagen om att man skall gallra mer (förutom just nu då, i barkborre- och coronatider). Man får broschyr på broschyr om hur fint det är med gallring. Och när man sen ger efter och låter de gallra så går det minus om man får betala dem för nöjet att ha blivit av med en massa skog. Det är min erfarenhet. Jag har ännu aldrig fått ett netto på en gallring, utan det har alltid slutat med att jag efter avslutad gallring får betala bolaget för att deras avverkningskostnad har varit högre än intäkterna. Resultat: Mindre pengar i handen nu, ännu mindre pengar i handen i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Ny skötselstrategi för gran?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701189 Nu vet jag inte vilket "bolag" du har anlitat. De gallringar jag gjort via Södra har då gott med plus
om än litet.
Har nu gjort en andragallring men vet ej resultat då virket är kvar vid väg.
Det blev vinter och har branta backar som timmerbilar inte rår på i rådande väglag.
Återkommer med resultat i vår.

Avatar Fallback

Re: Ny skötselstrategi för gran?

Sörlänningen  
#701200
Röjkvist skrev:Nu vet jag inte vilket "bolag" du har anlitat. De gallringar jag gjort via Södra har då gott med plus
om än litet.
Har nu gjort en andragallring men vet ej resultat då virket är kvar vid väg.
Det blev vinter och har branta backar som timmerbilar inte rår på i rådande väglag.
Återkommer med resultat i vår.


Mina gallringar görs också av Södra. (Och de kanske inte räknas som ett av bolagen. Jag tänkte lite på Vida, som alltid skickar broshyrer hem till mig om bra det är med gallring. Men om de någon gång övertygar mig om att jag skall gallra lite så vänder jag mig ändå till Södra för att få det gjort.)

Jag har för all del inte ägt skogen så många år. Min far hade den ju tidigare och han gick ju plus ibland på sina gallringar. Men det blir väldigt små belopp. Från positiva 5000 SEK per hektar till negativa 3000 SEK per hektar.

Jag gillar verkligen Södra, så det här är ingen kritik av dem. Det är mest en observation av att gallring är till för skogsvård och skogsbolagen. Jag gallrar ju ibland, eftersom man vill att skogen skall se ut på ett visst sätt. Har man tall eller lövträd måste man ju gallra. Särskilt löv kan man ju inte lämna ogallrat, gör man det står man ju med bara skit efter tag. Och ren granskog kan man väl gallra en gång för att man skall kunna gå i det. Men man skalla vara medveten om att gallring i ren granskog nästan alltid leder till ekonomisk förlust, sett över en omloppstid.

Avatar Fallback

Re: Ny skötselstrategi för gran?

Reymond  
#701303 Håller med Skogsbrukare helt. Vad det gäller gran som är planterad glest 1700-2000 stam/ha på en G28 och bättre räcker en gallring.
Viss procent avgång 5-10 % inga problem. Ersätts oftast med Björk fram till 1-a gallringen. Gallra ner till ca 1000 stam/ha. Sluavverka vid 40-70 års ålder beroende på bonitet. Ser inga problem med att ha ca 1000 stam kvar till slutavverkning. En gran som är 25 m och 35 i brösthöjd innehåller ca 1 m3sk. Ca 1000 m3sk/ ha.
De flesta av oss skogsägare är inte där ännu då vi har för täta planteringar och lämnar för mycket vid röjning. Men tror fler och fler börjar inse
att man behöver ändra taktik. Kvalite säger någon. Idag limmas trä både som balk och som korslimmat. Kvaliten liten betydelse.

