Gallring

Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

435 inlägg 74186 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

fendt311  
#674779 Burrr. Blött och snö. Du har gjort ett otroligt bra jobb. Kommer att bli fint. 👍👍

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#674791 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:16, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674816 Kul med annorlunda trädslag! Det är även min erfarenhet att mindre antal udda träd gärna blir totalskrot.
”Provplantera” en låda är bortkastat om man inte har tid att trädgårdssköta dem.
Har börjat röja i 10 ha lärk/contortaplantering
.
$matches[2]

Viltskador finns, men inte katastrof . Där plantörerna råkat sätta contorta på den bördigare lärkdelen ser den hemsk ut, medans den ser ok ut på magrare delen.
1603218710_17135782-a5d0-4133-a21c-197cf7de8c4d.jpeg

Lärken betas, men verkar repa sig bättre än tall. På lite håll ser det nästan bra ut..

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#674828 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:16, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Trocadero  
#674844 Hej Älgfoderodlare
Vad använder du för nät till dina plantskydd? Och var köper du det?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#674865 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:16, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674886 Önskar jag haft tid att använda dylika plantskydd när jag satte hybridasp för 15 år sedan! De är tuggade av sork, hare,rådjur, älg och senast bäver. Runt 25% av plantorna kvar och min förhoppning är att de kan ge en vägg av rotskott vid avverkning om 5 år. De har växt bra, skador till trots.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#674888 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#674961 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#674965 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#717700 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#720716 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#720719 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#720722 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

HannuRöj  
#720736 Detta jordtillläggmetod har jag också försökt utväckla!

Iden av det har kommit av dikesjorden som kan plaseras under skärmen direkt som färdiga planteringspunkterna.
I fjol jag satt första granplantorna efter dikesrensning i mosskanten. Varje punkt innehåller bra mineraljord.
Sånt mark är väldig svårt att få föryngrad genom vanliga kalavverkning, högläggning och plantering av gran. Som traditinellt tvåsiktad björk-gran bestånd har också sina egna utmaningarna efter kalavverkning och tar helt enkelt för mycket tid. Sånt mark har så mycket potential att det inte är klock att låta den vara i djungelställning år efter år.
Det gör ingentig om granarna blir lite flerålder, sammt björk och tall blandning passar mig mer är bra.

Som vanlig skogsködsel problemet är att om plantorna kommer, kommer de alldeles för tidigt och detta gäller alla skogsmarker. Oftast ett par år efter gallring ser man fina plantråder i hjulpåren.

Men hur borde en fulltätt bestånd avverkas att plantorna överlever är väl den stora frågan 🤔 .!

Jag faktiskt har tänkt så tall under gran i en stenig backe. ( 🤣 Låter galet nu när jag säger det)
Alltså så tall med en lätt jordtillägg och sen avverka strax efter sådd eller två-tre år efter sådd, men ser risken för stort att plantorna överlever inte om skogen avverkas i första sommareneller hösten. Snövintern går bra, men det kan man aldrig veta när har vi snö i Egentliga Finland. Jättestora är granarna inte så mängden av ris borde skördaren kunna kvista på högorna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).