Gallring

tredet hoppet, vad gjorde jag fel?

5 inlägg 1950 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

tredet hoppet, vad gjorde jag fel?

Nordmann-Tierp  
#670211 Hej,

Jag skulle såga ned ett tre ned och satt upp min logsol smartpusher i ca 50 grader, sågade ett tvärsnitt ditt trädet skulle gå.
Sågade ca igenom hele trädet men hade ca 2 cm kvar och drog på smartpusher'en. Mens den falt långsamt, plötslig "hoppet" tre og gikk helt motsatt väg!
Jag var bered og kom mig unna, men jag vil gjerne lära av mina fel. Noen som kan förklara vad jag gjorde fel?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: tredet hoppet, vad gjorde jag fel?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670219 Utan att se en stubbe är det lätta svaret att du mötte inte riktskär och fällskär. Även om du gjorde det kan man lyfta ett träd från sin stubbe. Har själv gjort detta. Ett stort grenöverhäng kan vara skäl nog.

Användarvisningsbild

Re: tredet hoppet, vad gjorde jag fel?

anersimyra  
#670221
Nordmann-Tierp skrev:Hej,

Jag skulle såga ned ett tre ned och satt upp min logsol smartpusher i ca 50 grader, sågade ett tvärsnitt ditt trädet skulle gå.
Sågade ca igenom hele trädet men hade ca 2 cm kvar och drog på smartpusher'en. Mens den falt långsamt, plötslig "hoppet" tre og gikk helt motsatt väg!
Jag var bered og kom mig unna, men jag vil gjerne lära av mina fel. Noen som kan förklara vad jag gjorde fel?

Jag gissar på att trädet var högt, klent och hade baklut?😬

Avatar Fallback

Re: tredet hoppet, vad gjorde jag fel?

Brorsan  
#670225 Ta några kort på stubben.
Var det mycket motlut på trädet?

Användarvisningsbild

Re: tredet hoppet, vad gjorde jag fel?

anersimyra  
#670237 För att undvika att det händer igen så ska du lägga fällskäret en aning lågt så att brytmånen får stöd när du använder en s.k fällriktare eller när du använder kil. Detsamma görs lämpligen även vid lågt anbringad draglina där trädets tyngdpunkt befinner sig högt över draglinan..👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).