Användarvisningsbild

Re: Ny skötselstrategi för gran?

skogshare  
#701350
Reymond skrev:Håller med Skogsbrukare helt. Vad det gäller gran som är planterad glest 1700-2000 stam/ha på en G28 och bättre räcker en gallring.
Viss procent avgång 5-10 % inga problem. Ersätts oftast med Björk fram till 1-a gallringen. Gallra ner till ca 1000 stam/ha. Sluavverka vid 40-70 års ålder beroende på bonitet. Ser inga problem med att ha ca 1000 stam kvar till slutavverkning. En gran som är 25 m och 35 i brösthöjd innehåller ca 1 m3sk. Ca 1000 m3sk/ ha.
De flesta av oss skogsägare är inte där ännu då vi har för täta planteringar och lämnar för mycket vid röjning. Men tror fler och fler börjar inse
att man behöver ändra taktik. Kvalite säger någon. Idag limmas trä både som balk och som korslimmat. Kvaliten liten betydelse.


@Reymond, varför gallring i stället för bara röjningar ned till slutligt stamtal för slutavverkning, med tanke på den betydligt mindre risken för skador, som enbart röjning innebär ?

Avatar Fallback

Re: Ny skötselstrategi för gran?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701358 Jag ska då enbart röja gran jag planterar. Och där det får bli tall så ska det sås så man får ett rejält stamantal från början.

Användarvisningsbild

Re: Ny skötselstrategi för gran?

skogshare  
#701381
bengt.a skrev:Och där det får bli tall så ska det sås så man får ett rejält stamantal från början.


@bengt.a, hur och när markbereder du och och hur, när och vilket frömaterial sår du? Vilka fördelar ser du med sådd jämfört med självföryngring?

Avatar Fallback

Re: Ny skötselstrategi för gran?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701384
skogshare skrev:
bengt.a skrev:Och där det får bli tall så ska det sås så man får ett rejält stamantal från början.


@bengt.a, hur och när markbereder du och och hur, när och vilket frömaterial sår du? Vilka fördelar ser du med sådd jämfört med självföryngring?

Har 1,6 ha som mor fick avverkat för åtta år sedan, sparades frötall. Har varit begränsad älgstam under några år, men nog har de hittat det som självföryngrats några gånger. Och dit är det lite problem med att komma med markberedare, så jag vet inte än hur man ska göra med det. Nästa gång jag får avverkat så verkar det vara lämpligt att få till barrblandskog, såsom Skogspodden förespråkar på Youtube, då det i dag finns både gran och tall, samt ligger på vägkant.

Avatar Fallback

Re: Ny skötselstrategi för gran?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701385
bengt.a skrev:
skogshare skrev:
bengt.a skrev:Och där det får bli tall så ska det sås så man får ett rejält stamantal från början.


@bengt.a, hur och när markbereder du och och hur, när och vilket frömaterial sår du? Vilka fördelar ser du med sådd jämfört med självföryngring?

Har 1,6 ha som mor fick avverkat för åtta år sedan, sparades frötall. Har varit begränsad älgstam under några år, men nog har de hittat det som självföryngrats några gånger. Och dit är det lite problem med att komma med markberedare, så jag vet inte än hur man ska göra med det. Nästa gång jag får avverkat så verkar det vara lämpligt att få till barrblandskog, såsom Skogspodden förespråkar på Youtube, då det i dag finns både gran och tall, samt ligger på vägkant.

Fördel med sådd är att kunna styra mängden, den erfarenhet jag fått av självföryngring är inte bra.

Användarvisningsbild

Re: Ny skötselstrategi för gran?

Älgfoderodlare  
#701394 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ny skötselstrategi för gran?

Reymond  
#701423 Skogshare undrade varför jag inte bara röjer och skippar gallringen?
Frågan är befogad. Sitter väl kvar i gamla mönster med att plantera 2500-3000 gran/ha. Helt korkat om någon frågar mej idag.
Men jag har börjat för 15 år sedan gå ner i plantantal som lägst 1600-1700 plant/ha.
Blivit mycket bra hitintills. Enda nackdelen är att det blirså jäkla mycket ljus emellan så björkslytet växer
som tusan.
Så ja en gallring blir det, men med en grövre medelstam för skördaren.
Nästa projekt kanske blir Max 1000 plant/ha. Har väl varit för feg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).