Gallring

Gallring/röjning av björk

7 inlägg 3346 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring/röjning av björk

Skogshenke  
#688117 Om man vill få björktimmer till bra kvalitet. Hur kritisk eller hård ska man vara när man gallrar eller röjer ett björk bestånd? Vilka kvaliteter på stammen ska man titta på? Får det finnas böj eller krokighet?

Har nämligen läst om att det får inte finnas klyka eller lyra lägre än 7-8 meter, ingen böj eller krokighet, ingen torrkvist grövre än 4cm m.m. Detta om det ska bli klass 1 eller 2 timmer. Allmänt så känns det som att det är ganska krävande och svårt att få fram fin björk om man jämför med gran, den blir ju nästan bra hur man än gör.

Jag har svårt att se att det blir lönsamt att skota ut massaved av björken, det är ca 1km, eller tänker jag fel?

Har ett område med ca 200 björkar, ca 0,25 hektar. Tycker för många av björkarna är sneda, krokiga och lyra/dubbel toppar m.m. Är lite i fundering på att börja om i detta område. De är ca 14meter höga, lite tunna kronor på grund av sen röjning/gallring, klena stammar. Röjningen/gallringen gjordes tydligen av proffs men det syns inte.... ingen åtgärd är gjord tidigare. Man lämnade björkar med bara 1 meter mellan och nu är det dåliga kronor och svagt lutande stammar. Det ska ha gjorts för 3 år sedan. Det är första året jag har skogsfastigheten.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring/röjning av björk

isteskog  
#688134 Vad är det för skog runtomkring?

Användarvisningsbild

Re: Gallring/röjning av björk

HannuRöj  
#688139 😀 Snö som böjd?
Att gallra hela beståndet hård är försent tror jag.
Så jag skulle nu röja ner alla böjda och döende osv..
Söka och snitsla allra bästa som har potential..
Fälla närmaste stammar av dessa, men inte gallra hela beståndet.

Om stammarna fortfarande är kraftiga om 3 -5 år ska kronorna bli starkare, de dåliga kan avverkas då.
Det inte är helt bortsluten att bra björkar finns även om beståndet har varit hela tiden övertätt, men oftast är de kvistiga som har kronan kvar.
👍 Hoppet finns, värre blir det inte.

Användarvisningsbild

Re: Gallring/röjning av björk

Skogshenke  
#688162 Runt om växer tall och kran, det är ganska stenig och en del berg i marken. Granen växer väldigt bra de som är kvar och tagit sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring/röjning av björk

isteskog  
#688167 Är det fullstor skog eller är det yngre skog runtomkring? Frågar mest för om du tänkt börja om så kan det vara svårt att få till bra föryngring om det är höga kantzoner som skuggar.

Avatar Fallback

Re: Gallring/röjning av björk

morco  
#688169 Det fina med björk är att det går att gallra ur och bara låta ligga, inga elaka kryp som gynnas utan allt går tillbaks som gödning.

Hade själv ett bestånd som verkar likna ditt när jag övertog min fastighet för 8-9 år sedan, 4-6 meter högt och tätt som vass. Röjde ner så jag säkert hade 10-15 000 stammar och återkom efter 3-4 år och sopade bort hälften av det, förra året plockade jag ner till 2-3 meters förband och det ser nu ut som skog och det finns huvudstammar med tillräcklig grönkrona.

Risken är att det lägger sig under blötsnö så man får vara lite på tå, har nog ”räddat” området ett par gånger genom att gå genom och skakat ner blötsnö.

Nu är det så fin framtida vedgallring att jag huggit fram en väg för fyrhjuling, tänker sköta på detta sätt till slutförband.

Avatar Fallback

Re: Gallring/röjning av björk

morco  
#688171 Missade höjden på beståndet i ditt första inlägg, läste för mitt inre röjskog när du skrev 1 meter mellan stammarna😊

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).