Gallring

T18, 100 år, 22 m2 grundyta. Gallra?

42 inlägg 9199 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: T18, 100 år, 22 m2 grundyta. Gallra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699426
busholle skrev: Har en misslyckad gallring på liknande mark där det nu sprutar tallplantor ur backen.


Jag skulle bli överlycklig om det sprutade tallplantor ur backen. 😀 Hur gjorde du för att "misslyckas" på det viset?

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: T18, 100 år, 22 m2 grundyta. Gallra?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699442
Mangan skrev:
busholle skrev: Har en misslyckad gallring på liknande mark där det nu sprutar tallplantor ur backen.


Jag skulle bli överlycklig om det sprutade tallplantor ur backen. 😀 Hur gjorde du för att "misslyckas" på det viset?


Släppte in Södra med en 901....
Nä problemet är det höga uttaget och bristen på krontäckning. Stamantalet kom ner till ungefär de nivåerna som du och någon till pratar om i inläggen ovan.

Jag vet inte riktigt vad du vill åstadkomma med beståndet och då resonerar man naturligt utifrån hur man själv skulle göra.

För att sammanfatta mina synpunkter.
- Beståndet producerar just nu mer värde än vad det någonsin gjort tidigare
- Beståndet förväntas fortsätta göra det under minst 30 år
- I stort alla åtgärder som görs kommer att sänka produktionen
- Marken har så stor brist på näringsämnen att det som frigörs vid gallring knappast kommer kvarvarande träd tillgodo
- Naturvärdena stiger med ökad ålder.

Det är på grund av ovanstående jag säger underröj, rensningshugg framtida självgallring, sanera från löv och gran.

Användarvisningsbild

Re: T18, 100 år, 22 m2 grundyta. Gallra?

halvproffs  
#699449 [/quote]Jag vet inte riktigt vad du vill åstadkomma med beståndet och då resonerar man naturligt utifrån hur man själv skulle göra.

För att sammanfatta mina synpunkter.
- Beståndet producerar just nu mer värde än vad det någonsin gjort tidigare
- Beståndet förväntas fortsätta göra det under minst 30 år
- I stort alla åtgärder som görs kommer att sänka produktionen
- Marken har så stor brist på näringsämnen att det som frigörs vid gallring knappast kommer kvarvarande träd tillgodo
- Naturvärdena stiger med ökad ålder.

Det är på grund av ovanstående jag säger underröj, rensningshugg framtida självgallring, sanera från löv och gran.[/quote]

Exakt så gjorde jag på en myrmark dessutom hade jag sparat aska och även fått 2st 200liters fat med aska som jag strödde ut.
Tallarna tog rejäl fart på det området!

Avatar Fallback

Re: T18, 100 år, 22 m2 grundyta. Gallra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699461 @halvproffs, @busholle, hur hade ni tänkt få upp ny skog på den här typen av marker?

   TS
Användarvisningsbild

Re: T18, 100 år, 22 m2 grundyta. Gallra?

halvproffs  
#699463 För min del blir det nästa ägare.

Avatar Fallback

Re: T18, 100 år, 22 m2 grundyta. Gallra?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699483
Mangan skrev:Hmm, vad menar du med "gallringskatastrof", @Skogsola?


Syftar på en annan tråd där det konstaterades att det "fattas" virke i slutavverkningarna och spånades om det kan bero på för sena och för hårda gallringar.

Avatar Fallback

Re: T18, 100 år, 22 m2 grundyta. Gallra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699497 Jaha, det resonemanget köpte jag aldrig. 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: T18, 100 år, 22 m2 grundyta. Gallra?

Tralsmo  
#699505
Mangan skrev:Jaha, det resonemanget köpte jag aldrig. 😀



Idag här fallet bör du nog fundera på om inte det stämmer.

Tall växer bra även i hög ålder å Torbjörn har nog rätt , inget gallringsbehov.
Har du annat å ägna dej åt så överväg om inte det är lönsammare.

