Gallring

Kör alla efter gallringsskog?

9 inlägg 3419 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kör alla efter gallringsskog?

Kjohan  
#670173 Hej!
Inköparen kommer om en vecka och ska titta på en första gallring.
Kan man säga att man vill göra en försiktig första gallring eller blir det alltid efter gallringsmallen.
Jag har nämligen sett tämligen förstörda objekt i olika delar av landet.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Kör alla efter gallringsskog?

Hanatorp  
#670174 Det är du som bestämmer inte inköparen.

Avatar Fallback

Re: Kör alla efter gallringsskog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670176
Kjohan skrev:Hej!
Inköparen kommer om en vecka och ska titta på en första gallring.
Kan man säga att man vill göra en försiktig första gallring eller blir det alltid efter gallringsmallen.
Jag har nämligen sett tämligen förstörda objekt i olika delar av landet.


Kolla med de som ska göra jobbet och se hur det brukar se ut efter dem. Inköparen och vad han säger kan du strunta i. Hans jobb är att få din autograf på kontraktet. De flesta inköpare bryr sig mera om älghundar än om praktiskt skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Kör alla efter gallringsskog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670177
Hanatorp skrev:Det är du som bestämmer inte inköparen.


Som det framkommer i en annan tråd: När det redan har hänt så är det försent.

Avatar Fallback

Re: Kör alla efter gallringsskog?

Axl  
#670195 Skulle säga att för det mesta blir det inte efter gallringsmallen utan efter blicken hos maskinföraren. Be att få se något referensobjekt som den tilltänkta entreprenören kört.

Användarvisningsbild

Re: Kör alla efter gallringsskog?

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670208 Lej in en skördare själv och sälj som leveransvirke, har gjort så och kämpar på med traktorn på de smala vägarna där ingen normalstor gallringsskotare kommer fram..

Användarvisningsbild

Re: Kör alla efter gallringsskog?

Kjohan  
#670220 10 mil ifrån mig och lite kuperat som jag tror att inte en traktor klarar av.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kör alla efter gallringsskog?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670297 En bra dialog med inköparen löser det mesta. Min senaste gallring med Södra blev väldigt bra, vi gick igenom beståndet som skulle gallras och kom överens om vad som skulle göras. Entreprenören som gjorde jobbet med en H8 skördare och en Malwa skotare följde det vi kom överens om och gjorde ett mycket bra jobb så att 1:a-gallringen gick med plus, mer än 5 kSEK/hektar).

Användarvisningsbild

Re: Kör alla efter gallringsskog?

Elis76  
#670388 Norra Skog gjorde en finfin låggallring åt mig i Augusti. [Låggallring minskar risk för vindfällen, snöbrott och insektsangrepp tills rötterna hunnit stabiliseras]

Jag gick först igenom hela beståndet tillsammans med inspektorn och bestämde trakten som skulle gallras, stickvägarna, var virket skulle läggas upp samt vilka övriga träd utanför trakten som skulle tas ner som: sågtimmer, barrmassa och lump. Som underlag hade vi min skogsbruksplan och flygfoton som inspektorn tagit.

Därefter underväxtröjde vi och maskinlaget kom in och gallrade och skotade ut allting inom samma vecka.

Jag var med och pratade själv med förarna under hela processen, och ingenting blev sönderkört.

Virket sorterades upp på avlägget som: barrmassa, lövmassa och rundvirke. Därefter fotograferade vi travarna och mätte upp m3tpb [travat på bark] och räknade om det till fub för att senare kunna stämma av mot mätsedlarna från Biometria. Efter transport från avlägget slätade maskinlaget till hjulspåren efter timmerbilarna med en större lastmaskin.

Det är nog viktigt att vara fysiskt delaktig i hela processen eftersom det är svårt att rätta till något efteråt när allting är nertaget.

Bifogar en länk med lite matnyttig information.

https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... ag-gallra/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).