Gallring

Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

435 inlägg 74258 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#753542 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:17, redigerad totalt 1 gång.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#754119 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#754123 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda shttps://skogsforumkogsskötsel hos Älgfoderod

skogshare  
#754124 @Älgfoderodlare, även om det är långt mellan er vore det spännande att höra hur din uppfattning om hur dina och bröderna Erikssons -i Hyssna- målsättningar och åsikter om nyttan och behovet av olika skogsskötselåtgärder/strategier principiellt skiljer sig åt.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda shttps://skogsforumkogsskötsel hos Älgfoderod

Älgfoderodlare  
#754127 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda shttps://skogsforumkogsskötsel hos Älgfoderod

skogshare  
#754139
Älgfoderodlare skrev:
skogshare skrev:@Älgfoderodlare, även om det är långt mellan er vore det spännande att höra hur din uppfattning om hur dina och bröderna Erikssons -i Hyssna- målsättningar och åsikter om nyttan och behovet av olika skogsskötselåtgärder/strategier principiellt skiljer sig åt.


- Nja, nu är väl inte våra skogsskötselåtgärder o tanken bakom, det som skiljer oss åt, utan snarare grunden till o förutsättningarna med o av det vi skapar oss att jobba med. För även om vi jobbar med ganska samma arter av trädslag, så har de ju så helt andra förutsättningar. Men som helhet, så har vi i mångt o mycket samma erfarenheter av våra sätt att bruka skog o att det skapar även till största del samma utvecklingar i bestånden, dät tiden till utveckling skiljer oss mest. Jag får ju mer tid att jobba med de små ingrepp jag gör via längre omloppstid. Så bildandet av vad jag får ex. av undertryckt självgallring, har även dom fast inte i samma omfattning.
Det som de planterar, sköter de ju med målsättningen att få så många som möjligt till färdiga avverkningsbara träd av god kvalitet, med så få o små kostnader som möjligt på vägen dit. Där är vi nog helt lika i uppfattning.
De röjer o gallrar minimalt, där är vi också lika. Även om jag via mer självföryngring, får mer av o gör mer av min självgallring över tid. Med stamkvistningen försöker jag ju söka mer av kvalitet också. Av vad jag läst om o sett i deras filmer, så gör även dom en del kvistning men då främst på Björk o Lärk ( om jag inte minns fel ).
Så tid o förutsättningar är nog det som skiljer oss mest åt, inte mycket annat.


Stort tack, @Älgfoderodlare för utförligt och givande svar!

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#754774 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#754785 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#754898 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#754901 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:23, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#754905 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#754908 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#755015 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#755499 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#756069 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:25, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).