Gallring

Kostnader & skatt vid avverkning

3 inlägg 2784 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kostnader & skatt vid avverkning

kittysoman2013  
#646763 Börjar med att dra ett exempel: Om jag avverkar gallrar/slutavverka, och tar in en gubbe med företag som inte kör för något bolag och låter honom köra på tim tid. Jag har inte några andra kostnader under året som hör till skogen. När allt är inmätt så får jag 50000:- ex moms. Gubben ville ha betalt när virket va utkört och hans faktura hamna på 80000:- ex moms. Nu till frågan: Kommer ja få betala skatt?


Senast redigerad av kittysoman2013 tis 02 jun 2020, 15:28, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Kostnader & skatt vid avverkning

alias  
#646766
kittysoman2013 skrev:Börjar med att dra ett exempel: Om jag avverkar gallrar/slutavverka, och tar in en gubbe med företag som inte kör för något bolag och låter honom köra på tim tid. Jag har inte några andra kostnader under året som hör till skogen. När allt är inmätt så får jag 50000:- ex moms. Gubben ville ha betalt när virket va utkört och hans faktura hamna på 80000:- ex moms. Nu till frågan: Kommer ja få betala skatt?


Om vi förutsätter att detta är dina enda affärshändelser i verksamheten under beskattningsåret så genererar dessa ett underskott på 30 000 kr + moms. Detta underskott rullar med till nästa beskattningsår.

Då verksamheten inte gått med vinst så finns det ingen inkomst att beskatta i inkomstslaget näringsverksamhet eller kapital (aktuellt vid nyttjande av positiv räntefördelning), däremot förutsätter jag att har en inkomst av tjänst (anställning) för samma beskattningsår som är beskattningsbar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kostnader & skatt vid avverkning

jannee  
#646770 Dessutom har du momsåterbäring att erhålla.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).