Gallring

Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

85 inlägg 7758 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
Vardon skrev:Kul och intressant läsning om en intressant person

Tack själv för att du tar dig tid o intresse att läsa.

Malwa skogsmaskiner för gallring demotour
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Erre skrev:
Vardon skrev:Kul och intressant läsning om en intressant person

+1 på det.

Kul att få ett ansikte med på Älgfoderodlare. 👍

Nu fanns det väl något som " Uvskogen " la upp för något år sedan, då vi utväxlade lärkplant. Jag såg nog lika illa ut då också !
Men tack ändå !

Användarvisningsbild

halvproffs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665506 Bara att hålla med om alla positiva inlägg i tråden! Jag som trodde i min enfald att jag var den ende eller få som stamkvistar och då dyker det upp en som klår mig med hästlängder 👍😊

Flax12  
#665508 Ett riktigt intressant repotage! Och ett bra exempel på den mångfald som en självverksam skogsägare kan skapa. Egna tankar och egna erfarenheter i egen skog. Bra jobbat Älgfoderodlare! Man vill se mer.....

Användarvisningsbild

fendt311  
#665519 Ett av dom intressanta repotag som skogsforum levererat. Inte många jag lyfter på ( hatten) huggar hjälmen för. Älgfoderodlare är då en av dom. 👍

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665520 Man undrar om det ska krävas mycket egentid för en annorlunda skötsel. Men det är väl mest stamkvistningen som inte går att ersätta med maskiner.
Bra reportage och en eloge till huvudpersonen från en stamkvistarkollega.

Användarvisningsbild

Knagge  
#665635 Jag tittade på bilderna i Röjning på egen mark sida 42 .
Det ser bra ut och sekatören är perfekt i röjskog .
Hur gör du med förväxande björk i tallbestånd ?
Stamkvistar du dom eller sågar du av toppen på dom eller röjer du ner dem .

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Knagge skrev:Jag tittade på bilderna i Röjning på egen mark sida 42 .

Ursäkta att jag dröjt med svar, men har varit bortrest ett dygn. - Jo, jag stamkvistar även dom. Om det är så att Björken tenderar att piska ( störa Tall el. Gran ) som är likvärdiga eller i höjd att att Björken nått något längre. Så kvistar jag främst bort de som kan skada / hindra tillväxten på omgivande träd. Har nog en del ex. så jag kan ta en bild o lägga upp. Ska ut o jobba nu så det kommer bilder till kvällen i olika trådar.

Användarvisningsbild

Robbie  
😎

Här kanske du har något när höjdrädslan tar över. Himla intressant sätt du sköter skogen på och måste va riktigt effektivt mot älg. Vi ska upp med klassen mot Sveg nu snart men vad jag vet är inget stopp planerat hos dig, om än det borde vara!

morco  
#665719 Rolig pryl som säkert funkar för spikraka stammar med klen torrkvist, tror ändå man behöver stolpskor eller stege för att hämta ner den när den huggit sig fast.
Den ser inte riktigt ut att vara byggt för att plocka ner genom att fälla trädet den fastnat i🙂

morco  
#665720 Måste även stämma in med tidigare skribenter, himla trevligt reportage och ett otroligt arbete du gör älgfoderodlare, hoppas du fortsätter beskriva ditt brukande här på forat!

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Knagge skrev:Jag tittade på bilderna i Röjning på egen mark sida 42 .

Du får ursäkta bilderna, men det blev lite sent innan kameran kom fram.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
halvproffs skrev:Bara att hålla med om alla positiva inlägg i tråden! Jag som trodde i min enfald att jag var den ende eller få som stamkvistar och då dyker det upp en som klår mig med hästlängder 👍😊

Har kört lite drygt 7 timmar idag. Är inne på 4 eller 5 omgången i detta bestånd. Blir upp emot 8-9 m på samtliga nu. De har ju växt till sig både på höjd o kvistgrovlek, så det blir rätt knogigt. Lite stel här o där. Men det är det värt.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
lfq skrev:Man undrar om det ska krävas mycket egentid för en annorlunda skötsel. Men det är väl mest stamkvistningen som inte går att ersätta med maskiner.
Bra reportage och en eloge till huvudpersonen från en stamkvistarkollega.

- Ja, tacka inte bara mig, jag var ju bara statist. Det är ju Torbjörn som formulerat texten o förmedlat allt o stod ut en hel dag med mig !

- Ja, visst tar det tid ! Men jag gör ju allt för hand. All stamkvistning är ju endera från marken eller stegar. Allt undertryckt som är dött som jag inte kan rycka upp med rötterna, sågar jag av med handsåg. Sen bär jag ju som oftast bort allt större avfall till högar o jag lägger ihop kvistar / grenar för bobyggande fåglar. Lämnar en del dökvist som jag trampar eller bryter sönder. Skogen ska ju trots allt också vara en upplevelse att vistas i ! Brukar ha Rödhake runt mig när jag kvistar. Förmodligen så rör jag upp en massa insekter som de gillar att fånga. Idag satt en flock med Korsnäbbar o tittade på mig när jag stamkvistade från stege. Så när allt är lugnt o stilla utan motorljud, så finns ju naturen inpå en hela tiden.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Robbie skrev:https://youtu.be/w2Hp0DQgVvI 😎

Här kanske du har något när höjdrädslan tar över. Himla intressant sätt du sköter skogen på och måste va riktigt effektivt mot älg. Vi ska upp med klassen mot Sveg nu snart men vad jag vet är inget stopp planerat hos dig, om än det borde vara!

När det gäller framförallt Tall, så tycker ju jag att jag ser att de kommer snabbare ur beteshöjd via stamkvistningen o tätheten. Det mesta övriga i lövväg finns ju där just för Älgen. Men mängden / antalet av varje art, gör ju att de också kommer till stammade träd. Öppenheten via kvistning verkar ju även vara positivt för markfloran som i sin tur är bra för viltet också.
Vart är det ni ska då på den resan ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).