Gallring

1a gallring

22 inlägg 6047 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 1a gallring

Badbollen  
#676791 Ser ut som ett trevligt gallringsbestånd, om än eftersatt! Självgallringen har redan börjat ta vid. Hård konkurrens leder till stressade och försvagade träd. Om du tar ner träd i detta bestånd, finns antagligen överhängande risk för införsel av röta, men självgallring i sig självt är även en inkörsport. Det lilla förbandet gör säkert inte saken bättre, då trädens rötter är utsatta för konkurrens från andra huvudstammar. Vad har du för övre höjd på beståndet? Det blir inte mindre stormkänsligt eller toppsnöbrottssäkert om du väntar...

Malwa
Avatar Fallback

Re: 1a gallring

80-90  
#676793 Gallra å se det som en skogsvårdsåtgärd som kanske ger några ören till bensin å olja .

Användarvisningsbild

Re: 1a gallring

halvproffs  
#676818 Har alltid tyckt att plantavgången har varit stor så därför tätt förband. Här var första gången jag planterade i grönriset och plantorna stod och stampade i flera år innan dom sköt fart.

   TS
Avatar Fallback

Re: 1a gallring

alias  
#676820
halvproffs skrev:Har alltid tyckt att plantavgången har varit stor så därför tätt förband. Här var första gången jag planterade i grönriset och plantorna stod och stampade i flera år innan dom sköt fart.


Ok. Funderade först på om det var snickaren i dig som siktade på att producera träd med riktigt täta årsringar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 1a gallring

isteskog  
#676821 Sätter nog ca 3000 plant/ha. Bra att ha lite reservplantor om det blir avgångar..... 🙂

Avatar Fallback

Re: 1a gallring

wigge  
#688941 Någon som testat ge sig på en nuvärdeskalkyl på manuellt skogsbruk, med andra ord manuell 1:a och 2:a gallring.

Tänker mig att nettot blir bra mkt större om man gör det manuellt + ett större kvarstående virkesförråd.

Med och utan arbetskostnad skulle vara intressant att få uträknat..

Avatar Fallback

Re: 1a gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689048
halvproffs skrev:Har alltid tyckt att plantavgången har varit stor så därför tätt förband. Här var första gången jag planterade i grönriset och plantorna stod och stampade i flera år innan dom sköt fart.


Utan markberedning då? Vad hade du för plantor?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).