Gallring

Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

435 inlägg 74149 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667078 Jo, folk tycker att jag ska gallra här och där, samtidigt som jag sett när de får ta reda på vindfällen där de nyss gallrat. Blir liksom ingen tillväxt av det.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#667307 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

sveakatten  
#667647 Detta kanske är något för dig Älgfoderodlare, titta 8 minuter in i filmen. :D

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#667718 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#669907 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Skoginorden  
#670146
Älgfoderodlare skrev:Ytterligare några saker jag provat, är att försöka få upp ett antal exoter som kanske INTE borde kunna växa där vi har våra marker. Av de arter jag har idag, har några haft det svårt att etablera sig, medan andra har det gått bättre för men har inte än visat på samma tillväxt som bl.a. vår egen Gran eller Tall. Jag har gjort försök med plantering, dels på gammal åkermark men även ute på hyggen. För de flesta arter oavsett Tall eller Gran, har de på olika sätt producerats som planta. Jag har till vissa köpt frön o dragit upp själv eller köpt färdiga plantor eller plockat dom där de redan vuxit som självföryngrade. De flesta arter verkar ha en tendens att överleva bättre i eller i närheten av skärmande träd eller som direkt underväxt i täta grupper. Jag antar att det mer eller mindre är en direkt effekt av att de inte borde klara av klimatet här uppe. Men ev. så kan det inför en utökning av en tot. tillväxtvolym / areal, vara alternativ om de både kan överleva men även på sikt tillväxa bättre om klimatet förändras ytterligare o vi får en förskjutning av växtzonerna längre norrut. Främst ser jag då möjligheten att odla vissa arter som direkt underväxt i lövskärmar o ner skärmarna avvecklas, ha ytterligare ett bestånd av växtliga arter under den än vår egen Gran samt att kanske även hitta de som kan vara mer resistenta mot vissa sjukdomar. Men jag har även en tanke om att i framtiden, kunna utveckla o få bestånd som skulle kunna fungera som fröbanker för att kunna skapa provenienser som blir mer gångbara av arter som det kan vara svårt att hitta plantmaterial av idag även för de sydliga delarna av Sverige. Här är ju bl.a. Sitkan ett sånt ex. Antalet arter kommer att utökas ytterligare under kommande år, men alla jag har är inte med i denna redovisning.

Det är tack vare dej som en annan hänger kvar på forat Älgfoderodlare! Har lite egna idéer som ja provar utan å lyssna på dom lärda för orkar inte debattera med forskare som vet bäst och mest går på siffror, det man själv ser och upplever av små åtgärder kan inte dom se! Heja dej och andra som vågar pröva lite annat 💪

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#670150 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#674396 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#674398 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

fendt311  
#674423 Många gånger man sitter och förundras över alla på skogsforum. Hur hinner dom med allt? Det där var innovativt. Det där var lärorikt. Att jag inte tänkt på det. Vad många är hjälp samma och kunniga. Listan min kan göras lång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#674517 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

fendt311  
#674524 Menade dina fejningsskydd. Samt alla andra innovativa , smarta lösningar som man lär sig här på skogsforum. Allt från skogsbruk till vardagliga livet. 😊

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#674531 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

fendt311  
#674532 Håller med dig fullständigt. 👍👍

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#674762 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 06:22, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).