Gallring

Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

435 inlägg 73423 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#728545 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:46, redigerad totalt 1 gång.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Lars Lundqvist SLU  
#728560 Nej, du la upp en bild på grannens tallskog och en på din egen och påstod att skillnaden var stamantalet.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#728592 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Erre  
#728600 Många träd = alla slåss om att vinna höjd så fort som möjligt. I täta bestånd så blir det klena årsringar.

Färre träd = (dvs efter gallring) dom stabiliserar sig för den ökade vindutsattheten och lägger på sig tjockare årsringar.

Eller?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Lars Lundqvist SLU  
#728605 Årsringarna påverkas, inte höjdtillväxten.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Erre  
#728607
Lars Lundqvist SLU skrev:Årsringarna påverkas, inte höjdtillväxten.

Okej.
Det jag skrev är något jag matats med i många år.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#728608 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#728611 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Lars Lundqvist SLU  
#728614 Övre höjden i bestånd påverkas normalt inte alls av vare sig stamantal eller gallringar. Sen finns det undantag men de ligger så långt utanför normala omständigheter att man kan bortse från dom.

Diametertillväxten beror i första hand på kronstorlek och vindbelastning.

Problemet med de observationer som någon gör i vardagen, så att säga, är att vi människor tenderar att i första hand lägga märke det som bekräftar det vi tror, det vi förväntar oss. Om Älgfiderodlare tror att träd blir högre om de står tätt och ser att grannen har ett glesare bestånd som är lägre, så bekräftar det vad han trodde. Jag som vet att förbandsförsök visar att höjdtillväxten inte påverkas, noterar istället skillnaden i markvegetation som indikerar skillnad i bonitet.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Lars Lundqvist SLU  
#728615
Älgfoderodlare skrev:ju mer jag gör av åtgärder för att skapa förändringar i det nedre skiktet. Ju mer ser jag händer i det översta, d.v.s. toppskotten.

Väljer du då helt slumpmässigt när du ska göra åtgärder och inte, och mäter du skillnaderna?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#728620 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#728623 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Lars Lundqvist SLU  
#728624
Älgfoderodlare skrev:Det som var gårdagens "onormala", ( enl. forskning ) är dagens normala, med förändrade tillväxtbetingelser etc. ?

Nej, när jag pratar om "långt utanför det normala" så menar jag det. Det finns exv fältexperiment med 200 000 st/ha, eller första gallring från ca 2000 st/ha ner till 300 st/ha. Det du skrivit om hur du gör uppfattar jag inte alls som extremt.

Älgfoderodlare skrev:jag sköter ALLA stambildande träd likadant.

Hur vet du då hur de skulle ha vuxit om du inte hade gjort som du gör? Enda sättet att se effekt av en åtgärd är att ha en kontroll som inte behandlats, och för att vara säker på att det blir en sjysst jämförelse måste man se till att man lottar vilka som ska behandlas och inte, och upprepa på flera ställen.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728625
Lars Lundqvist SLU skrev:Övre höjden i bestånd påverkas normalt inte alls av vare sig stamantal eller gallringar. Sen finns det undantag men de ligger så långt utanför normala omständigheter att man kan bortse från dom.

Diametertillväxten beror i första hand på kronstorlek och vindbelastning.

Problemet med de observationer som någon gör i vardagen, så att säga, är att vi människor tenderar att i första hand lägga märke det som bekräftar det vi tror, det vi förväntar oss. Om Älgfiderodlare tror att träd blir högre om de står tätt och ser att grannen har ett glesare bestånd som är lägre, så bekräftar det vad han trodde. Jag som vet att förbandsförsök visar att höjdtillväxten inte påverkas, noterar istället skillnaden i markvegetation som indikerar skillnad i bonitet.

Detta stämmer riktigt bra på ett av mina granbestånd jag brukar visa upp.
Båda är planterade samtidigt med samma typ av plantor. Men på ena sidan en stenmur står träden på skogsmark och på andra på före detta åker merk.
Planterat 1985 båda sidor är 22 m i höjd men de på skogsmarken är slanka och finkvistiga 1200 st/ha på andra sidan är de grova och frodvuxna. 1300 stam

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#728629 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 04:47, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).