Gallring

Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

435 inlägg 73414 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#757340 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 03:45, redigerad totalt 1 gång.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#757707 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 03:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#758918 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 03:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Brakbrakaren  
#758941 Vilken arbetsmyra!
Utan att uttala mig om er väg, vad trött jag är på felhyvlade/söndersladdade vägar...

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#758979 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 03:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#758983 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

T Landström  
#759016 Är det din väg eller är det vägföreningens?
Vi gjorde en bärlagerförstärkning på en sträcka av vägföreningens väg.
Fick 70% i bidrag av trafikverket.

Älgfoderodlare skrev:
Brakbrakaren skrev:Vilken arbetsmyra!
Utan att uttala mig om er väg, vad trött jag är på felhyvlade/söndersladdade vägar...


Det som har hänt o händer fortfarande, är att vägen blir bredare men lägre ju mer man hyvlar. Vägbanken är för lös med för mycket jordblandning o sten. Så nu när de börjat komma för djupt vid hyvlingen, drar de upp stenar från grundfyllningen som kommer i dagen. Det gör att hyveln hoppar o det bildas vallar tvärs över vägen.
Så nu i år kommer det att grävas upp riktiga diken o läggas på någon dm med ny fyllning på toppen. Men med den risken att vi har samma sit. om några år igen.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#759020 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:11, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#759022 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759033 Förstärk vägbank från dikena med typ 0-120 där vägen är svagast

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759044
Älgfoderodlare skrev:Då morgonen bjöd på regn o jag inte har några skogliga måsten. Så fick det bli lite "innejobb". Jag har under något år, haft en 100 m's rulle med elkabel som jag tänkt att jag skulle göra en skarvsladd av för att kunna jobba med elsåg när jag stamkvistar på de grövsta Tallarna runt på marken runt vårt hus.

Kabeln ser lite klen ut. Om den bara är på 1,5 mm2 så har du lite mer än en 1 ohm i vardera ledaren per 100 meter. Kör du 10A igenom kabeln (ungefär 2 kW) tappar du 20V i spänning.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#759052 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#759053 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#759127 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

HannuRöj  
#759135 Får jag gissa? Den där krogiga tallkvist ska bli taklampa eller någon annat inredningselement. Och den raka är ett skaft för någon trädgårdsverktyg. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).