Gallring

Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

27 inlägg 16276 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

Brozzlaren  
#647760 Ja det där med hela hösten var en lätt överdrift, det värsta höstrusket bör unvikas. 🙂 Men låt nåra ligga till året därpå du som jag kommer förvånas. Lövet sitter kvar o nävern har hållit tätt och fortfarande fullt användbar brännved.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

brassel  
#647851 Finns förutsättningar för björktimmer skulle jag försökt gallra med egna maskiner. Ingen vidare ekonomi att leja enbart på den ytan.
Finns inte, eller bedöms det för osäkert att björktimmer/kubb efterfrågas om säg 15-25 år skulle jag kanske göra mer en kantföryngring med start mot sjön.
När hela ytan är tagen har du nog en björkungskog på gång igen då närmast sjön.
Alternativet att låta naturlig gran få komma upp kan även vara tänkbart på någon del av ytan.
Kul skog att bruka.
Lägsta slutavverkningsålder är även på björk 35 år inte att förglömma.
Själv inte speciellt rädd att ha "flytande" gränser som rör på sig på mina skogsavdelningar.
Nedan en bild på ca 30-årig självföryngrad björk med ovan tänk.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

Brozzlaren  
#647854 Det är fina avdelningar ni har, dessutom barkborrefritt. det är ju det här med ekonomin o kalkyler. Det du har där brassel efter 30 år bör kunna konkurera med granen.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

Torbjörn Johnsen  
#647859 När det gäller att bedöma grönkronans längd är det lätt att man underskattar den. Det fick jag lära mig på en skogsdag tidigare i år. När man står på marken och tittar upp ser det ofta ut att vara kortare krona än vad det egentligen är. Detta hävdade en markägare med fina björkskogar. Han hade testat att uppskatta kronandelen från marken och sedan mätt den när han fällde björkar i en gallring. Björkar som upplevdes som "upphissade" hade ändå 50% krona när de väl mättes upp. I unga björkbestånd är det långt upp till översta knoppen i toppskottet 😀

Användarvisningsbild

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

Stavve  
#648026 Tackar för återkoppling, har röjt i omkringliggande bestånd som är samma ålder men lite annorlunda karaktär (granskog samt gran-björkblandskog), blir cirka 3 hektar att gallra så blir ändå lite volym så värt att ta dit maskin. Ska också slutavverkas i närheten.

Ska kolla detta ang. grönkröneandel, löven finns ju kvar på de fällda stammarna, samtidigt som jag tar lite uppdaterade nuffror.

Ni som har koll på bortsättning, är det samma betalt per medelstam för avverkning i löv som barr? Har en hel del gallring totalt och funderar att köra allt enligt bortsättningslista.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

phh  
#650994 Björk är mitt favoritträd på sommaren lika som tallen är på vintern. Granen den finns ändå allerstädes närvarande. Har länge funderat på hur jag skulle göra med blötmarken som dränerats för att odlas för kanske för 100 år sedan och som nu Björken Kraftigt invaderat. Det rör sig om 1-2 ha beroende på om man följer hur naturen ser ut eller läser i planen. Har börjat köra några timmar varannan dag med kedjeröjen för att gallra ut all Björk under 12-15 cm och ta fram
1592491790_f305f6ee-19d5-42e6-b91b-8f610c469dff.jpeg
gallringsvägar etc. Bifogar några bilder. Sparar och gallrar Även granen, mest den som står nära intilliggande granparti. Grönkrona på Björk (ca 25 år,) ok för det som står i underliggande gran men sämre där björken fått ensamrätt pga lite blötare ängsmark. Funderar på att spara björken tills den är 35 år men måste då troligen manuell fälla för att inte slå sönder granet. Tror ändå Inte skördare tar sig fram pga den blöta marken. Men Hypron borde det hålla för vintertid.

Avatar Fallback

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

Storgransodlaren  
#653748
Sture Andersson skrev:Kom tänka på det att jag har ett liknande bestånd som ditt ,för en 7-8 år sen börja min kontakt på Södra att säga varje gång vi åkte förbi där ,du måste gallra detta ,jag hävdade då att det ska bli ved ,och det har fått vara .Nu är det på väg bli övergroft för vedmaskin .


Allvarligt, om du är Södraaktiv, varför river du inte omedelbart ner beståndet till björkmassaved och får 345sek per m3 ?
Och fortsätter sedan med stubbskogsskötsel av björken för endera framtida vedtäkt eller till dissolvingmassa.

Som du berättar nu låter det som att tillväxten inte är optimal.....

Hälsningar också Södra.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

Stavve  
#752837 Nu är beståndet gallrat. Det gallrades i höstas där all gran togs bort samt björken ställdes isär, ska bli ett naturområde är det tänkt. Togs ut 45 m3fub, 2 fub timmer resten massaved på cirka 2,3 hektar (var några delområden med också med klen gran). Netto dryga hundralappen /fub. Tar några bilder nästa gång!

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

phh  
#752962 Ska återvända till min Björkback i blötmarkerna till våren. Inte besökt den på två år. Blir spännande och se vad som hänt.

Avatar Fallback

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

phh  
#752963 Ska återvända till min Björkbacke i blötmarkerna till våren. Inte besökt den på två år. Blir spännande och se vad som hänt.

Användarvisningsbild

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

Rossignol  
#767835
phh skrev:Ska återvända till min Björkbacke i blötmarkerna till våren. Inte besökt den på två år. Blir spännande och se vad som hänt.



Hur blev det?

Avatar Fallback

Re: Förstagallring i björk - synpunkter och tankar

phh  
#767856 Hej! Annat arbete/nöje har kommit före. Men snart ska jag gå dit med min självlärde skogsexpert och vän och ta en diskussion hur vi ska få ut virket vid nästa gallring när det nu är bra pris på björken. Vi kanske kan komma fram via en grangallring som ligger på torrare mark och där vi kan göra en gallringsväg?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).