Gallring

Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

435 inlägg 74132 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Sjögården  
#728637 Det är bra ,Älgfoderodlare, fortsätt så,man skall arbeta efter vad man tror på och trivs med.
Sen är det en annan sak att det är omöjligt att dra slutsatser av vad du och jag har sett och iakttagit på våra unika fastigheter och försöka överföra det till skogsbruket i stort.
Där är nog forskningen svår att överträffa.. 😉

Malwa
Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

ujja  
#728648 Den här tråden är trevlig läsning och det sätt som du Älgfoderodlare sköter skogen är väldigt tilltalande ur många perspektiv, man blir sugen på att gå ut och stamkvista istället för att bara köra röjsåg.
Men jag tänker också att tillväxt i skog påverkas av så många yttre faktorer att det är väldigt svårt att dra slutsatser samtidigt som omloppstiderna är så långa. Vi har också miljöförändringar som förändrar de yttre faktorerna.

I min värld är kanske målet inte heller optimal tillväxt utan snarare att sköta skogen utifrån egna möjligheter och referenser där tillväxt ska samsas med rekreationsvärden och ett trevligt skogsbruk som hobby.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#728868 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#728980 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#730047 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

HannuRöj  
#730064 😀 Låter väldig intressant, Älgfoderodlare.

Inga erfarenheter som huvudträdslag pga viltbete har jag heller. Jag har låtit asparna stå i smågrupper bland gran om det äverhuvudtaget finns asp kvar vid första galring. Som skärmträd för gran är asp inte så bra som björk. Hård rotkonkurrens gör att granarna blir väldigt ytrotiga. Sammt är aspblad inte lika näringsrika som björkblad.

Moderträdet hjälper väl inte alls slyn. Fäller man trädet växer slyn fortfarande minst lika bra 🤔 .

Det vad jag har sett i åköarna som efter avverkning har blivit fullt med aspsly men inte lika hårdbetat börjar asp gallra sig själv väldig bra i ca 6 m höjden.
Risk för röta är stor vid röjning så jag skulle låta döende vara kvar, endast klippa topparna av dom som står för nära blivande huvudstammar.

👍 Tätt och en lätt gallring är väl mest produktivt för att glesare bestånd börjar slya och tappa tillväxt.

😥 Jag har märkt att markbereddning dikning och hjulspårerna orsakar röta för aspar och även för slyn så det måste tas hänsyn vid slutavverkning om aspslyn ska utnyttjas som föryngring.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#730073 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Lars Lundqvist SLU  
#730074 Kom ihåg att aspuppslag är kloner. Det är alltså samma individ och dom sitter ihop under marken.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#730077 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

macke  
#730079 Måste flika in med att det är en väldigt intressant tråd det här
Har en fundering bara ,hur länge har du denna typen av skötsel metod med intensiv stamkvistning.?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#730080 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#730082 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

macke  
#730085 Ok.
Försöker också har stamtäta bestånd. Många positiva fördelar med det. Det jag funderar på är dom rena björkbestånden . När går du in och "ställer ut björken",jag försöker hålla ihop beståndet så länge som möjligt man slipper ju underöja å granen trivs. Men sedan vill man ju få till dimensionsutvecklingen. Som jag förstår så tycker du att du får till det med stamkvistningen. Har jag förstått det rätt?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#730087 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

macke  
#730091 Ja det märks ganska tydligt att om man vill få ut mer sårbart av björken så behöver man hjälpa en del björkar på traven med lite stamkvistning.
Är ganska stor skillnad på när dom släpper kvisten på individnivå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).