Gallring

Entreprenör som vill testa prototyp för gallringsuppföljning

3 inlägg 3513 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Entreprenör som vill testa prototyp för gallringsuppföljning

Anton Holmström  
#695971 Finns det någon gallringsentreprenör (gärna i trakterna runt Hovmantorp/Nybro) som vill vara med och testa en prototyp för att göra gallringsuppföljning?

Uppföljningen är en mätning av faktiskt result och inte skattning som tex HPRanalys.

Prototypen är att du monterar en kamera på skotaren och efter arbetsdagen så laddar du upp filmen till Katams webportal och du får sedan en pdf-rapport tillbaka. Rapporten kommer innehålla provytor utifrån körstråken och om kombinerat med en drönaröverflygning så får du grundyta, stamantal och medelstam för varje del av hela beståndet. Självklart blir det även ett medelvärde för hela beståndet.

Bra om du redan är användare av Katam, men inte ett krav. Inte heller något krav att du är tekniknörd, jag ger dig teknikstöd. Kamera och eventuellt drönare ordnar jag. Viktigast att du är engagerad och intresserad av att förbättra skogsskötseln.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Entreprenör som vill testa prototyp för gallringsuppfölj

TIH  
#696309 Skulle gärna testa i min gallringsgrupp, men problemet kan vara att jag håller till i jämtland.

Användarvisningsbild

Re: Entreprenör som vill testa prototyp för gallringsuppfölj

Anton Holmström  
#697068
TIH skrev:Skulle gärna testa i min gallringsgrupp, men problemet kan vara att jag håller till i jämtland.


Kul! Det är en bit bort så får skicka med posten i så fall. Jag ska ordna lite praktiska tester hemmavid först innan jag skickar något.

Jag gjorde ett test igår där jag i rask takt gick längst stickvägarna i en tallgrallring på 5 hektar. Tog mig 30 minuter och jag hade då mätt in 37% av arealen och diametermätt uppskattningsvis 25% av beståndets träd.

Största utmaningen nu är hur man på ett pedagogiskt sätt kan redovisa gallringsresultatet på ett bra sätt. Någon som har förslag?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).