Gallring

Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

435 inlägg 74198 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#730096 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:41, redigerad totalt 2 gånger.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

plax  
#730099 Hej älgfoderodlaren, har du funderat över om det kan vara bidragande till bättre tillväxt att du genom stamkvistningen får en snabbare uppvärmning av markytan på våren?
Marktemperaturen avgör ju till stor del vad som händer i marken. Mineraliseringen av växtmassa startar tidigare och träden får mera näringsämnen när de verkligen behövs (maj-juni)
Mvh

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#730101 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

hpskog  
#730111 Godmorgon Älgfoderodlare.
Trevligt och intressant att läsa det du delar med dig av. Och ditt senaste inlägg visar på att du verkar vara en väldigt ödmjuk och trevlig person. Att du skriver ord som tendens, verkar som och sia om visar på att du inte vill tala om hur det blir, utan vad du tror att det kan bli.
Nu drar jag till skogen och underväxtröjer åt en markägare som inte hinner innan snön kommer.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#730161 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#730164 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

339  
#730191
Älgfoderodlare skrev:När det gäller volymproduktion av Asp, så vart jag lite kluven över att göra detta inlägg i kat. "Trädslag" eller i min egen tråd. Det fick bli här då den tenderar flera olika frågeställningar.
Bakgrunden är att jag har ett antal områden med rikligt med rotuppslag av Asp. Det finns 2 - flera vuxna träd som ursprungsträd / moderträd för tillväxten. Började så smått för någon månad sedan o har fortsatt idag, med att stamkvista / röja i ett av bestånden. Det är ca. 0,3 - 0,4 ha, SV lutning mot gammal åkermark. Stamtätheten är . . . - Ja, kan man kalla den enorm ! Efter att ha läst en del om förutsättningarna o skötseln av Asp, så verkar den ju kunna leva o utvecklas med högre stamtäthet o skiktning än ex. Björk. Är det någon mer som provat att skapa hög volymproduktion av Asp o hur har det gått ?


Så kul och bra att du lyfter frågan angående asp! På tal om trollen så har jag idag varit ute i markerna på ett eftersatt hygge (bortlejd fuskplantering) och haft liknande frågeställning!

Som små oaser av tät spikrak asp. Björk och gran närmast och även inklämt i själva aspbeståndet.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#730222 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

339  
#730230
Älgfoderodlare skrev:
339 skrev:Så kul och bra att du lyfter frågan angående asp! På tal om trollen så har jag idag varit ute i markerna på ett eftersatt hygge (bortlejd fuskplantering) och haft liknande frågeställning!

Som små oaser av tät spikrak asp. Björk och gran närmast och även inklämt i själva aspbeståndet.


De jag har som står inne i bestånd med andra arter, har som oftast en rak o fin stam. Många av dom klarar av att växa ifrån både Tall o Björk som unga. Men även där jag har de äldsta Asparna idag, så är de de högsta träden i dessa bestånd. Man kan ju alltid hoppas på att det blir en större efterfrågade i framtiden, o då kan det ju vara bra om man redan har.


Jag har på ett annat område några enorma aspar. Mycket kubik/ha skulle det bli. Jag kommer då spara mer asp än farsgubben gjorde och hoppas den kommer till nytta i framtiden, både för människor och djur.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#731049 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Sjögården  
#731055 Asp duger bra till evighetsträd och viltfoder.För den som vill producera bra tallskog är det bara att se till att de inte finns.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#731096 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#731101 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Alvarsson  
#731103 Tack för informativa bilder.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#731105 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:43, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).