Avatar Fallback

Re: T18, 100 år, 22 m2 grundyta. Gallra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699518 Kanske ringa planläggaren och höra vad han såg i beståndet som jag har missat. 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: T18, 100 år, 22 m2 grundyta. Gallra?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699520 Det har han garanterat glömt. Planläggare springer fort och rekommenderar åtgärder på slentrian.

Avatar Fallback

Re: T18, 100 år, 22 m2 grundyta. Gallra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699521 Men, han var i alla fall där och tittade innan han föreslog något. 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: T18, 100 år, 22 m2 grundyta. Gallra?

Tralsmo  
#699522
Mangan skrev:Kanske ringa planläggaren och höra vad han såg i beståndet som jag har missat. 🙂



Nä bry dej inte om det.
En plan görs efter riktlinjer, det är inte säkert att dom passar dej.
Allting i skogsbruk ä kompromisser ( å i övrigt med för den delen),

Nuvärde å gallringsmallar i all ära dom är bara efter optimala förhållande å kanske inte ens det.
Allting måste anpassas till rådande förhållande, dina menar ja då i detta fall.

Vill du så hugger du ner det men då här du föryngringen som problem ( kanske).

Gallrar du så blir det tillväxtförlust i slutavverkning, förmodligen.

Gör du ingenting så kommer nån annan å inkassera eventuell vinst.


Ja ja vet inte men ja hadde nog avvaktat.

Avatar Fallback

Re: T18, 100 år, 22 m2 grundyta. Gallra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699537 Så är det ju, i dessa bestånd har jag alltid funderat över hur de uppstod och hur de skall föryngras. De ser väldigt likåldriga ut, så antingen var det planterade eller så var det någon vattenavledning som genomfördes. Eller så slutade man skickade ut djuren på mossarna? Eller så slutade man med hö från dom?

På något sätt skulle jag vilja pröva med naturlig föryngring under skärm/fröträd. Osäker på om det funkar, förstås. Så därför har jag grunnat på successiv utglesning, för att göra det någorlunda stormfast och se om det kommer upp något.

Ekonomin i någon åtgärd över huvud taget på dessa mossar är ju rätt liten, jämfört med de G28-30 som är rätt vanligt häromkring.

   TS
Avatar Fallback

Re: T18, 100 år, 22 m2 grundyta. Gallra?

Tralsmo  
#699545
Mangan skrev:Så är det ju, i dessa bestånd har jag alltid funderat över hur de uppstod och hur de skall föryngras. De ser väldigt likåldriga ut, så antingen var det planterade eller så var det någon vattenavledning som genomfördes. Eller så slutade man skickade ut djuren på mossarna? Eller så slutade man med hö från dom?

På något sätt skulle jag vilja pröva med naturlig föryngring under skärm/fröträd. Osäker på om det funkar, förstås. Så därför har jag grunnat på successiv utglesning, för att göra det någorlunda stormfast och se om det kommer upp något.

Ekonomin i någon åtgärd över huvud taget på dessa mossar är ju rätt liten, jämfört med de G28-30 som är rätt vanligt häromkring.



Ja tycker definitivt att du har en poäng i det. Pröva med föryngring alltså.

Har svårt å tro att dom är planterade.

Ja har impediment på mossmark som påstås har använts som bete för djur på 1800tal å början på 1900. Man kan fortfarande hitta stängselpålar i mossmarken. En å annan sticker opp lite ovan mark .

Alla fall har ja satt mina till s3 i plan. Föryngring alldeles för osäker.

Avatar Fallback

Re: T18, 100 år, 22 m2 grundyta. Gallra?

Chainsaw Charlie  
#699552 Om tankarna går åt att göra en fröträdsställning i framtiden så är det ingen dålig idé att gallra igenom det nu när bärigheten för en gångs skull tillåter det.

Du får en liten intäkt nu och 20 år till på dig att fundera på nästa åtgärd.

Jag hade gallrat. Runt 20 % uttag kan nog vara lämpligt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).