Gallring

Finns det någon ekonomi?

7 inlägg 3566 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finns det någon ekonomi?

Solve5  
#666793 Finns det någon ekonomi att ta sig an gallring åt ex. Holmen med små maskiner typ Malwa 560h och Malwa 560f? Vad bör timpriset ligga på för att få någon form av lönsamhet? Nya obelånade maskiner är tanken. Hoppas på seriösa svar



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Finns det någon ekonomi?

Grålle52  
#666798 Om du har 4-5 mille i cash hade iaf jag gjort nåt annat med dom.

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon ekonomi?

Torbjörn Johnsen  
#666802 Timpriset kan du säkert göra en kalkyl på baserat på kapitalkostnad, avskrivning, driftskostnad inkl underhåll och lön till piloten. Öven om du köper maskiner utan att behöva ta lån så bör man ju räkna med en kapitalkostnad. Ditt kapital bör ju ha en alternativplacering som kan användas som referens.

Sen är frågan hur lätt det är att få köra på timme? Det är nog vanligare att köra på kubikpris. En helt avgörande sak är kunskapen, erfarenheten och förmågan att göra bra gallringar. Hur driven maskinförare är du och har du tillgång till någon mer som är duktig att köra gallring?

Ska du köra på kubikpris så behövs det säkert kanske 40-50 kr/m3fub mer för skotaren (beroende på köravstånd) än vad motsvarande bortsättning skulle vara för en stickvägsgående gallringsskotare. Aktuella timpriser för en Malwa-skördare och Malwa-skotare finns det säker någon här som har bra koll på. @swetrac ?

Här finns en tråd med liknande diskussion: Driftkostnad för en Malwa 560C

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Finns det någon ekonomi?

hfab  
#666815
Grålle52 skrev:Om du har 4-5 mille i cash hade iaf jag gjort nåt annat med dom.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon ekonomi?

rejser  
#666819
Grålle52 skrev:Om du har 4-5 mille i cash hade iaf jag gjort nåt annat med dom.


Det vill säga köpa mer skog :)

Men kollade själv på samma sak, och har pratat med lite maskinförare Hur det är med drift och om man blir stående kontra ekonomi.
Utbildning, certifiering osv.

Slutade lyssna i mitten.
Om man hade haft en äldre stående kanske, men då kanske man står med driftproblem vilket påverkar leveranser.

Men blir spännande att läsa vad egna förare skriver.

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon ekonomi?

Solve5  
#666822 Tanken är inte att enbart köra på uppdrag utan maskinerna skall även gå i egen skog, dock är gallringsbehovet på egna gården inte tillräckligt för att investera i maskiner även om jag har endel skog, möjligen i en 560c.

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det någon ekonomi?

Aleck  
#666823 En annan sak som kan vara svårt att räkna med är stillestånd. Hur mycket mera per timme måste man lägga till för att täcka dagar/veckor då det av olika anledningar inte går att köra?
Och om man kör på kubik, kommer det stå en summa i kontraktet med Holmen på minsta årliga kubiksumma som man kan slå ut kostnaden på för att beräkna vad man måste ta per kubik för att gå runt?

Om det inte går att få svar på frågorna ovan så är det helt omöjligt att skapa en kalkyl som täcker utgifterna sett per år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).