Gallring

Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

56 inlägg 15807 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

maltex  
#700169 Handlar det inte bara om kostnadsfördelning,en del av det du betalar nu slipper du sen.Över hela omloppstiden bör väl totalkostnaden för skogsskötsel/avverkning bli den samma ungefär.Är bara att välja på vad när och hur man ska lägga pengarna.Men ni har väl nu investerat i infrastruktur och struktur i beståndet som kan nyttjas i framtida åtgärder.Vad som är kostnadseffektivast för ekonomin,naturvården och själen torde dom lärda fortsätta tvista om.Det finns nog mer än en anledning att den rent beståndsgående gallringen i stort sett försvunnit.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

Josephine  
#700170
Skogsola skrev:Har varit med och skotat efter en H8 där uppdragsgivaren fick kosta på underröjning för 30 000 innan vi överhuvudtaget tog oss in med maskinerna. Det totala utfallet vet jag inte men 30 000 back innan man börjat är hårt att köra ikapp.


Det blir kanske billigare att ta ut dem med häst.... ;-)

Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700172 Du får gärna räkna på det. Det är för huggningens skull det måste underväxtröjas. Men huggningen kan ju göras med motorsåg. Eller med yxa och bågsåg.

Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

jannee  
#700179 Jag ska djävla anamma svara :grin:
Nyttjar du en typ H 11 tillsammans med en gallringskotare behöver inte vägarna bli bredare än ca 4 meter.
Dessa vägar kan du sedan nyttja under hela omloppstiden, får stabila kantträd som växer bäst av alla.
Skördaren risar vägen = körskador undviks.
Visst du kan gallra med en liten maskin, typ H 8 eller motsvarande Malva, kanske bara behöva 3 meters bredd på vägarna och sedan köra ut med en Bison.
Men var händer när du gallrar nästa gång?
Du måste ta bort kantträd och bakom dessa är det tomt, dessutom breddas vägen och risken för stormskador ökar.
Är du till 100 % självverksam, kan du nyttja små redskap och bjuda på tiden, men ska du leja för allt måste du se till det långsiktiga ekonomiska utfallet.
Förresten tar min 705 lika stor om inte större plats än en gallringsskotare.
Snål han spar - men f*n han tar.
Jag lejer in en H 8 och en Bison har ca 200 meters transportavstånd
Eller
Jag lejer in en H 11 och en gallringsskotare samma transportavstånd
Vilken fordonskombination blir dyrast/m3fub.
Fullt medveten om att jag i första fallet har mer skog kvar till nästa gallring - ELLER har jag det, eftersom jag får längre avstånd mellan stickvägarna ?
Vad händer vid nästa gallring, man måste tänka långsiktigt ?
Stickvägarna ska göras en gång för att senare kunna nyttjas hela omloppstiden, minskar risken för både storm och körskador.
Ha en bra dag nu ska jag ut och leta borrträd :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

machonisti  
#700229 Det är nog många som bedrar sig på en skotares krav på vägbredd.
Oftast är det inte vägbredden som är problem utan ojämnheter och bärighet.
Att köra ett lass är normalt inget problem hur det än ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Är detta resultatet av gallringen rimlig?

