Gallring

Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

56 inlägg 15829 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700455 Sett till alla fakta så bör trådskaparen vara jättenöjd. Det var så klent så det borde ha röjts. Det var besvärlig terräng. Det kördes ut med en miniskotare. Det blev bra efteråt. Det gick jämt upp. Grattis!

Malwa
Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

hfab  
#700481
Josephine skrev:
Det blir kanske billigare att ta ut dem med häst.... ;-)



Vad tror du att det kostar att köra virke med häst?

Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700486
hfab skrev:
Josephine skrev:
Det blir kanske billigare att ta ut dem med häst.... ;-)



Vad tror du att det kostar att köra virke med häst?


Det behöver inte kosta nåt alls. Det kan vara så att den som gör det ser det som sin största hobby. Men då gäller det att hitta nån sån. 😀

Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

morco  
#700487 320 fub kräver en del fritid....

Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700488 Eller en hyfsad pension eller någon sorts lönebidrag eller A-kassa. Eller kanske en hyfsad förmögenhet.

Användarvisningsbild

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

Josephine  
#700492
hfab skrev:
Josephine skrev:
Det blir kanske billigare att ta ut dem med häst.... ;-)


Vad tror du att det kostar att köra virke med häst?


*skrattar* inte en susning, men den som gör det själv kanske sparar in gymkostnaden. ;-)

Det finns några som jobbar med det, men jag antar att de även har andra jobb för att få det att gå runt.
Här är en lista från 2018:

https://hastnaringen.se/app/uploads/sit ... -ver-8.pdf

Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

tallen100  
#700496
hfab skrev:
Josephine skrev:
Det blir kanske billigare att ta ut dem med häst.... ;-)



Vad tror du att det kostar att köra virke med häst?

Nog kostar det lite klöver iaf 😉

Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701321
jannee skrev:Jag ska djävla anamma svara :grin:
Nyttjar du en typ H 11 tillsammans med en gallringskotare behöver inte vägarna bli bredare än ca 4 meter.
Dessa vägar kan du sedan nyttja under hela omloppstiden, får stabila kantträd som växer bäst av alla.
Skördaren risar vägen = körskador undviks.
Visst du kan gallra med en liten maskin, typ H 8 eller motsvarande Malva, kanske bara behöva 3 meters bredd på vägarna och sedan köra ut med en Bison.
Men var händer när du gallrar nästa gång?
Du måste ta bort kantträd och bakom dessa är det tomt, dessutom breddas vägen och risken för stormskador ökar.
Är du till 100 % självverksam, kan du nyttja små redskap och bjuda på tiden, men ska du leja för allt måste du se till det långsiktiga ekonomiska utfallet.
Förresten tar min 705 lika stor om inte större plats än en gallringsskotare.
Snål han spar - men f*n han tar.
Jag lejer in en H 8 och en Bison har ca 200 meters transportavstånd
Eller
Jag lejer in en H 11 och en gallringsskotare samma transportavstånd
Vilken fordonskombination blir dyrast/m3fub.
Fullt medveten om att jag i första fallet har mer skog kvar till nästa gallring - ELLER har jag det, eftersom jag får längre avstånd mellan stickvägarna ?
Vad händer vid nästa gallring, man måste tänka långsiktigt ?
Stickvägarna ska göras en gång för att senare kunna nyttjas hela omloppstiden, minskar risken för både storm och körskador.
Ha en bra dag nu ska jag ut och leta borrträd :mrgreen:

Varför går det inte att gallra med Malwa nästa gång ? Finns ju film här på Skogsforum

Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701324
maltex skrev:Handlar det inte bara om kostnadsfördelning,en del av det du betalar nu slipper du sen.Över hela omloppstiden bör väl totalkostnaden för skogsskötsel/avverkning bli den samma ungefär.Är bara att välja på vad när och hur man ska lägga pengarna.Men ni har väl nu investerat i infrastruktur och struktur i beståndet som kan nyttjas i framtida åtgärder.Vad som är kostnadseffektivast för ekonomin,naturvården och själen torde dom lärda fortsätta tvista om.Det finns nog mer än en anledning att den rent beståndsgående gallringen i stort sett försvunnit.

Har du missat gallring som börjar komma med Kranman, Alstor, Vimek, Malwa och Terri ? Kallas det något annat menar du ?

Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

maltex  
#701326 Man gör väl stickvägar där dom ska vara från början. Vilken maskintyp man använder spelar mindre roll, sen kan man alltid kalla saker vad man vill.

Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701327
maltex skrev:Man gör väl stickvägar där dom ska vara från början. Vilken maskintyp man använder spelar mindre roll, sen kan man alltid kalla saker vad man vill.

Så du har inget avstånd mellan träden efter gallring ? Mycket intressant syn på det hela.

Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

maltex  
#701335 Förstår inte vad som är så speciellt med småmaskinsgallring. Man bör väl få "samma" trädavstånd oberoende. Finns det inget som heter gallringsmall.

Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701337
maltex skrev:Förstår inte vad som är så speciellt med småmaskinsgallring. Man bör väl få "samma" trädavstånd oberoende. Finns det inget som heter gallringsmall.

Behöver man inte hugga upp 4-4,5 m väg så blir det väl mer kvar. Gallringsmall ? Ta bort så det ser bra ut kör jag med. Skogen jag tog över hemma har vi röjt alldeles för dåligt har jag kommit underfund med sista åren. Tog väl sin början med att vi stod utan ved i skogen i mitten av 80-talet. Vedpsykos utbröt.

Användarvisningsbild

Re: Är detta resultatet av gallringen rimlig?

Skogrates  
#701341 Hej!

Roligt att bli påmind om en trevlig skogsdag! Kan det ha varit detta området som gallrades?

Mvh Skogrates

Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

maltex  
#701343 Bengt.a förstår hur du tänker, har väl ungefär samma tänk själv. Annars är det väl med gallring som röjning, det blir gärna lite för tätt och gärna försent.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).