Gallring

Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp.

113 inlägg 36076 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661777 Jepp så är det. Men inga maskiner vad jag känner till hoppar mellan olika kontrollstammar. Dessa skickas ju med iväg. Och slutavverkarna kör redan idag med betalningsgrundad mätning på stampris.
I gallringarna är det bättre att satsa på kvalitet i arbetet och ge de bra betalt de som kan gallra och inte bara ställa träd med skördare.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Bosse1  
#661781 Övermålen måste väl ändå ingå i totalvolymen?
Och HELA massavedpinnen oavsett om den är 5.9meter eller 4,5meter?
Skördarmätt..

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661784 Vad härjar ni om? Det enda jag behöver se är om sortimentsutfallet och totalvolymen stämmer någorlunda med inmätningen. Medelstammen kan vara kul att ha koll på. Det där läser jag rakt upp och ner på skördarens utskrift utan att vara någon datakuf. Även om Mellanskogs förre produktionledare ville förvägra medlemmarna den servicen. Med de andra har det aldrig varit något problem.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Bosse1  
#661874 Ursäkta mig, kanske det var giftiga frågor.Naturligtvis förstår jag att all volym rullar in i minnet på skördaren.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661878 Det låter som ni alla får rakt sortimentspris på timmer. De AU jag sålt har oavsett köpare reglerats enligt prislista och då har det en hel del betydelse att virket hamnar i rätt betald längd och att virke inte apteras längre än att värdestegringen överskrider volymförlusten i avsmalningen.

En välfungerande värdeaptering ger ett för skogsägaren optimalt utfall, alla fel på vägen sänker betalningen och varje förlorad krona på virket är en förlorad krona på nettot.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

vittran  
#661938 Vad intressant! Nu börjar det bli höjd på tråden. Jag efterfrågade nog ett mera lätt överskådligt besked för skogsägaren. Som alla kan begripa utan att sitta i timmar. Men det kommer mycket ut av inläggen.
Skogsforum får ha fler gallringsdagar med ny vinkling. Då kan konstruktiva förslag arbetas fram. Som kan användas framåt.

Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

SkogsBasse  
#662074 Någon som har ett exempel på en datafil man kan kolla på?

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662130
SkogsBasse skrev:Någon som har ett exempel på en datafil man kan kolla på?



Bifogar några filer från en avverkning som utfördes för några år sedan. Kollar ni så kommer ni hitta en hel del fel som numera är utredda och ekonomiskt kompenserade.
De första två är filer från maskinen och den sista är bitfördelning från dåvarande VMF Syd.

Konvertering till pdf och hjälp med vilken information jag behövde är helt Lennart Bertilssons förtjänst och jag är honom fortsatt tacksam. Tror knappast jag hade fått den hjälpen på annat håll.

Jag har inte maskerat maskinentreprenören men detta skall inte ses som någon uthängning. Vad som maskinen kör efter är bolagets ansvar och det har de i detta fallet tagit.

Sjöholm Aptfil.pdf


Sjöholm Produktion.pdf


Bitfördelning.pdf

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

vittran  
#662137 Nu fick vi lite att bita i. Bra med ett exempel ur verkligheten. Kvällen är räddad. 👍

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

vicram87  
#662186 Vilken köpform gäller det ?kan vara bra att veta då det har stor betydelse

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662245
vicram87 skrev:Vilken köpform gäller det ?kan vara bra att veta då det har stor betydelse


Läste du ovan så skrev jag AU mot prislista. Påverkan är mindre om man säljer AU med fasta sortimentspriser men finns även där.

Gäller det LRK eller rotpost så finns det inget skäl för köparen att lämna ut några maskinfiler.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662305 Gäller det LRK så är det synnerligen intressant om det maskinmätta stämmer någorlunda emot industrimätningen.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662344
Skogsola skrev:Gäller det LRK så är det synnerligen intressant om det maskinmätta stämmer någorlunda emot industrimätningen.


Jo förvisso men då räcker det gott med en sammanställning över totalvolymen. Hur köparen apterat har säljaren inte alls med att göra.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662346 Så är det ju. Här har det hänt att massabruken kör massaved rakt av på rotposter när de är på det humöret.

Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på pris för att gallra skog, behöver er hjälp

skogshare  
#662377
nässjömåla skrev: Jag behöver er hjälp med synpunkter på prisutvecklingen på totalentreprenad i gallring.


Nässjömåla,
Gratulerar dig till en härlig respons i en angelägen och känslig fråga. Den visar också vilken viktig uppgift Skogsforum har att bidra till föra utvecklingen inom skogen framåt och att också undanröja hämmande konflikter ! Hoppas fortsättningsvis på en konstruktiv och öppen dialog mellan samtliga virkesköpare, entreprenörer och skogsägare. Tillsammans bygger ni Skogssverige bäst ! Lycka till ! / Ursprungligen nässjögrabb

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).