rejser  
#700232
Älgfoderodlare skrev:Svar

1. Om du anser att den klimatpåverkan vi människor gör / skapar idag med vårt sätt att leva. Och att skogen o dess produkter skulle kunna vara en del av lösningen för att försöka förändra / reducera dessa effekter. Varför gallrar du då din skog med hänvisning till att det är en framtida " investering " ?
Svar: Vi har en lång backlogg sedan sambons far dog. Ett glapp på 6-7 år i utförande. Så skulle bara göras innebär att det var akut och det fanns inte så många att välja på som ville göra det inom 6 månader.
2. För vem i så fall ?
Svar: Oss och skogens välmående såklart
3. För vem är det gallringen SKA göras ( se: Åtta myter om gallring, Gallringskatastrofen ) ?
Svar: Det var så trångt att det till viss del började dö undertill, då är det bättre att plocka ut och glesa i min värld (och dom som var med på våra skogsdagar). Det är produktionsskog i dom avdelningarna och den blir ju ganska tråkig och i min värld svårhanterlig. Björken var egentligen mest i vägen för att komma till andra avdelningar och då glesades den på vägen så att dom andra skulle få bli lite större på sikt, samt finare att titta på och vara i :)
4. Om man ska kalla något för en framtida "investering" som ska skapa ökad tillväxt, borde det inte innebära att man har så stort grundkapital som möjligt från början ? Förräntningen i procent bör ju bli högre ju större kapital man har att utgå ifrån ?
Svar: Jo? Vi har tillräckligt med skog som vi labbar med och lever på i slutändan. Vi försöker få områden med gallringsfritt, områden med lite nyare träslag för att passa marken bättre. osv. Vi har delat in i ren produktion, en kombination av kombination och ren natur i våra fastigheter. Så 40/30/30. När vi tog över skogen var det bara det obligatoriska som inte var produktion. Vi får se hur vi fördelar det. Magen vill ju ha mat och än så länge ser vi inte samma finansiella vinster på dom andra, men man blir ju så glad när man är i dom delarna :)
5. Har du räknat med de övriga natur o sociala värden som kan ha gått förlorade i.o.m. gallringen, som aldrig kommer att kunna återskapas som en effekt att åtgärden ?
Svar: Inga i detta. Snarare ökade värden i båda hänseenden. Både för stora och små djur, samt att det är ljusare för sociala värden. Det är gjort enligt pefc och fsc samt att jag har biolog-bakgrund och sambon jobbar på länsstyrelsen så sådant har vi alltid med.
6. Kan man stå med ett ben i vardera "diket" med gott samvete o säga sig vara FÖR något som båda sidor har delade meningar om ?
Vill bara få klargjort / förtydligat, hur du tänker o agerar utifrån tidigare inlägg / kommentarer.
Svar: Vi agerar så gott vi kan på bägge sidor, snarare med lite mer tyngd åt miljö-sidan i åtgärder. Har extern certifierings-partner som är tämligen hård i allt vi gör, både själva och leverantörer. Och har tillräckligt mycket skog för att leva på det och ändå sköta det.
Oftast ganska selektiva med vilka vi säljer till för att dom ska ha tankar lite åt vårt håll, även om dom såklart är virkesköpare. I detta fallet fick vi ta det som kom.
Riktigt duktig förare som gjorde ett bra jobb. Minimalt med skador, bra öga för det som skulle göras, hittade bättre vägar än vad vi trodde skulle gå.
Det som är det svåra när man säljer virke med avverkning, man kan ju få vilka ägg som helst som kör, och att dom har så fulla scheman så dom inte kan ta hänsyn till marken för stunden.

Men bra frågor även om vissa kommer ifrågasätta dom :)
Frågor man alltid ska ställa sig själv inför jobb, och väldigt lika vi diskuterar i hushållet och med köpare.
Senast redigerad av rejser fre 12 feb 2021, 14:17, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

rejser  
#700235
jannee skrev:Jag ska djävla anamma svara :grin:
Nyttjar du en typ H 11 tillsammans med en gallringskotare behöver inte vägarna bli bredare än ca 4 meter.
Dessa vägar kan du sedan nyttja under hela omloppstiden, får stabila kantträd som växer bäst av alla.
Skördaren risar vägen = körskador undviks.
Visst du kan gallra med en liten maskin, typ H 8 eller motsvarande Malva, kanske bara behöva 3 meters bredd på vägarna och sedan köra ut med en Bison.
Men var händer när du gallrar nästa gång?
Du måste ta bort kantträd och bakom dessa är det tomt, dessutom breddas vägen och risken för stormskador ökar.
Är du till 100 % självverksam, kan du nyttja små redskap och bjuda på tiden, men ska du leja för allt måste du se till det långsiktiga ekonomiska utfallet.
Förresten tar min 705 lika stor om inte större plats än en gallringsskotare.
Snål han spar - men f*n han tar.
Jag lejer in en H 8 och en Bison har ca 200 meters transportavstånd
Eller
Jag lejer in en H 11 och en gallringsskotare samma transportavstånd
Vilken fordonskombination blir dyrast/m3fub.
Fullt medveten om att jag i första fallet har mer skog kvar till nästa gallring - ELLER har jag det, eftersom jag får längre avstånd mellan stickvägarna ?
Vad händer vid nästa gallring, man måste tänka långsiktigt ?
Stickvägarna ska göras en gång för att senare kunna nyttjas hela omloppstiden, minskar risken för både storm och körskador.
Ha en bra dag nu ska jag ut och leta borrträd :mrgreen:


Han körde med en H8 och en Malwa-skotare. Vi räknar med en till gallring så småningom med en större maskin. Detta var nästan en vääldigt sen röjning med höjd på 6-8 meter men dom var så klena. Stod 50-100 cm ifrån varandra klumpmässigt då det är stenig ås, så det var planterat där det var bekvämt.
Han tog mellan 3-4 meter utefter hur det såg ut. Men riktigt snyggt kört i den kuperade terrängen. Risade lagom mycket, plockade upp en hel del och rensade bra också för att snygga till det.
Nu kan man till och med få ut potentiella borre-tråd från områdena innanför med fyrhjulingen utan problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

rejser  
#700236
maltex skrev:Handlar det inte bara om kostnadsfördelning,en del av det du betalar nu slipper du sen.Över hela omloppstiden bör väl totalkostnaden för skogsskötsel/avverkning bli den samma ungefär.Är bara att välja på vad när och hur man ska lägga pengarna.Men ni har väl nu investerat i infrastruktur och struktur i beståndet som kan nyttjas i framtida åtgärder.Vad som är kostnadseffektivast för ekonomin,naturvården och själen torde dom lärda fortsätta tvista om.Det finns nog mer än en anledning att den rent beståndsgående gallringen i stort sett försvunnit.


