Gallring

1a gallring

22 inlägg 6061 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

1a gallring

halvproffs  
#676757 Står i valet o kvalet om jag ska gallra detta.
Är ju så dåligt betalt så jag drar mig för att göra det.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: 1a gallring

wigge  
#676758 Brännved till dig själv?

Användarvisningsbild

Re: 1a gallring

machonisti  
#676759 Är väl en riktig trevlig manuell gallring på hobbykontot i vinter.
Nog förlorar du väl mer på att inte gallra än avsaknad av topp pris?

Användarvisningsbild

Re: 1a gallring

Fredrik Reuter  
#676760 Risk för röta pga näringsbrist, stämmer detta?
Det skulle vara intressant att veta mer om.

Användarvisningsbild

Re: 1a gallring

halvproffs  
#676762
Fredrik Reuter skrev:Risk för röta pga näringsbrist, stämmer detta?
Det skulle vara intressant att veta mer om.


Är min egen slutsats. På svagare granmarker där det bara växer mossa på marken brukar det ofta vara röta i granarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: 1a gallring

isteskog  
#676763 Lurt med foton, men inte är det väl akut gallringsbehov? Annars så är det väl bara att hugga ved av det! Du har ju grejer så du inte behöver leja, Proffset!

Användarvisningsbild

Re: 1a gallring

halvproffs  
#676766
wigge skrev:Brännved till dig själv?


Har jag massor av ändå.
machonisti skrev:
Är väl en riktig trevlig manuell gallring på hobbykontot i vinter.
Nog förlorar du väl mer på att inte gallra än avsaknad av topp pris?


Avvaktar inte toppris men lite skäligare pris vore ju trevligt.

isteskog skrev:Lurt med foton, men inte är det väl akut gallringsbehov? Annars så är det väl bara att hugga ved av det! Du har ju grejer så du inte behöver leja, Proffset!


Akut kanske det inte är men inom nått år är nog ett måste för kronorna är ganska upphissade nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: 1a gallring

martall  
#676767 Sopa ikull allt under 8-10cm i brösthöjd med röjsågen/kedjeröjare , så klarar det sig några år igen och du har en något lönsammare gallring att vänta.

Avatar Fallback

Re: 1a gallring

Amatörhuggare 62  
#676768 Röj
Som dom andra skriver.
👍

Avatar Fallback

Re: 1a gallring

alias  
#676770 Om tanken är att området ska maskingallras och man vill skjuta fram åtgärden några år så kan ev. en radikal underröjning vara motiverad för att höja medelstammen, men om tanken är att manuellgallra det inom några år så hade jag avrått från förröjning av gagnvirkesstammar av barr - fy för den lede att behöva snubbla runt över okvistade granar i massavedsdimensioner med motorsågen!

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 1a gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676771 Ett halvt hektar eftersatt gallring är inget att spekulera i priser för. Sånt sysselsätter jag mig själv med i väntan på bättre tider. Manuellt och sakta enligt principen: "Ju mindre volym desto mindre förlust". När priserna vänder upp blir det inlejda maskiner i bättre gallringar.

Användarvisningsbild

Re: 1a gallring

halvproffs  
#676772 En till bild.

   TS
Avatar Fallback

Re: 1a gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676774
alias skrev:Om tanken är att området ska maskingallras och man vill skjuta fram åtgärden några år så kan ev. en radikal underröjning vara motiverad för att höja medelstammen, men om tanken är att manuellgallra det inom några år så hade jag avrått från förröjning av gagnvirkesstammar av barr - fy för den lede att behöva snubbla runt över okvistade granar i massavedsdimensioner med motorsågen!

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Går och snubblar i sådant om dagarna. Beståndet underröjdes för sju år sen men är fortfarande ogenomträngligt. Men då trodde man ju inte att man skulle bli gående där med motorsåg.

Avatar Fallback

Re: 1a gallring

alias  
#676782
halvproffs skrev:En till bild.


1,4 m mellan plantorna?

Det blir ju fler än 5000 st/ha. Varför så många?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: 1a gallring

machonisti  
#676787 Jag hittar inget att röja där, men...
Verkar så jämngrovt på bild.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).