Gallring

Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

18 inlägg 4885 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693188
Fredrik Reuter skrev:Du menar fungerar inte i Sverige? För i Finland kan det ju faktiskt vara så att de gör det?


Jag tror nog också att det bara har en tillfällig effekt.

När vi hade djur och slog gräs för hö så brukade det vara min uppgift att kvällen innan gå ut och hänga upp ett gäng plastsäckar ( som det varit konstgödsel i ) runt om åkrarna, antingen satte jag dom en bit in i åkern på en riastake, eller så hängde jag dom i en gren utmed åkerkanten.
Detta var för att skrämma bort rådjur och dess kid.

Detta funkade oftast bra, om det var för att jag gick runt kvällen innan, eller för att säckarna skrämde dom vet jag inte. men jag vet att man fick slå gräset dagen efter för att det skulle funka, väntade man längre så var rådjurskiden tillbaka.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

hlb  
#693216 Har samma erfarenhet från barndomen, Utsättning av gödningssäckar skulle göras kvällen innan slåtter, men då funkade det. I början av 1900-talet sprang det en man med varningsflagga före varje automobil. Om vi har en man, som springer och viftar med en gödningssäck före varje bil kommer viltolyckorna att försvinna helt, både i Sverige och Finland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra hårt el. inget nära väg, minska viltolyckor?

hfab  
#693285
hlb skrev:Har samma erfarenhet från barndomen, Utsättning av gödningssäckar skulle göras kvällen innan slåtter, men då funkade det. I början av 1900-talet sprang det en man med varningsflagga före varje automobil. Om vi har en man, som springer och viftar med en gödningssäck före varje bil kommer viltolyckorna att försvinna helt, både i Sverige och Finland.

Strålande idé!
Jag har en bekant i trafikutskottet, jag skickar vidare ditt förslag. 👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).