Helt klart är det så. Förberett om något händer eller samt underlättar för att ta sig till andra avdelningar både för jobb och för inspektion

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

rejser  
#700237
Skogsola skrev:Till Älgfoderodlaren: Finns det verkligen natur- och sociala värden i en ogjord förstagallring?
Till huvudfrågan: Om det var tätt, klent,oröjt? Och sen verkligen blev bra? Då ska du nog vara nöjd med ett nollresultat.
Om man ser det som en investering så var det ju en investering som var gratis.


Här såg jag knappt varken eller faktiskt.
Oröjt sedan plantering som gjorde det tryggt och klent. MEN blev riktigt bra både sociala värden och naturvärden. Ser fram emot djurinventering till sommaren och hösten för att se förändringen. Bör komma både mer fåglar och vissa typer av skalbaggar (inte borre).
Så på det sättet är nollresultat helt ok och en bra investering.

Man har ju bara blivit matad med så mycket reklam som skickats ut om att gallring ska gå med så mycket vinst och nu ska man gallra (inte därför vi gjorde det, och sedan som sagt, seeeen förstaröjning i princip).
Gjorde förröjning själv, men tack vare att det var så tätt så var det inte så mycket. Däremot så körde jag ilte snabb grenröjning så att man skulle kunna se, det var föraren tacksam för.
Senast redigerad av rejser fre 12 feb 2021, 14:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

rejser  
#700238
jannee skrev:Resultatet är otvivelaktigt miserabelt.
Någonstans är det ordentligt fel.
Att priset på försåld vara är låg, orimligt låg, dock inget du dock kan/kunde göra något åt, så ser tyvärr marknaden ut idag.
När skrevs kontraktet?
Ibland sätts priset vid kontraktsskrivningen, ibland vid avverkningstillfället.
Har du/ni förröjt ordentligt?
Med detta innebär att nit taget ned/bort alla enbitsträd och mindre?
För om i så fall har den som gjort avverkningen varit för kostsam eller är terrängen svårarbetad.
Jag har sett gallringar gjorda med en liten Malva som varit betydligt kostsammare än motsvarande med en H 11, trots H 11 högre timkostnad.
Det är skotaren som avgör bredden på vägarna, inte skördaren.


Det är ingen lättarbetad terräng. Stora sten och ordentlig höjdskillnad. Men m3fub-pris är ju m3fub-pris.
Kontraktet skrevs sommaren 2020 och det var det priset som gällde. Vid utförandet var priset lägre så lite tur.
Dock hade konkurrenter bättre pris, men var inte nöjda med deras körning sist.
Eftersom det var så tätt så var det inte så mycket att röja innan. Men gick igenom det som var som dött väldigt tidigt. Kvistade att det skulle vara lättare att se.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

surjämten  
#700242 7 ha oröjt o tidig gallring.
Känner mig säker på att hos mig hade det blivit en noggrann o ganska hård röjning.
Gallringen fick vänta..........

Användarvisningsbild

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

rejser  
#700247
surjämten skrev:7 ha oröjt o tidig gallring.
Känner mig säker på att hos mig hade det blivit en noggrann o ganska hård röjning.
Gallringen fick vänta..........


Funderade på det. Men lite för grovt för klinga, men grovt så man vill få ut det ändå (fsc blir så arga) men inte så man kommer åt med traktor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700249 Hur grovt är grovt i det här fallet?

Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

surjämten  
#700253 Kändes som du inte hann med underröjningen riktigt rejser.
Undrar hur det sett ut om du röjt bort allt som sågen klarat??

Avatar Fallback

Re: Är detta finansiella resultatet av gallringen rimlig?

jannee  
#700278 Jag försöker göra sista röjningen 1 till 2 år innan gallring. När jag då röjer tar jag bort alla enbitsträd som ändå "måste" bort.
Har nyttjat både en H 8 men även en H 11 till gallringar.
Priset för gallring verkar vara lägre/m3 fub med H 11, eller i alla fall jämbördigt
En avgörande faktor för gallringskostnaden beror otvivelaktigt på hur duktiga förarna är.
Självklart har terrängen också en stor betydelse.
I slutänden får man inte stirra sig blind på kostnaden viktigast är dock att man blir nöjd och resultat blir optimalt.
Bättre gråta en gång än alltid gå runt och vara grinig. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).