tor 31 dec 2020, 20:39#690806
Vissa av spörsmålen nedan må vara av begränsad betydelse för min lilla 1-hektarsgallring, men torde kunna vara av principiellt intresse då det trots allt beställs massvis av "småtraktsgallringar" av privata skogsägare, och ju bättre vi röjer/förröjer i skogen (tror faktiskt det kommer bli så i framtiden) desto mindre volym/ha återstår att ta ut i en (icke-kortsiktig) förstagallring, vilket gör det ekonomiskt/körskademässigt tveksamt att hjulspårsgallra de minsta trakterna.
---
Har 1 hektar gallringsskog intill skogsväg (större delen inom 20 m från väg) som ska gallras inom några år. (annars inget gallringsbehov på fastigheten kommande 10)
Finns varken traktor eller annan maskin på fastigheten; kommer inte finnas i närtid. Närmsta "granne" är inte särskilt nära (i bilväg räknat). Egen vedbod är mer än full. Det rör sig om mellansvenska "prisdiket" (massaved/klentimmer); röjt hårt och tryckt ner förstagallringsbehovet till ett minimum (den som följt forumets mer allmänna trådar om gallringsmarknaden begriper varför man kan vilja det).
En tunn gallring det är frågan om. (15-25 % uttag) T22/T24, cirka 30 % gran och den granen kommer (pga. traktens älgparkskaraktär) behöva stå kvar till slutavverkning; tveksam till att låta skotarn köra in och trängas bland granstammar, och gissar att varje entreprenör med lönsamhet tar rätt bra betalt för blott etableringen av maskin på platsen.
Det går i princip att släpa de aktuella stockarna (åtminstone som 3-meters) ned till vägen om man så vill/hinner, åtminstone vintertid (om den kommer), men det borde finnas en rimligare medelväg, mellan att köpa "hjulspårsgallring" och den alldeles "handgripliga" uttransporten.
Spörsmål:
1. Någon här som brukar skogsvinscha "direkt till vältan" (med portabel vinsch) och sälja som leveransvirke? Erfarenheter?
2. Någon som använt PWC5000 til dylika ändamål? Skulle den funka för ändamålet att flytta < 25 m3sk från skog till längsgående väg?
http://www.bamseprodukter.se/webshop/pr ... cts_id=3403. Ungefär hur mycket bensin drar dylika skogsvinschar per skogskubik? (tänk tremeterskubb; 15 cm i brösthöjd; medelsträcka på 20 m) Stor skillnad i bränsleförbrukning mellan olika vinschar? Vilken sort kan tänkas vara minst törstig?
Oaktat tidsåtgång: Vore det bränsleekonomiskt/ekologiskt vansinne att vinscha stock för stock (några massabitar i ett knippe) jämfört med att dagens hjulfordon (15 tons totalvikt?) gör samma jobb?
4. Vad göra när mer utspridda vältor längs vägen (trots sortimentsvolym >10) är mindre än 10 m3fub?
a) Sälja långved: När en genomsnittlig vedförädlare kommer och hämtar med timmerbil... hur brukar de förhålla sig till vältornas utspridning/volym/höjd? (skillnad mot skogsbolagen?) Skrivits en del på detta forum om vedpriser, men vad blir det ungefärliga "hämtpriset" längs en god timmerbilsväg för en kubik långved av barr respektive björk? (cirka 2-3 mil till aktuella vedförädlare)
b) Sälja kartellvara (klentimmer/kubb/massa): Vad gör du när du, på förhand, vet att du kommer sitta med vältor som är < 10 m3fub? (Gallra mer = fel svar) Någon här som försökt förhandla bort 10-kubiksgränsen för travens storlek? (antingen för hela sortimentet eller för hyfsat näraliggande vältor inom ett sortiment) Någon som prövat gränserna för en traves höjd?
5. Gallringsuppdrag exkl. fällning: Någon med erfarenhet av att fälla mot väg och låta inhyrd skördare upparbeta från skogsväg dagen därpå? Någon med erfarenhet av att fälla och aptera själv (längs väg) och enbart leja in skotarn? (körandes längs vägen) Vad kan det i så fall kosta att bara beställa skotning av 25 m3fub (längs vägkant utspridda) 3-meters (15 cm) till två "godkända" vältor längs en sträcka av 200 m? Besvärligt att omförhandla avverkningsuppdrag till enbart skotning? Någon som försökt?
6. Bättre att skippa vinschen, manuell-gallra 5 m3sk/ha (enl. SVL), bara låta det ligga och ajournera hjulspårsgallrandet lite till? (i väntan på bättre idéer/gallringsmarknad) I så fall tillbaka på ruta 1 några år senare, men kanske finns någon här som "femkubiksgallrat" manuellt till förmån för döved/stickvägsunderlag? Andra problem än insekterna att ha i åtanke?