Gallring

Ormbunkar i gallringsskogen.

7 inlägg 4807 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ormbunkar i gallringsskogen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653097 Hur ska man tänka när det förhatliga ogräset fortfarande frodas i den uppväxta gallringsskogen?
A. Det finns uppenbarligen tillräckligt med ljus och näring i beståndet oavsett vad gallringsmallar och skogsblick säger så låt beståndet vara ifred och producera mera virke istället för mera ormbunkar.
B. Gallra är aldrig fel så kör på.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Ormbunkar i gallringsskogen.

339  
#655855 Ormbunkar och ogräs fyller en funktion det också. Biologisk mångfald är väl det fina ord man kallar det. 🌲

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar i gallringsskogen.

jannee  
#655868 Precisera gärna vilken funktion just ormbunkar har.
Om du inte menar att de ställer till en massa extraarbete för att få en bra föryngring, man kan få hålla på i flera år med att slå eller trampa ned detta otyg - Om man inte är kvick och behandlar hela hygget direkt med ROUNDUP.

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar i gallringsskogen.

339  
#655872 Var ett försök att vara ironisk. Jag vet inget om ormbunkars funktion i naturen. Men kan gissa att det finns något småkryp som använder dem på något sätt.

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar i gallringsskogen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655899 I föryngringsfasen är de ett fördärv. Min fundering är att om de är kvar i uppvuxen skog så är där tillräckligt glest utan gallring. Det är inte så ont om dem så man måste vara rädd om dem för den sakens skull.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ormbunkar i gallringsskogen.

fax  
#655973
1594674877_dsc_0321.jpg
1594674877_dsc_0323.jpg
Finns det något sätt att ta kål på örnbräken? Eldkastare eller napalm verka vara något lite överdrivet. Har man en tallplantering med upp till 1,8 m höga örnbräken så är det bara att krypa ner i grönsakerna för att hitta tallplanten. Som tur gjorde vi markberedning med harvning så man kan hålla sig i spåret. Högläggning hade varit katastrof. Rycker man örnbräken rakt upp går det halvhyfsat. Bilder före och efter rensning.

Användarvisningsbild

Re: Ormbunkar i gallringsskogen.

Erre  
#655979 Hopplöst innan plantorna kommit över.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).