Gallring

Klentimmer och gallring

8 inlägg 3263 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klentimmer och gallring

Skogshenke  
#687245 Är det normalt att gallring går till klentimmer?

Eller är det normalt att gallring går till massaved?

Förstår att extra sortering kan fördyra det hela



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Klentimmer och gallring

Aleck  
#687253 Det är normalt att få ut en viss andel klentimmer i gallring ja, beroende på stamtäthet, ålder och SI. Allt över 12-14cm i topp bör gå som sågbart för bästa ekonomi.
Enda gången det kan vara fördyrande att sortera är om andelen klentimmers ej når upp till giltig leveransvolym, annars får man räkna med flera sortiment i gallring.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer och gallring

Avslutat-02  
#687254 Beror på medeldiametern på beståndet.
Klena bestånd ger mindre timmer.
Men du kan hitta specialsortiment som t, ex octostolp.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer och gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687273 I förra massavedssvackan tog "mitt" sågverk timmer ner till 10,5 cm. Det lyfte resultatet lite.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer och gallring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687278
Skogsola skrev:I förra massavedssvackan tog "mitt" sågverk timmer ner till 10,5 cm. Det lyfte resultatet lite.

Vilket sågverk var det, här var HAL tillbaka till 13 cm i år istället för 14 cm i fjol.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer och gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687380 Det var Svedenträ i Äppelbo. Inte enligt den officiella prislistan men hade man AU-kontrakt så fick man sortera så. Nu är de på gång igen med nåt kubbsortiment. Men har inte hört något mer om det eftersom att jag har en annan köpare i år.

Användarvisningsbild

Re: Klentimmer och gallring

Contårta  
#687401
Aleck skrev:Det är normalt att få ut en viss andel klentimmer i gallring ja, beroende på stamtäthet, ålder och SI. Allt över 12-14cm i topp bör gå som sågbart för bästa ekonomi.
Enda gången det kan vara fördyrande att sortera är om andelen klentimmers ej når upp till giltig leveransvolym, annars får man räkna med flera sortiment i gallring.


Nja?

I förstagallringar har du mycket som är 12-14 cm i topp men väldigt ofta innehåller dessa träd krök, böj, skador etc och läggs därför i massaveden. I bestånd med hög kvalitet där träden är raka så är det en annan sak.

Det kostar lite mer, men inte mycket, att ta ut fler sortiment. Väljer man octostolp så är risken för vrak vanligen lägre men där blir skotningen ännu dyrare då man inte får med sig lika mycket volym i varje lass som om det var massaved.

Så jag väljer att ta ut klentimmer i fina bestånd där maskinförarna inte behöver ”chansa” för att få till timmer och massaved i sämre.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer och gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687417 I väldigt många gallringar blir det väldigt mycket timmer. Men det är ju en annan fråga om det egentligen är rätt att gallra de bestånden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).