Gallring

Skorpbark

3 inlägg 2624 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skorpbark

PerJS  
#649640 Jag undrar hur man definierar skorpbark. Efter hur många år får tallen skorpbark?
Vad menas med grov tall?
Hur räknar man ut hur mycket ved med skorpbsrk som finns i skogen, max 5 kubik/ ha?
Har nu börjat med 1:a röjning i ca 40 år gammal ffa tallskog, naturligt föryngrad. Väldigt många stammar röjs. En hel del självgallrad halvdöd tall som jag lägger ner men även rätt många andra friska men som står för tätt. Min plan är att låta allt ligga och ge näring till de som är kvar. Bredden på stammarna varierar. Röjs lätt ner med röjsågen. Dom allra flesta klart mindre än 8 cm i brösthöjd. Blir i vissa områden väldigt mycket liggande på marken. Vill ju inte att märgborren ska få fäste.
Ha en fin kväll



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Skorpbark

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649650 Ett enklare mått är att oskadliggöra det som är grövre än 7 cm. Det får finnas 250 längdmeter per ha efter åtgärd. 5 m3 är vindfällen skog. Finns tider då det är säkert men har inte de i huvet. Någon annan kanske kan komma med datum.

Avatar Fallback

Re: Skorpbark

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649885 15 maj- 15 juli sa de ett tag. Märgborren svärmar tidigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).