Gallring

Gallringsmall.

3 inlägg 3128 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallringsmall.

dodde03  
#687117 Hejsan, har försökt räkna på detta med gallringsmall men jag har nog kört fast. Därför hoppas jag någon kan hjälpa mig räkna. SI - T24. ÖH 15, Brh 40 år, grundyta 25 m2/ha. Det jag undrar är vad har mitt bestånd för virkesförråd innan och efter gallring? Har räknat via den bifogade gallringsmallen och får 152,5 m3sk innan gallring vet ej om det stämmer. mvh



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringsmall.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687142 GY25 och ÖH15 ger i den nedre bilden att du inte behöver gallra än, om du kollar från GY25 och höger tills du skär linjen med 40 år så kommer du till mitten av en av de sneda strecken, ju högre upp desto större "gallringsbehov", från den punkten ska du sen dra rakt neråt tills du skär nästa sne-linje, det är den GY du ska ha efter gallring. Enligt tabell hamnar du på ca 20 efter gallring (egentligen utanför linjen pga att det är för tidigt) vilket ger 130m3sk i den andra tabellen.

Edit: med det sagt så är det nog bra att gallra ur nu vid 15m höjd om det är stamtätt, jag antar att det här beståndet inte har gallrats tidigare?

Användarvisningsbild

Re: Gallringsmall.

Torbjörn Johnsen  
#687324 Jag la in motsvarande uppgifter i Skogskunskaps Gallringsplan. Utan att veta exakt var i landet eller stamantalet. Det ger samma resultat som Mettämies skriver, d v s att det inte är dags för gallring ännu enligt mallen. Det går att gallra (försiktigt) men då får man inte ta ut för mycket. Lämpligt att ta ut 20-25% av volymen vilket motsvarar lika stor andel av grundytan. Tar du 35% (som är det lägsta som görs om du släpper in en virkesköpare med stickvägsgående skördare) hamnar du i underkant på det gröna fältet. Tas det ut mer (vilket inte är ovanligt) så hamnar du under det gröna och får tillväxtförluster och ökad skaderisk.

Du kan ju labba lite själv i Gallringsplan med dina uppgifter så kan du se hur det slår. Om du föreslår en gallring så simulerar Gallringsplan skogens fortsatta utveckling.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).