Gallring

Lämplig såg

27 inlägg 5805 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lämplig såg

Jumper809  
#678096 Hej!
Mångårig följare av forumet. Här min första fråga..
Gallrar 2-3 månader per år,oftast febr-april.
Farsgubben (70 år) kör med 435 som är bedrövlig men lätt och 238 som är bra/lätt men verkar börja ta tjuvluft. Detta är ok eftersom han mest får köra griplastaren. Han är nöjd..
Jag kör med 550xp 13” eller 254 18” som båda fungerar perfekt och är superba sågar. Gallrar ganska rejäla mängder med denna kombination på kort tid men söker en lite lättare såg nu då nästa gallring är en första gallring i granskog nästa februari.
550:an är en grym såg men en halv kg bort vore nu guld värt med det tempot jag vill köra... Finnes något annat än sthil 201. (Aningen husqvarna lojal..)
Husqvarna/jonsered/dolmar..

Hälsningar Finland



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Lämplig såg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678097 Stihl 241. Som jag ägnat flera år på skogsforum att hata. Men när man förstått att det inte är en lättversion av 261 utan en 201 med lite mera vrid så rasar poletten ner.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg

Davvi  
#678106 Lite förvånad att Husqvarna inte tycks ha något riktigt alternativ till Stihl 201? Kan det bli så att elsågarna fyller den luckan?

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg

Mossebo  
#678109 Säger även jag stihl 241. Men sätt på en riktig 1,5mm kedja å räkna med att sågen behöver gå 25 liter bensin innan det börjar röra på sig.

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678113 Eller behåll mini-kedjan tills sågen är inkörd åtminstone. Annars så hinner man tröttna på den.

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg

Avslutat-02  
#678133 Mina råd.

Fixa till Hva 435an lite med dämparen.. Det löser mycket av era problem.

238an skulle jag fixa till, bra såg.
Kan fixa ett tätt vevhus om du vill.

Vad det gäller stihl 241 så skulle jag köpa 2 dämpare och öppna upp den ena.
Rensa på allt inuti och öppna utblåset.
Anledningen till att jag skulle köpa en extra är för att ha en under tiden garantin finns och även för att det är lättare att fixa en till om det skulle gå illa med renoveringen av den andra..

Det är inget fel på stihl 241 utan det är som vanligt med dessa sågar, en friskluftsmotor som inte får andas..

Jonsered 2250 är en riktig pärla.
Eller varför inte en begagnad 346-353..

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678158
Mossebo skrev:Säger även jag stihl 241. Men sätt på en riktig 1,5mm kedja å räkna med att sågen behöver gå 25 liter bensin innan det börjar röra på sig.

Behövs ingen annan kedja. Har själv 241 med värme, värme är ett krav, annars hade det blivit en 201. Och kanske en begagnad 362 eller liknande.

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg

Mikael A  
#678191 Ett välvårdat exemplar av första generationen Hva 346XPG som är en 45cc såg är ett av de bästa sågarna man kan köpa om man inte hugger yrkesmässigt.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg

Jumper809  
#678288 Tack för alla förslag och råd!

Röjarns tips om att öppna 435:ans dämpare hade jag själv inte en tanke på. Kanske det hjälper denna sega varelse att börja tugga ens lite.
Verkar som stihl härskar på den lätta marknaden iom 201:an Kanske något finns på batteri-sidan men den intresserar mig inte då jag tycker om när det brummar lite.

Har en tid kollat finlands motsvarighet till blocket/tradera och rätt saftiga priser på 346:or. Kanske bra exemplar men det vet man ju först då den hänger i händerna. Har även kollat på 339:or trots ”recensionerna” här. Saftiga priser även på dessa. Hittar jag nåt ex. till hyfsat pris blir det till att testa.Köper man billigt kan man ju köpa många😂

Inte för att 550:an på något sätt är tung men är ju intressant att försöka hitta något som vore lite lättare men ändå effektiv för jobbet.

Av de sågar vi kör med är nog 550:an vassat men med överraskande liten marginal. 254 från slutet av 80-talet är en underbar maskin som nog håller jämna steg men är lite tyngre tror jag. Har inte testat med samma svärd och kedja dock. 238 också riktig rapp då den ännu var iskick. Borde kanske skaffa en 242:a..vet inte om de är något lättare men det är något speciellt med 200-a serien. Bara att man utan bekymmer kan ställa förgasaren kryddar ju vardagen👍

Trevlig helg!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämplig såg

Avslutat-02  
#678299
Jumper809 skrev:Tack för alla förslag och råd!

Röjarns tips om att öppna 435:ans dämpare hade jag själv inte en tanke på. Kanske det hjälper denna sega varelse att börja tugga ens lite.
Verkar som stihl härskar på den lätta marknaden iom 201:an Kanske något finns på batteri-sidan men den intresserar mig inte då jag tycker om när det brummar lite.

Har en tid kollat finlands motsvarighet till blocket/tradera och rätt saftiga priser på 346:or. Kanske bra exemplar men det vet man ju först då den hänger i händerna. Har även kollat på 339:or trots ”recensionerna” här. Saftiga priser även på dessa. Hittar jag nåt ex. till hyfsat pris blir det till att testa.Köper man billigt kan man ju köpa många😂

Inte för att 550:an på något sätt är tung men är ju intressant att försöka hitta något som vore lite lättare men ändå effektiv för jobbet.

Av de sågar vi kör med är nog 550:an vassat men med överraskande liten marginal. 254 från slutet av 80-talet är en underbar maskin som nog håller jämna steg men är lite tyngre tror jag. Har inte testat med samma svärd och kedja dock. 238 också riktig rapp då den ännu var iskick. Borde kanske skaffa en 242:a..vet inte om de är något lättare men det är något speciellt med 200-a serien. Bara att man utan bekymmer kan ställa förgasaren kryddar ju vardagen👍

Trevlig helg!


Jo då det händer en hel del..
Och att öka på bränsle tillförseln lite..
👍

Trevlig helg 👍

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg

Joakim S  
#678413
Mikael A skrev:Ett välvårdat exemplar av första generationen Hva 346XPG som är en 45cc såg är ett av de bästa sågarna man kan köpa om man inte hugger yrkesmässigt.

Jag trodde också att 346XPG var en 45 cc såg tills typ i förrgår. Eller ljuger specs:en?

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg

axwell  
#678418
Joakim S skrev:Jag trodde också att 346XPG var en 45 cc såg tills typ i förrgår. Eller ljuger specs:en?

Nämen det är väl generation II !

Edit:dubbeltext.
Senast redigerad av axwell sön 08 nov 2020, 18:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg

Joakim S  
#678422
axwell skrev:
Joakim S skrev:Jag trodde också att 346XPG var en 45 cc såg tills typ i förrgår. Eller ljuger specs:en?

Nämen det det är väl generation II !

Vet ej vilken generation, men det står att det gäller för år 2001-2010.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg

Williamm  
#678441 Det finns 346 45cc och 346ne 50,1 årtal har jag inte koll på. 346ne har primer 346g1 har det inte. Jag tycker att ne är bäst, men den är väldigt nära 550 i effekt och vikt (effekten är samma)

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678445 År 2005 fanns det definitivt inte generation II, så texten i ditt dokument verkar vara fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).