Gallring

Manuell 1a gallring.

123 inlägg 34550 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Manuell 1a gallring.

halvproffs  
#678959 Tänkte beskriva lite här om 1a gallringen som ska göras och som jag ville höra era synpunkter om.
Har börjat lite smått nu med 4timmarsdagar så kroppen får vänja sig vid arbete 😎
Som i tråden manuell slutavverkning tänkte jag redovisa tid på huggning och framkörning och betalning. Hoppas ni finner det intressant så då fortsätter jag redovisningen.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Manuell 1a gallring.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678961 Tänker du sortera ur rötveden eller skickar du allt som barrved?

Avatar Fallback

Re: Manuell 1a gallring.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678962 Ska bli kul att följa. Har du data på volym, övre höjd m.m. ? Sammasak efter gallringen.

Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

halvproffs  
#678964
Skogsola skrev:Tänker du sortera ur rötveden eller skickar du allt som barrved?

Blir hemved av dom sämsta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

halvproffs  
#678965
lfq skrev:Ska bli kul att följa. Har du data på volym, övre höjd m.m. ? Sammasak efter gallringen.


32år, planterat av mig. Svenska skogsplant levererade granplanten. Öh 13m. 100m3sk enligt plan. T24 står det på plan men det är en G24 minst. Tänker mig ett uttag på ca 35%.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell 1a gallring.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678967 Du må få deg ei 201 til slike dimensjonar halvproffs, då kjøre du glatt 8 timers dag og kan kalla deg heilproff!

Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

halvproffs  
#678972
can skrev:Du må få deg ei 201 til slike dimensjonar halvproffs, då kjøre du glatt 8 timers dag og kan kalla deg heilproff!


Tror inte det hjälper 😎 . Fyller 67 nästa år så det är godkänt att ta det lite lugnare, och nu har vi ju ett helproffs här så...

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell 1a gallring.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678977 Eg meina da alvorlig, ville iverfall tenkt på da var eg deg. Passar bra til sånt som da der. Kan jo jobba 4 timars dag for da.

Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

halvproffs  
#678996
can skrev:Eg meina da alvorlig, ville iverfall tenkt på da var eg deg. Passar bra til sånt som da der. Kan jo jobba 4 timars dag for da.


Tack. Jag har även 2st små Stihlsågar om jag behöver lättare såg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

Tallskog  
#679073 Hej.
Du skriver barkgnag av älg på gran men det ser mer ut som om det är kronvilt som varit i farten.
Har ni kronhjort i erat område?

Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

halvproffs  
#679079
Tallskog skrev:Hej.
Du skriver barkgnag av älg på gran men det ser mer ut som om det är kronvilt som varit i farten.
Har ni kronhjort i erat område?


Nej vi har inte kron här. Det händer ibland att älgarna gör barkgnag på gran men råbockarna är värst med sina fejningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679087 Det här blir absolut en bra tråd att följa! Kommer alldeles säkert lära mig en massa bra igen av dig "halvproffs".
Är dessutom lite lätt förvirrad i mina egna gallringsplaner efter alla trådar och inlägg om gallringen vara eller inte. Så du får fungera som rikslikare tror jag.
Även om jag i och för sig inte tycker 4 timmars huggning per dag är att "börja så smått" 😉

Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

Torbjörn Johnsen  
#679088 Intressant att följa dina skogsjobb halvproffs! Gör du en lika grundlig redovisning som för din slutavverkning så blir det lärorikt det här👍

Avatar Fallback

Re: Manuell 1a gallring.

sveakatten  
#679098 Hur långt isär gör du vägarna?
Brukar du spela fram något virke?

Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

halvproffs  
#679133
sveakatten skrev:Hur långt isär gör du vägarna?
Brukar du spela fram något virke?


Nu är ju det här bara 0,5ha det är bara 2 vägar och ca 50m mellan dem. Ena vägen är en genomfartsväg till bakre delen av skiftet och den andra där det var minst ojämnt helt enkelt.
En del av träden är okapade och dem når jag med gripen och ett fåtal får jag vincha.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).